Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BNL og RIF’s frokostmøte om å søke FoU-midler Hvordan komme I gang? Erfaringer fra Multiconsult Elisabeth Schjølberg.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Norge – reformstaten? Lunchseminarium for Timbro Tirsdag Per-Kristian Foss.
Fra prøving og feiling til
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
BRANSJEKONTAKT - VIDERE OPPLEGG FORSLAG TIL STRATEGI FOR BRANSJE- OG SEKTORUTVIKLING FELLES BRANSJEMØTE 2. APRIL 2008 BJØRN ERIK SELNES.
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
næringens samfunnsrolle
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Software Requirements Elicitation
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Felles nordisk anleggsmarked (GNA) Sektoransvar Bransjenettverk Bjørn Erik Selnes Bransjekontaktmøte 2. mai 2007.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Byggevaredagen april 2005 Eksempel på samhandling – NOBB som felles informasjonsplattform.. Geir Opedal Direktør Norsk byggtjeneste oda as.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
LUB og nasjonale planer
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Kvalitative forskningsmetoder
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Rekommunalisering eller en entreprise?
Samhandling og prosessledelse
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Statens Vegvesen policyarbeid
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Skoleutvikling B – Samarbeid
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008

22 Våre leveranseområder til Statens vegvesen Veibygging (veier, broer, tunneler) Veidekke Entreprenør Asfalt KOLO Veidekke Drift og vedlikehold av veier KOLO Veidekke og Veidekke Entreprenør Eierrollen OPS – Alfarveg Veidekke ASA (50%)

Utgangspunktet Statens vegvesen er Veidekkes største kunde Et høyere konfliktnivå mot offentlige enn mot private kunder Over tid lavere lønnsomhet innenfor anlegg enn innenfor bygg Anleggsmarkedet vokser Hva gjør vi?

Omforent forståelse av nåsituasjonen Omforent forståelse av nåsituasjonen 44 Å få til endring… Opplevd endrings- behov Opplevd endrings- behov Klare og forankrede mål og strategier Klare og forankrede mål og strategier Tilgjengelige ressurser Tilgjengelige ressurser De første konkrete og synlige handlingene De første konkrete og synlige handlingene

Prosessen Valgte ut fem ulike prosjekter med antatt ulik grad av samarbeid Intervjuet prosjektlederne fra Statens vegvesen og Veidekke (dels også anleggsledere, byggeledere og driftsledere) Åpne intervjuer med fokus på hvordan samarbeidet startet og utviklet seg over tid Intervjuere fra Veidekke og Byggsenteret på BI Sammenlignet svarene for å finne fellestrekk og forskjeller Etablert en omforent nåsituasjonsbeskrivelse Omforent forståelse av nåsituasjonen Omforent forståelse av nåsituasjonen

Personkjemien er viktig Gode erfaringer fra tidligere samarbeid kan være en fordel, men kan også gjøre at skuffelsene blir større Viktig med en god start hvor man opparbeider tillit og blir enig om mål Tiltak for å bedre samarbeidet (workshops, sosiale tiltak, osv) fører ikke alltid til bedre samarbeid Relasjoner bygget på tillit og riktig oppførsel gir mindre opportunsime og bedre samarbeid Kompliserte prosjekter har ikke nødvendigvis flere konflikter enn enkle Omforent forståelse av nåsituasjonen Omforent forståelse av nåsituasjonen Noen funn

7 Fokusere på få, konkrete og realistiske tiltak Sikre en best mulig gjennomføring av våre felles rutiner for oppstart, oppfølging og evaluering av det enkelte prosjekt Finne et system der målebrev kan godkjennes løpende med bindende virkning De første konkrete og synlige handlingene De første konkrete og synlige handlingene Våre prioriteringer