Oppfølging og kvalitetssikring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Oppfølging av økonomi og fremdrift i prosjekt
Fra prøving og feiling til
Erfaringer fra internrevisjon
Risikostyring i staten
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Gjennomføring av prosjekter
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Oppfølging! Å lykkes med prosjekter handler om fokus på tre forhold..
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Bruk av prosjekter i offentlig omstillingsarbeid
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Grunnleggende testteori
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Arbeid med bistand Rapportering.
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
SWOT-analyse.
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
-ikke bare for zippylæreren…
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Prosjektavslutning og sluttrapport
Prosjektstyring Grunnkurs i; prosjektplanlegging, kvalitetssikring,
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Veiledning prosjektroller
Veiledning kvalitetssikring
IHR – gruppearbeid 1 Direktørnettverket, 5. jan 2011.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Oppfølging av assistanser Ansvarsforhold: FoU-instituttet ansvarlig for at de faglige målene ble nådd TEFT: ansvarlig for prosjektet fra start.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Kvalitetssikring av prosjekter
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Oppfølgingsmøte Veilederutdanning Hensikt Oppfølging av startmøtet. Presentere resultater og erfaringer med gjennomført plan, samt vurdere om det.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Land barneverntjeneste
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
RIS-metoden for prosessforbedring
Forretningsprosjektplan
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Plan for forretningsprosjekt
[Prosjektnavn] Evaluering
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølging og kvalitetssikring Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring Ikke bare avviksregistrering, men også søking etter årsaker og gjøre noe med det Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring Ressursinnsatsen: Vil man benytte den planlagte innsats - hva er benyttet og hva gjenstår Tidsplanen: Holder den? Ressurstilgang: Blir medarbeidere frigjort, er kvalitet på utførelsen bra nok? Endringer/spesielle problemer: Nye momenter som endrer forutsetninger for gjennomføring? Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring Formell fastlagt prosjektplan rapporter faste møter alltid i ettertid Uformell daglig oppfølging samtaler ”pulsen” alltid aktuell Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Kritisk suksessfaktor Kritiske suksessfaktorer er faktorer som kan hindre at målene nås. Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Hva karakteriserer en kritisk suksessfaktor? Vanskelig å identifisere Vanskelig å kvantifisere Vanskelig å kontrollere Styringsmakten ligger utenfor prosjektet Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Hvordan avdekke kritiske suksessfaktorer Identifiser suksessfaktorer i prosjektfasen Vurder sannsynligheten for at de skal inntreffe Vurder hvilke konsekvenser faktorene har for prosjektfasens gjennomføring Kritiske suksessfaktorer er de faktorer med store konsekvenser som, til tross for mottiltak, kan inntreffe med relativ stor sannsynlighet Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring Rapportering Kort og rett på sak: oppfølgingskriterier og rapportform avklart på forhånd Inneholder både positive og negative momenter Rapportskriveren må føle at rapporten blir lest og fulgt opp Rapportering bør skje til faste perioder Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring Statusrapport utført i perioden siden siste rapport avvik i forhold til plan, korrigeringer kvalitetssikring trusler/tiltak planlagt aktivitet neste periode Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Kvalitetssikring i prosjektarbeid Hvordan sikre at planene gjennomføres i henhold til tid, ressursbruk og krav til resultat Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Kvalitetssikringselementene Faseinndelingen Målformuleringer Beslutningspunkter Milepæler Kritiske suksessfaktorer Statusoppfølgingsmøter Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring Evaluering Prosjektet evalueres etter avslutning: Etterkalkyle Erfaringer i form av en verbal beskrivelse ble målene nådd hva gikk bra hva gikk dårlig osv. Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring

Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring Sluttrapport 1. SAMMENDRAG Gi et kort sammendrag av prosjektet 2. GJENNOMFØRING I FORHOLD TIL PROSJEKTPLAN Kort beskrivelse av hvordan hovedaktivitetene er utført i henhold til plan. 3. MÅLREALISERING 3.1   Målsetting Hva var målene, og hvordan ble de realisert 3.2   Konkrete resultater 4. PROSJEKTORGANISERING OG RESSURSDISPONERING 5. VIKTIGE ERFARINGER 6. AVSLUTNING Eventuelle forslag til videre fremdrift Del 5 Oppfølging og kvalitetssikring