Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?

FYR Ny GIV
Ressurslærersamling 2 Tema 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Skriving som kommunikasjon
Analyser en sakprosatekst
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Strategier og kompetanse
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Ny GIV i Akershusskolen
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever? 9. november 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Læringsfremmende respons
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til et nytt skoleår!
2014 Onsdag 19.februar kl RISLØKKA KOMPETANSESENTER FOR YRKESFAG.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Photodisc/Rayman/Getty Images
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Nå er de revidert!.
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning

Målene for skriving: Mål for intensivopplæringen er at eleven kan: Trenger videre oppfølging Må kartlegges Nei Liten grad Stor grad mestre noen strategier for å komme i gang med skriveprosessen (planlegge og bearbeide)   bygge opp en tekststruktur når det gjelder setningsoppbygging og rettskriving på en slik måte at teksten kommuniserer i den gitte skrivesituasjonen (utforme) uttrykke meninger og dele kunnskap ved å skrive tekster i ulike sjangre (kommunisere) bearbeide utkast til tekster på bakgrunn av egen vurdering av utkastene og respons fra lærer og medelever (reflektere og vurdere)

Skriving er et møysommelig håndverk – Skriving er et slit! Men er vi engasjerte, går skrivingen lettere!

Skrivetrappa: Skriveprosessen består av før skriving (planlegging), under skriving (produksjon) og etter skriving (revisjon), analogt med lesefasene.

For mange elever, ikke bare de svakt presterende, er hovedutfordringen å komme i gang med skrivingen. Hvordan få de gode skriveideene?

For noen elever setter god planlegging skriveprosessen i gang, andre elever har mer «strategisk utbytte av å ikke starte så strategisk.»

Bygge opp tekststrukturer:

Skrive tekster i ulike sjangere: Balansere mellom «det sjangerløse skrivehjulet» og «de formålsløse sjangerkravene». Skrivehjulet_Statisk_(rev_03_2012).pdf Bearbeide utkast – Motta respons: Et paradoks at: Lærer og elev møter hverandre før teksten blir utformet (lærer gir skriveoppgavene). Lærer og elev møter etter at eleven er ferdig med å skrive teksten (læreren vurderer teksten/produktet). Hva skjer under skrivingen?

Lærer og elev må også møte hverandre i teksten Lærer og elev må også møte hverandre i teksten. Implikasjoner for skriveopplæringen: Bedre at elevene jobber med få tekster som de får grundig underveisvurdering på enn mange tekster hvor det kun gis vurdering av sluttproduktet.