Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret"— Utskrift av presentasjonen:

1 Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret 100408
Strategi for UiS Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret

2 UiS er bygget stein på stein
Bakteppe og strategisk utgangspunkt for høringsutkast strategi Faglig utvikling, nyskaping, samarbeid SWOT-analyser og innspill internt Analyse av utviklings-trekk og rammeverk regionalt, nasjonalt og internasjonalt (jfr. styresak 03/08) Vi har brukt flere møter på ”bakteppe og strategisk utgangspunkt” som grunnlag for strategiutformingen for styret og andre internt (punkt 2-3 ovenfor). Det vi ikke har fokusert på og som med respekt i alle fall bør gjøre overfor nye styremedlemmer er å si noe om punkt 1 ovenfor. Punkt 1: Faglig utvikling, nyskaping og samarbeid Grunnlaget for den utviklingsretning vi la fram i styresak 03/08 (kvalitet, relevans, nyskaping og samarbeid) har sine røtter i forhistorien og den rivende faglige utvikling som har vært i vår institusjon de senere årene. Det har vært utvist en vilje og evne til nyskaping gjennom faglig utvikling som er unik både i universitetsoppbyggingen fram mot u-søknaden i 2003 og i årene etter. Vi har prioritert strategiske samarbeid med HiA og HiBo og politisk påvirkingsarbeid for å bidra til å endre norsk utdanningspolitikk til åpne for nye universiteter. Vi har prioritert samarbeid med samfunns- og næringsliv for å få inn eksterne penger til universitetssatsingen. UiS er bygget stein på stein

3 Om å dra i samme retning og nå mål:
Historien om faglige initiativ, nyskaping, selvtillit og driv – Issue No. 1 UiS-strategien: Faglig utvikling; prioritering og styrking av sterke sider. Prioriterte doktorgrads-områder i strategi: 1) petroleumsteknologi (2.7.99) 2) offshoreteknologi (2.7.99) 3) IKT, 4) ledelse, 5) spes.ped. Det handler ikke alltid om penger, men om faglig driv: : HiS sender to nye dr.grads-søknader: 3) spes.ped., 4) risikostyring og samfunns-sikkerhet!! innvilges i juni 2003. : HiS leverer søknad til Nokut om akkreditering som UiS. I de senere årene har vi blitt invitert til mange institusjoner i inn- og utland for å fortelle suksesshistorien om hvordan vi nådde visjonen om universitet. Nå skal jeg på få minutter vise dere tre transperenter fra en 1-times presentasjon som jeg bruker når jeg forteller suksesshistorien, som består av mange delhistorier og er beretningen om dyktige, nyskapende medarbeidere både i det vitenskapelige og administrative apparatet (sistnevnte ikke minst i utviklingen av et kvalitetssikringssystemet på rekordtid). Universitetsbyggingen har fokusert mye på utvikling av doktorgrader, fordi det bl.a. var et sentralt krav vi ikke oppfylte for å bli universitet. Vi klarte imidlertid målet om faglig utvikling. Dette skyldes ikke minst et enormt faglig driv, faglig ledelse og faglige resultater fra flere nyskapere og faglige høvdinger, her representert ved professor Terje Aven. Han ruver og var sentral på utviklingen av flere av doktorgradsplattformene, både innen petroleums- og offshoreteknologi og ikke minst innen nyskapingen risikostyring- og samfunnssikkerhet, som er unik i europeisk sammenheng. Professor Terje Aven faglig høvding og nyskaper

4 Bjørn Kvalsvik Nicolaysen Faglig høvding og nyskaper
Faglig utvikling og faglig frihet gjennom samarbeid og ekstern finansiering Her ser dere bildet av en annen nyskaper og faglig høvding. Han var den sentrale pådriver i utvikling av først et masterstudium i lesevitenskap; deretter doktorgradsstudium i det samme, også et unikt område som er bemerket i rosende ordelag både nasjonalt og internasjonalt. Utviklingen av disse fagene er gjort mulig av denne sjekken på 10 millioner kroner; som ved semesteråpningen i år 2000 var en ikke-øremerket gave til HiS og universitetsutviklingen fra en av våre eksterne samarbeidspartnere, SR-Bank. Professor Bjørn Kvalsvik Nicolaysen Faglig høvding og nyskaper SR-Bank Sponsor og samfunnsbygger

5 Erfaringer som universitet
Antall studier, doktorgradsstudenter, forskningspublisering og kompetansen i det vitenskapelige personalet har økt markant: Bachelor: Master: Doktorgrad: Strategi : Ny fase i de eksterne samarbeidsrelasjonene med nye former for strategiske samarbeid Jfr. høringsutkastet, Agder-Bergen, UiT, internasjonale partnere, forskerskoler mm Vi ble universitet med den fagportefølje vi hadde på søknadstidspunktet sommeren Les Det som er verd å merke seg er at det har vært en rivende utvikling også i årene etter som tallene fra 2008 viser, ikke minst i høyere grads studier. I motsetning til andre ble vi universitetet innen den tid vi hadde satt oss. Dette skyldes dyktige medarbeidere, for vi ble ene og alene vurdert ut fra faglige kriterier. Når vi nå har staket ut utviklingsretning mot 2020, er denne unike nyskapingsevnen som er utvist gjennom faglig utvikling som en integrert del av utdanning, forskning og formidling, vi vil bygge videre på. Det er også verdt å nevne at vi kanskje ikke hadde kunnet realisere UiS-visjonen så raskt hadde det ikke vært for de eksterne penger vi har fått til faglig utvikling gjennom eksterne hjelpere og samarbeidspartnere i samfunnet.. Ser vi 12 år tilbake, så vår inst. Helt annerledes ut enn i dag i høyere grads studier (siving,hotell, års mellomrom spesped), nå skal iv se 12 år fram. Nå går vi inn i en ny fase, og vil prioritere nye former for strategiske samarbeid i tillegg til de former vi kjenner fra før. Dette for å gi oss faglig styrke og slagkraft, som er fokusert i høringsutkastet og i Stjernø-innstillingen , bl.a. gjennom kunnskapsbelte Agder-Bergen, UiT, internasjonale partnere, forskerskoler m.m. Slike strategiske samarbeidsforhold har kanskje ikke har vært tilstrekkelig påaktet i de senere årene. Dette er en lang historie fortalt på få minutter, men jeg håper at jeg fikk fram poenget og overlater ordet til Per.


Laste ned ppt "Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google