Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
5 Kultur.
Diversiteten i den norske UH-sektoren
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fusjonsprosesser - hvorfor og hvordan - erfaringer fra HIOA og Innlandsuniversitetet Styreseminar Høgskolen i Telemark-Universitetet i Agder
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
9 prinsipper og 1 regneark:
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Velkommen til rådslag og møte i RSA! Høgskolen i Telemark Porsgrunn, 4. juni 2013.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
1 Høyere utdanning – 20 år fram? NTL Ledersamling Peter Maassen.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Bruk av navnet Handelshøgskole, er det fritt fram nå? Litt historikk og mulige veier fremover Terje Vassdal og Lars Fallan Presentasjon for NRØA-møtet.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Kvalifikasjonsrammeverket
Det integrerte universitetssykehuset
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP

Gangen i presentasjonen 1.Et evolusjonært perspektiv på utviklingen av høyere utdanningssystemer 2.Det norske systemet i et internasjonalt perspektiv 3.Et kritisk blikk på akkrediterings- ordningen (dvs. muligheten for opprykk til universitet)

Typologi - utdanningssystemer Universitetsdominerte systemer Todelte systemer Binære systemer Enhetlige systemer Hierarkiske systemer

Universitetsdominerte systemer Bare universiteter og vitenskapelige høyskoler gir høyere utdanning Korte profesjonsutdanninger (lærer-, ingeniør- og sykepleierutdanning) blir ikke regnet som høyere utdanning Den normale modellen før 1960

Todelte systemer Korte profesjonsutdanninger er oppgradert til høyere utdanning Høyskolesektoren består av små og spesialiserte institusjoner basert på et funksjonelt organisasjonsprinsipp Dvs. at hver enkelt utdanning har egne høyskoler

Binære systemer Formelt skille mellom universiteter og høyskoler Fusjoner i høyskolesektoren resulterer i flerfaglige institusjoner basert på et geografisk organisasjonsprinsipp Først etablert i Storbritannia på tallet

Enhetlige systemer De fleste institusjoner har universitetsstatus, enten ved at: a)Høgskoler får universitetsstatus b)Sammenslåing av universiteter og høyskoler

Hierarkiske systemer Pyramideform av utdanningsinstitusjoner som i USA Et fåtall eliteuniversiteter på toppen; mange community colleges på bunnen Muliggjør større grad av differensiering mellom institusjoner mht formål, kvalitet, finansieringsstruktur, og personalets kvalifikasjoner

Univ.dom.TodelteBinæreEnhetligeHierarki ItaliaØsterrikeNederlandEnglandUSA TysklandSpania Belgia Sverige Norge Irland Hellas Portugal Danmark Finland Sveits

Det store spørsmålet: Vil den binære modellen bestå i de fleste land? Vil alle land før eller siden ende opp med enhetlige systemer med et hierarki av universiteter basert på omfanget og kvaliteten på forskningen? Eller vil det utvikles hierarkiske systemer etter modell av USA?

Hvorfor ble den binære modellen oppgitt i Storbritannia? Polytechnics hadde utviklet mastergrads- og doktorgradsprogrammer Et politisk inndelt og planlagt system i to sektorer ble vanskelig å forsvare i en tid med stor vekt på markedstenkning Alt vett er ikke samlet i departementet Et binært system legger lokk på lokalt initiativ og entreprenørskap

Kan den binære modellen forsvares i Norge? Nei, sa Stjernø-utvalget: ”…utviklingen i Norge … har løpt fra et binært system med et politisk bestemt skille mellom to institusjonstyper med klart adskilte oppgaver, der den ene er universitet og den andre ikke er det.” (s. 76)

Stjernø-utvalgets forslag Eksisterende høyskoler bør slås sammen med det nærliggende universitet (8-10 universiteter) Utvalget gikk med andre ord inn for et enhetlig system Forslaget bryter med internasjonale strømninger – som synes å gå i retning av et hierarkisk (mangfoldig) system

Carnegie-klassifiseringen i USA Doctorate-granting universities (UiO, UiB, NTNU, UiT, UMB) Master’s colleges and universities (UiS, UiA) Baccalaureate colleges (statlige høyskoler) Associates colleges (private høyskoler) Special focus institutions (vit. høyskoler) Tribal colleges (Samisk høyskole)

Et europeisk klassifiseringssystem? Det arbeides med å utvikle en europeisk versjon av Carnegie-klassifiseringen Vil bli basert på et stort antall ulike indikatorer for å få fram variasjonen i universitets- og høyskolesystemene Et forsøk på å komme bort fra det binære systemet for å synliggjøre mangfoldet (men vil legge grunnen for rangering)

Klassifisering og rangering Klassifisering av utdanningsinstitusjoner (for å synliggjøre mangfold) er ikke det samme som rangering av institusjoner Rangering innenfor ulike kategorier (forskningsuniversiteter og handelshøyskoler i dag) Klassifisering og rangering vil påvirke det norske systemet (men hvordan?)

Norge: Et binært eller et hierarkisk system? Tre tradisjonelle univ. (UiO, UiB, NTNU) Ett hybriduniversitet (UiTø) Profesjonsuniversiteter (UMB, UiS, UiA) Vitenskapelige høyskoler Statlige høyskoler Private høyskoler Fagskoler

Hvordan påvirker ordningen med inst. akkreditering dynamikken i sektoren? Opprinnelig et politisk grep for å gi HiA og HiS universitetsstatus Har ført til nye initiativ hos høyskolene for å oppnå universitetsstatus Får vi ”kunstige” nye universiteter basert på ”luftige” konstruksjoner? Nye universiteter uten tilførsel av flere ressurser?

Er ordningen med institusjons- akkreditering kvalitetsdrivende? Hva menes med kvalitet? (Akademisk? Yrkesrelevanse?) Akademisk ? (personalets formelle status, antall publiseringspoeng, mastergrads- og doktorgradsproduksjon) Ja, men fare for smale mastergrads- og PhD-utdanninger Yrkesrelevanse ? (blir profesjonsutdanningene godt nok ivaretatt?)

Gir departementet / politikerne fra seg mulighetene for styring av sektoren? Definitivt ja Initiativet er overlatt til institusjonene i sektoren og fylkespolitikere (og akkrediteringen til NOKUT) Hvor er visjonene for en videre utvikling av et godt og relevant høyere utdanningssystem? Har departementet ingen selvstendig mening i dette spørsmålet utover henstillingen om mer SAK? (Og fordeling av SAK-midler?)