Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Vurdering av program for rusforebyggende arbeid i skolen
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Storbynettverket 7 største byene (Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen) Utvikle kompetanse og kunnskap Hovedfokus 2009 og.
Grunnleggende testteori
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Design, evalueringsstudie 06/07
Risikostyringsprosessen
Forebyggende innsatser i skolen
Forebyggende innsatser i skolen
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Strategier og prinsipper for implementering
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Organisering og arbeidet i kommunene
Prosjekt tidlig innsats
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Høgskolen i Oslo Ulike faser av kvalifiseringsarbeidet: ”Midtveis i førstelektorprogrammet” Forkurs/søkekurs for de som vil søke om opptak til førstelektorprogrammet.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
En introduksjon.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen Vurdering av programmer for reduksjon av problematferd og utvikling av sosial kompetanse Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen

Medlemmer av utvalget Stipendiat Hege Knudsmoen, Universitetet i Oslo (leder) Professor Per Holth, Høgskolen i Akershus Professor Poul Nissen, Danmarks pedagogiske Universitet Førsteamanuensis Jon Håkon Schultz, Universitetet i Oslo Rådgiver Arne Tveit, Midt-Norsk Kompetansesenter for Atferd Førsteamanuensis Torbjørn Torsheim, Universitetet i Bergen

Mandat for utvalget ”Det skal gis en forskningsbasert vurdering av ulike programmer og opplæringspakker som har som formål å forebygge og mestre problematferd og føre til økt sosial kompetanse og et godt læringsmiljø i grunnopplæringen. Utvalget skal gi råd og anbefalinger om videre bruk av programmene i grunnopplæringen.”

Inklusjonskriterier Det er kun programmer og undervisningsopplegg som inngår, andre tiltak utgår Programmene og undervisningsoppleggene må ha som mål å forebygge og redusere problematferd og/eller fremme sosial kompetanse Det må foreligge en skriftlig dokumentasjon norsk og/eller internasjonal, som gjør det mulig å foreta en forskningsbasert vurdering avprogrammene og undervisningsoppleggene. Det er kun programmer og undervisningsopplegg som er evaluert, som blir prioritert. Det er kun programmer og undervisningsopplegg som har vært systematisk utprøvd og planmessig i bruk i norske skoler, som er prioritert Programmene som er utviklet for barnehagen, men som også brukes i grunnskolen inngår.

39 aktuelle program 13 som var i tråd med inklusjonskriteriene

Programmer Aggression Replacement Training Connect (Respect) De utrolige årene Det er mitt valg Du og jeg og vi to KREPS LP-modellen Olweus programmet PALS Skolemegling Steg for Steg Zero Zippys venner

Målsetninger for programmene Øke sosial kompetanse Redusere problematferd

Målgrupper Alle elever Elever som står i fare for å utvikle problematferd Elever som har utviklet problematferd

Strategier Modellæring Forsterkning av ønsket atferd Hemning av uønsket atferd Ferdighetstrening

Ressurskrav Forskjeller i ressurskrav

Implementeringsstrategi Klar behovsdefinisjon Skolering av personale Manualbaserte tiltak med detaljerte beskrivelser av framgangsmåter Prosjektorganisering med egen infrastruktur Bruk av ekstern kompetanse

Evalueringer av effekter Pre-post design med tiltak og sammenligningsgruppe Kohort-sekvensielt design

kontroll Problematferd Effekt tiltak pre post Tid

Noen gjennomgående svakheter Ikke tilfeldige utvalg, forskjeller ved baseline I liten grad tatt hensyn til ulike nivå for tiltakene

Programmer med dokumentert effekt Aggression Replacement Training Connect De utrolige årene Du og jeg og vi to LP-modellen Olweus programmet PALS Zero Zippys venner

Programmer med god sannsynlighet for effekt Det er mitt valg KREPS Skolemegling Steg for Steg

Videre anbefalinger Behov for tester av ’effektivitet’ under vanlige betingelser Behov for kunnskap om sammenheng mellom implementering og effekt Kunnskap om vedlikehold av effekter