Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen Vurdering av programmer for reduksjon av problematferd og utvikling av sosial kompetanse Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Medlemmer av utvalget Stipendiat Hege Knudsmoen, Universitetet i Oslo (leder) Professor Per Holth, Høgskolen i Akershus Professor Poul Nissen, Danmarks pedagogiske Universitet Førsteamanuensis Jon Håkon Schultz, Universitetet i Oslo Rådgiver Arne Tveit, Midt-Norsk Kompetansesenter for Atferd Førsteamanuensis Torbjørn Torsheim, Universitetet i Bergen
Mandat for utvalget ”Det skal gis en forskningsbasert vurdering av ulike programmer og opplæringspakker som har som formål å forebygge og mestre problematferd og føre til økt sosial kompetanse og et godt læringsmiljø i grunnopplæringen. Utvalget skal gi råd og anbefalinger om videre bruk av programmene i grunnopplæringen.”
Inklusjonskriterier Det er kun programmer og undervisningsopplegg som inngår, andre tiltak utgår Programmene og undervisningsoppleggene må ha som mål å forebygge og redusere problematferd og/eller fremme sosial kompetanse Det må foreligge en skriftlig dokumentasjon norsk og/eller internasjonal, som gjør det mulig å foreta en forskningsbasert vurdering avprogrammene og undervisningsoppleggene. Det er kun programmer og undervisningsopplegg som er evaluert, som blir prioritert. Det er kun programmer og undervisningsopplegg som har vært systematisk utprøvd og planmessig i bruk i norske skoler, som er prioritert Programmene som er utviklet for barnehagen, men som også brukes i grunnskolen inngår.
39 aktuelle program 13 som var i tråd med inklusjonskriteriene
Programmer Aggression Replacement Training Connect (Respect) De utrolige årene Det er mitt valg Du og jeg og vi to KREPS LP-modellen Olweus programmet PALS Skolemegling Steg for Steg Zero Zippys venner
Målsetninger for programmene Øke sosial kompetanse Redusere problematferd
Målgrupper Alle elever Elever som står i fare for å utvikle problematferd Elever som har utviklet problematferd
Strategier Modellæring Forsterkning av ønsket atferd Hemning av uønsket atferd Ferdighetstrening
Ressurskrav Forskjeller i ressurskrav
Implementeringsstrategi Klar behovsdefinisjon Skolering av personale Manualbaserte tiltak med detaljerte beskrivelser av framgangsmåter Prosjektorganisering med egen infrastruktur Bruk av ekstern kompetanse
Evalueringer av effekter Pre-post design med tiltak og sammenligningsgruppe Kohort-sekvensielt design
kontroll Problematferd Effekt tiltak pre post Tid
Noen gjennomgående svakheter Ikke tilfeldige utvalg, forskjeller ved baseline I liten grad tatt hensyn til ulike nivå for tiltakene
Programmer med dokumentert effekt Aggression Replacement Training Connect De utrolige årene Du og jeg og vi to LP-modellen Olweus programmet PALS Zero Zippys venner
Programmer med god sannsynlighet for effekt Det er mitt valg KREPS Skolemegling Steg for Steg
Videre anbefalinger Behov for tester av ’effektivitet’ under vanlige betingelser Behov for kunnskap om sammenheng mellom implementering og effekt Kunnskap om vedlikehold av effekter