Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF 10.10.2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Erfaringer fra internrevisjon
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Prosesstyring som styringsverktøy
Brukermedvirkning og pasientmakt
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
En lærende organisasjon?
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Organisasjoner og systemer
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Handlingsplan strategisk HR
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Ekstern revisjon av interkontrollsystemet og kvalitetssikringen Paul Martin Strand Administrerende direktør.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Kvalitet, risiko og avvik
Administrativ organisering
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Årets norske Leanvirksomhet
Kvalitet i et moderne sykehus
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Årets norske Leanvirksomhet
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Utskrift av presentasjonen:

Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF

Helse Sør

Kvalitetsdimensjoner

Ansvarsavklaring RHF – nivå: –Eieransvar –Sørge for ansvar –Koordineringsansvar HF- nivå: –Ansvar for styringssystemer (kontroll med kvalitet på tjenesten som ytes og kvalitet på utvikling av tilbud) –Ansvar for kvalitet på tjenesten som ytes

Kvalitet i Helse Sør

Kvalitet i Helse Sør - egenskaper En lærende organisasjon Forankring i ledelse på alle nivåer Medarbeidere som ressurs Brukeropplevd kvalitet Verktøy og metoder

Kvalitet i Helse Sør – ledelse mål og tiltak Helse Sør vil bruke MUSIK som et strategisk verktøy for å få reel kunnskap om hvordan den enkelte medarbeider opplever hverdagen sin. Resultatet av undersøkelsen skal brukes direkte inn i forbedringsarbeidet lokalt på alle nivåer i foretaksgruppen. For å oppnå størst mulig læringseffekt vil Helse Sør arbeide for å innføre et felles kvalitetssystem med felles terminologi.

Kvalitet i Helse Sør – ledelse mål og tiltak Der det er hensiktsmessig og ønskelig anbefaler Helse Sør at helseforetakene tar i bruk verktøy og systemer for akkreditering og eller sertifisering. Helse Sør RHF har som mål å velge en metode som kan føre fram til akkreditering av alle sine foretak innen Helse Sør skal initiere og koordinere revisjoner på områder hvor det er behov for etterprøving og kontroll, stor risiko, store variasjoner, mange uønskede hendelser, mange klager etc.

Kvalitet i Helse Sør – ledelse mål og tiltak Fokusområder for revisjoner: –Oppfyllelse av lovkrav –Økonomi –Pasientsikkerhet –Brukermedvirkning Nettverk av interne revisorer fra foretakene. Det anbefales at disse deltar i hverandres revisjoner.

Kvalitet i Helse Sør – faglig kvalitet – mål og tiltak Helse Sør vil styre ressurser til utviklingsarbeid for områder som har behov for særlige kvalitetsløft. Helse Sør vil bidra til at arbeid med standardisering og god praksis blir intensivert. Praksiskonsulentordningen vil være et viktig element i dette arbeidet, Helse Sør vil prioritere innføring av denne ordningen.

Kvalitet i Helse Sør – faglig kvalitet – mål og tiltak Helse Sør skal stimulere til utvikling av forskningsbaserte behandlingsprogram, guidelines og legge til rette for utvikling av beste praksis. Helse Sør vil ta initiativ til og legge til rette for opprettelse av nasjonale kvalitetsregistre. Faglig audit

Kvalitet i Helse Sør – pasientopplevd kvalitet – mål og tiltak Helse Sør vil arbeide aktivt for å oppfylle lovkravet om pasientansvarlig lege Brukerundersøkelser skal gjennomføres hvert år ved helseforetakene i Helse Sør. Resultatet av undersøkelsen skal være ledd i en kontinuerlig forbedring av tjenestetilbudet. Brukerrepresentasjonen skal være en integrert del av all planlegging som kan få konsekvenser for helsetilbudet i Helse Sør.

Kvalitet i Helse Sør – faglig kvalitet – mål og tiltak Prosjekt: Det iverksettes et prosjekt rettet mot avvikshåndtering og hendelser som kan føre til uønskede hendelser. Mål: Å utvikle en lærende organisasjon der hendelser som kan føre til uønskede hendelser blir brukt til kontinuerlig prosessforbedring.