Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner

Advertisements

MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
M ÅNEDSEVALUERING JUNI Da er sommerferien her. Håper dere har det fint! I juni har vi feiret Sakada 5 år, Simen 4 år og Sebastian 5 år. HURRA! Det var.
Kirkens Nødhjelp Ungdomsbevegelse
Månedsevaluering november 2011
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Naturvernforbundetskolen: Kyst Tema på foredrag: Kystsatsingen Tid: ca 20 min For mer info om foredraget kontakt: Lene på
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Naturvernforbundetskolen: Hvordan drive et lokallag Tema på foredraget: Lokallag; medlemmer, sak, økonomi og administrativt Tid: ca 30 min For mer info.
Naturvernskolen: Hvordan skaffe penger til lokalt arbeid
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Roman- og novelleanalyse
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Rotary Distriktssamling Langesund 29.mars 2008 Niels Jørgen Andersen.
Muntlige presentasjoner
Velkommen til tariffkonferanse og nettverkssamling Holmenkollen Park Hotel
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Naturvernskolen: Hersketeknikk
Naturvernforbundetskolen:
Naturvernskolen: Energieffektive og oljefrie kommuner Tema på foredrag: Hvordan jobbe med energi- og klimasaker lokalt Tid: ca. 20 min For mer info om.
Hvordan gjøre lokallagsaktivitet mer synlig og kjent der du bor?
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
Slektsforsking og lokallag 3. februar 2011 Asker Torill Johnsen.
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
God intern kommunikasjon vær trygg
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Krise: fare & mulighet.
5000 medlemmer 80 lokallag Best kjente miljøorganisasjonen i Norge Alle aktive er under 26 år.
CAKE En sterkere HMS-kultur
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Politisk påvirkning.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
VERVETIPS. Verve nye medlemmer Fakta: Sosiale nettverk viktig, flest lar seg rekruttere gjennom bekjentskaper, ikke gjennom nære familie- og vennskapsbånd.
Hvilke plattformer bruker dere?
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag på Andre relevante nettsider:

Vinn en miljøseier!

1:Hva er saken?

2:Er dette en god sak for oss? Har den stor konsekvens for miljøet? Er lokallaget engasjert i saken? Er det potensial til å engasjere flere? Kan vi vinne saken?

3:Lær alt om saken Hva er saken? Hvem tar beslutningen? Hvor i prosessen? Hvem er involvert?

4:Analyse Hva er vårt mål? Delmål? Hvem er våre fiender? Hvem er våre alliansepartnere?

Er mange engasjert? Bør mange være det? Hvordan lar beslutningstakerne seg påvirke? Kan vi lære av noen andre?

Hvorfor har vi rett? Tall og fakta Vise til historien Etikk og moral Noe annet er bedre Hva er våre argumenter? Skremmebudskap? Positiv vinkling? Slagord eller lange tekster? Til alle eller noen få? Hvordan formidle dem?

5: Den store Planen Hva skal gjøres? Når skal det gjøres? Hvem skal gjøre det?

Hva kan vi gjøre? Påvirke direkte Politikere Lobby Markeringer Byråkrater Formelle prosesser Være synlige Media Egne nyhetssaker Kommentere andre Leserbrev og kronikker På torget og i skogen Informasjonsstand Åpne møter og turer Markering På nettet Hjemmeside Sosiale medier Være mange Medlemmer i lokallaget Folk i lokalsamfunnet Alliansepartnere Andre organisasjoner Bedrifter Politikere

Husk på! Bli flere naturvernere! Verving er helt avgjørende for å vinne på sikt Ta fine bilder som illustrerer saken og hva dere gjør Ha det hyggelig mens dere jobber Planen må ofte endres underveis Ta en fest når dere vinner!

Se flere foredrag her:

Bli medlem - gjør en forskjell Send SMS NATUR til 2077