Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Advertisements

Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Velkommen til kurs for prøvenemnder
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Fagarbeider i bibliotek
Velkommen til kurs for nye prøvenemndsmedlemmer.
Forbedringsprosjektet
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Lærekandidatordningen
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Nye prøvenemnder Astri Pestalozzi og Ole Kristiansen, Utdanningsetaten.
Lov og forskriftsendringer forslag til praktisering Utdanningsetaten Karri-samling 7. mai 2008.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Eksamen i Kunnskapsløftet
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdere deltidsstillinger omgjort til heltid
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
Universitetet i Tromsø
Retningslinjer for klubber Det skal forligge en anlegg/baneperm Det skal foreligge en tegning av bane 1:1000 En klubb som skal ha sin bane godkjent skal.
Samling programfag elektro i Nordland Utdanningsavd. sht 5. nov Foto: Peter Hamlin.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Hovedoppgaveforberedende seminar
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Velkommen til kurs for prøvenemnder Steinkjer, mars – april 2016.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Gratulerer med vervet Takk for at dere vil være med å ta ansvar for hvem som skal bli framtidas fagarbeidere Mål for dagen : At dere føler dere trygge.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Saksgangen i ansettelsessaker Pr oktober Ansettelsessak/rekruttering En ansettelsessak skal dokumentere ansettelsesprosessen og at: - lover og retningslinjer.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Yrkesfaglig fordypning
Instruktørkurs del 1 Arvid Laukholm og Hans Robert Hansgård
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Gjennomføringsplan.
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Analyse Susan Matland.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Juristsamling - Ålesund
Ledelse av læringsprosessen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Kurs for brukere av KFF-KSS
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms Gjennomføring av den praktiske delen av fag-/svenneprøven ”Slik gjør vi det” 28.04.2008

Saksgang Generelt rolle - ansvar Forberedelser før oppmelding til prøver mottas Forarbeid etter mottatt oppmelding til prøve Oppstart av prøve/prøveanlegg Gjennomføring av prøvearbeid Avsluttende del, gjennomgang og vurdering Dokumentbehandling/prøveprotokoll

Generelt rolle - ansvar Sluttvurdering av fagopplæringa - gjennomføre og vurdere den praktiske delen av fagprøven Kompetansemålene i læreplanen er grunnlag for vurdering, og er sammen med opplæringsloven og forskriftene styringsdokumenter Vurderingen skal gi utrykk for i hvilken grad kandidaten har nådd målene i læreplanen I fagprøven skal kandidaten planlegge et arbeid, velge metode, utføre, kontrollere, dokumentere arbeidet og begrunne de valg som er gjort. Prøven er tredelt og består av: en planleggingsdel en gjennomføringsdel en dokumentasjonsdel Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 1 Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 1

2 Forberedelser før oppmelding foreligger Setter oss inn regelverk og prosedyrer for gjennomføring Oversikt over, og på plass det som vi vil/må ha med av info. til kandidat Gjennomføring av prøve i bedriften hvor kandidaten har hatt sin praksistid: - Klargjøre rutiner - Hva kan vi godkjenne som prøveanlegg (læreplan og retningslinjer) Gjennomføring av prøve i prøvestasjon: - Utarbeidelse av prøveoppgaver (ut fra læreplan og retningslinjer) Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 2 Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 2

3 Forarbeid etter mottatt oppmelding Kontakt med lærebedrift/kandidat for å avklare prøvearbeid Tidspunkt for start og eventuelt for avslutning av prøvearbeid Prøvearbeid i bedrift: - Forslag til, og godkjenning av prøveoppgave Gjennomføring i prøvestasjon: - Klargjør en av de tidligere utarbeidede oppgave - Kontakt med prøvestasjon vedr. gjennomføringen Klargjør øvrige saker som vi tar opp med kandidaten ved oppstart av prøve

4 Oppstart av prøve/prøveanlegg - Prater med kandidat – bidra til en god atmosfære og trygghet for kandidaten Orientere om regelverk og generelle saker (Retningslinjer, forhold vedr. prøveanlegg, tilsyn/delegering og vurdering) - Gjennomgang av delene i prøven, ”det vi skal ha svar på” plan, gjennomføring og dok. - Informasjon om vurdering Grundig gjenomgang av arbeidet som skal gjennomføres, arbeidsbeskrivelse og tegninger. Forsikre oss om at proveoppgave er forstått, omfang og momenter - Innmelding av framdrift - Videre gjennomføring, kontroll - oppfølging, kontakt med oss Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 3 Gjennomføring av fagprøven Prøveoppgave Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 3 / Gjennomføring av fagprøven / Prøveoppgave

5 Gjennomføring av prøvearbeid Planlegging gjennomgåes med kandidat før start av gjennomføringsdel, endringer nødvendig? Gjennomføringsdel utføres etter plan, endringer - avvik begrunnes i dokumentasjon Vi fører kontroll under vegs (spes. deler som ikke kan taes ved sluttkontroll) Prøvekandidat kan når som helst ta kontakt med oss for spørsmål - underretning

6 Avsluttende del, gjennomgang og vurdering Gjennomgang av plan og dokumentasjonsdel (vi i prøvenemnda) Gjennomføringsdel vurderes og dokumenteres med notater og eventuelt bilder Gjennomgang av prøve med kandidat. Vi tar opp eventuelle avvik/feil for å avsjekke om det er mangel på forståelse, misforståelse, slurv, eller om det er en ”engangsglipp”. Kandidaten får klargjøre og begrunne forhold med prøven og det vi tar opp. Vi kan også stille tilleggsspørsmål som har direkte tilknytning til gjennomføring av prøven. Vår hovedoppgave i vurderingen er å avgjøre om kandidaten er kvalifisert til å arbeide selvstendig som fagarbeider ut i fra en helhetsvurdering (om det er forståelse for målene i læreplanen). Vi vektlegger i dette feil, alvorlighetsgrad i, og omfang av eventuelle feil, fagmessige vurderinger og utførelse, valgt løsning i forhold til oppgave og plan, om arbeid er pent/”skjemmende”. Skjema for vurdering benyttes, og sluttresultat fastsettes Informerer kandidaten om foreløpig prøveresultat, og at dette formelt meddeles fra utdanningsetaten. Føring av prøveprotokoll som oversendes TF utdanningsetaten, vi arkiverer kopi og våre notater. Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 4 Vurderingsskjema Andre vurderinger Vedlegg: Retningslinjer for den praktiske del av fagprøven kap. 4 / Vurderingsskjema / Andre vurderinger