Modell for etablering av nye DMS i Oppland Ingvar Stokstad Divisjonsdirektør Indremedisin Sykehuset Innlandet
Egne erfaringer Gjøvik Fagernes prosjektet 1974-76 Hovedproblemer Mangel på politisk fundament Byråkratene redd for kostnader - svarteper Motvilje hos spesialistene Samfunnsmedisinsk rådgiver hos fylkeshelsesjefen 1995-2000 Politisk vilje i fylkeskommunen Lokal politisk og faglig uenighet Fagernes Doktorgrad Innhold (Reguleringstannlege, Indremed., rtg, barnelege, gynekolog) Skjebne – fødestue og ultralyd screening fortsatte Politisk fundament - viktigst Motstand hos spesialistene – Når nok bemanning – definere selv 1995-2000 Lite resultat Byråkrater og spesialister uendret fra 70-tallet
Sykehuset Innlandet Alle sykehusene i Hedmark og Oppland Ca 370 000 6 somatiske og 2 psykiatriske sykehus Divisjonalisert etter fag Ansvar for samarbeid med primærhelsetjenesten og DMS lagt til Divisjon Indremedisin
DMS Otta og Fagernes Røntgen Dialyse Ambulerende spesialister vesentlig fra sykehusene Kvinnesykdommer Hud Kardiolog Nefrolog Betydelig endring i politisk vilje til å få til DMS fra 01-02 10-11 mil Fagernes ikke noe nytt. Otta utviklet en del, takket være en ildsjel, Inge Johansen Telemedisin sentralt for røntgen (Pacs) og dialyse (Billed+data). Ultralys gravide. I 2004 formelt, med avtaler mellom partene, etablert Psyk
Rammeavtale (1) Hvilke tjenester vurderes av den enkelte divisjonsdirektør i samarbeid med kommunelege 1 i vertskommunen SI har det økonomiske og faglige ansvar for spesialisthelsetjenesten ved DMSet Separate avtaler for hver enkelt tjeneste Likelydende Avtalene er sentrale og beskriver modellen vi har valgt
Rammeavtale (2) Lokaler Personell Vertskommunen legger til rette Drift spesifiseres i delavtalene og refunderes Personell Leder for den enkelte tjeneste tilsettes i SI Annet personell er ansatt i vertskommunen SI deltar i ansettelsesprosessen og bestemmer hvem som kan innstilles
Rammeavtale (3) Ledelse av DMS Samarbeidsorgan SI har en koordinator som samordner spesialisthelsetjenestens innsats og forpliktelser i henhold til inngåtte avtaler Vertskommunen har en koordinator med tilsvarende ansvar Samarbeidsorgan 2 representanter fra SI og 3 fra kommunene Avklare prinsipielle forhold Pådriver og profilering Forankring i kommunene og SI Ledelse: Betaler hver sin koordinator Avtale mellom berørte kommuner: OBservasjonssenger
Muligheter - begrensninger Poliklinikk og dagbehandling Bedret samarbeid Begrensninger Observasjonssenger ”Nærsykehus” Vaktordninger Konklusjon Viktig tiltak faglig og økonomisk Store diskusjonen om sykehusstruktur og akuttfunksjoner: Marginal rolle.