Ole Petter Ottersen, rektor UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
SNoW-modellen(e) - Statistics Norway World model(s)
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Skandinavisk næringsliv og CSR
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Strategi- og aktivitetsplan
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Utdanning som sprenger grenser
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Internasjonaliseringsåret 2012
Utdanningskvalitet – Nord universitet
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Utdanning som sprenger grenser
Utskrift av presentasjonen:

Ole Petter Ottersen, rektor UiO Internasjonalisering av høyere utdanning – derfor gjør vi det Ole Petter Ottersen, rektor UiO

Internasjonalisering er ikke nytt Universitetet i Bologna Universitetet i Bologna – grunnlagt for over 900 år siden og startet som en skole for undervisning om romersk rett til studenter fra hele Europa

:Men få stiller spørsmålene ”hva” og ”hvorfor” ”Alle” universiteter har internasjonalisering som viktig element i sine strategier :Men få stiller spørsmålene ”hva” og ”hvorfor” Først noen tanker om hva internasjonalisering dreier seg om og hvorfor det er viktig.

Hva: en definisjon (Futao Huang) Begrepet Internasjonalisering innebærer en utveksling blant eller mellom nasjoner basert på enheter av geografiske eller suverene nasjoner: understreker mangfold. Globalisering understreker “integrasjon”, en internasjonal levedyktig og globalt akseptert standard, eller etableringen av en slik standard. Forbindelsen mellom disse to konseptene er klare; begge overskrider rammeverket for nasjoner og nasjonale grenser og søker å utvide og tilrettelegge for utveksling blant eller mellom nasjoner/regioner. En god internasjonaliseringsprosess skal ivareta nasjonal og institusjonell profil

Spørsmålet om hvorfor må adresseres på tre nivåer Det institusjonelle: Maksimere talenttilgangen, forberede studenter på et globalt arbeidsmarked, bli synlig internasjonalt, øke eksterne bevilgninger Det nasjonale: Bygge ”den nye økonomien”, opprettholde konkurranseevnen, få tilgang til internasjonal ekspertise (NIFU), ”hente tilbake” kontingenten til EU Det globale: Ansvarlig overfor samfunnet i sin helhet, gå løs på de store utfordringene, understøtte kompetansebygging i det globale sør, være i dialog med den politiske sfære uten å miste autonomi eller bevege seg over i scientism

Norge burde være verdensmester i Internasjonalisering – fordi.. Få land har så store omstillingsbehov som Norge, og derved så stort behov for kompetanse Få land i verden produserer en så liten andel av kunnskapen selv – vi er avhengige av kunnskapsproduksjonen i andre land Vi har tradisjoner for å være utadvendt Vi har ressurser som setter oss i en særstilling i Europa Ikke minst: Med våre ressurser har vi en moralsk plikt til å bidra etter evne til den internasjonale kunnskapsallmenningen og til å møte de globale utfordringene

Internasjonalisering av studier og arbeidslivsrelevans Strategi2020: ”Kandidater fra UiO skal være attraktive arbeidstakere nasjonalt og internasjonalt. Arbeidslivsrelevansen skal styrkes gjennom å bedre kontakten med arbeidslivet gjennom studietiden.”

Global Citizens! Norske studenter skal møte en internasjonal kontekst – og føle et globalt ansvar ”Global State of Mind” - en del av dannelsesbegrepet Dette bør også reflekteres i lovverket

Hvordan bli Global Citizens? Internasjonalisering av studieprogrammer Internasjonaliserte læreplaner, fellesgrader .. Delstudier i utlandet (utreise) Internasjonalt læringsmiljø (innreisende studenter) Utenlandske forelesere Økt samarbeid med arbeidslivet

Samarbeid med arbeidslivet Praksisplasser i arbeidslivet (ute og hjemme) – nybrottsarbeid kreves! Internasjonale kandidater til norsk arbeidsliv – et uutnyttet potensial!

Praksisplasser – gode eksempler Internasjonalt prosjektsemester gjennom UD: Studenter på områdestudier med prosjektoppgaver ved utenriksstasjoner, norske firmaer og organisasjoner Teach First: Studieopphold i utlandet kombinert med praksis i Oslo-skolen knyttet til lederopplæringsprogram i regi av Statoil Senter for entreprenørskap (Gründerskolen) Lederutdanningsprogram som kombinerer innovasjon, internasjonalisering og praksis: opphold i Singapore , Boston, Houston og San Francisco. Hvordan komme videre på dette feltet? Bevisstgjøring på institusjonsnivå Nasjonale stimuleringsmekanismer – tilrettelegging koster!

Internasjonale studenter i norsk arbeidsliv – en uutnyttet ressurs UiO investerer i høyt kvalifiserte studenter: 200 gradsstudenter tas opp ved UiO av ca 5.000 søkere En ressurs for Norge og norsk arbeidsliv: høyt utdannet arbeidskraft, ofte på felt med svak nasjonal rekruttering. Hvordan beholde dem Styrket tilbud om norskopplæring Utvidet oppholdstillatelse for å søke jobb Arenaer for kontakt med arbeidslivet Norske Phd-stipendiater ute : repatrieringsstipend

Internasjonalisering krever.. iSAK - dagens SAK bør sees bredere - samarbeid med attraktive internasjonale partnere Støtte til partnerskapssamarbeid med toppinstitusjoner innen forskning og studier og med det globale sør Styre studentene mot kvalitativt gode institusjoner Utvidet støtte til felles- og dobbeltgrader samt co-tutelle Institusjonene må ha handlingsrom til effektivt å iverksette sine egne internasjonaliseringsstrategier!

-Distinctly Norwegian Edvard Munch Universally Human -Distinctly Norwegian Søyler etter modell av Erekteion. -men i granitt.