Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Skrivestien.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Om å skrive om litterære tekster
Hva er god skriveopplæring?
Skriving som kommunikasjon
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Signatur 3.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Utskrift av presentasjonen:

Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving

Vi arbeider med prinsipp 5 Les Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Notér ned nøkkelord/setninger i hver boks på lesearket mens du leser Del med gruppa di/partneren din

Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Å skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving handler om å skape en muntlig kultur der de ulike fagenes tekster er utgangspunkt for skriveopplæringa

Samtale om en modelltekst Hvor mange deler består teksten av? Hvilke virkemidler peker seg ut i hoveddelen? Hvordan er setningene bygd opp? Hvilke ord har forfatteren brukt i innledningen? Hvilken virkning har disse ordene? Dette eksemplet viser hvordan en kan samtale om en tekst i klasserommet. Denne teksten kan brukes som modelltekst/stillas til egen skriving i etterkant av dette arbeidet. En kan også samtale om ulike fagtekster på samme måte. Finner dere et vendepunkt i teksten? Hva skjer etter kolon? Samtale om grammatikk (Gro Dahle)

Elevtekst basert på modelltekst

Sett skriving på dagsorden! Å skape en kultur for skriving er å gjøre skriving og lesing til en integrert del av undervisningen. Å lære et fag er å kunne snakke, lese og skrive om og i faget. I tillegg til samtaler i hel klasse er det også viktig å føre samtalen over i par eller små grupper for å sikre seg at ALLE elever får snakke i og om fagene! Tenkeskriving: skriving er samtale med et papir. Å skrive før en snakker kan sikre at deltagerne får lik mulighet til å delta muntlig (Hoel, 2000). Filmer: Utvikling av metaspråk om tekst Samtale om tekst (mellomtrinn) Samtale om tekst(småtrinn) I den første filmen ser du at elevene lærer om ulike teksttyper og hva som kjennetegner dem. Læreren leser en tekst høyt og elevene argumenterer for hvilken type tekst de tror det er. I filmene fra Canada nevnes ofte ordet GIST. «Get the GIST" Kort sagt så betyr det å finne mening i tekst. Hva handler teksten om? Hva vil forfatteren formidle med denne teksten?

Oppgave til refleksjonssamling Her kan prosjektgruppa skrive inn arbeidsoppgaver til refleksjonssamlingene. Se forslag til oppgaver i instruksjonsdokument trinn 3. Evt. lesestoff som skal leses før neste samling