Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forslag til ny vurderingsforskrift
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Teknologi og forskningslære
Velkommen til Tanks.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Læreplanen i eldre historie
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Ta fag fra videregående skole
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ny våpenforskrift. Bakgrunn Forskjellsbehandling Politidirektoratets ”rundskrivsvelde” Generelt behov for revisjon.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Plan og bygningsloven Proposisjon 43 L ( ) behandles i Stortinget litt senere i år. Ble gjennomført en kort høring i kommunalkomiteen om denne.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Nye Medier og kommunikasjon, hva er erfaringene?
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Brukeren skal være viktigste aktør
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag

Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til departementet 16/4: – Ny formålsbeskrivelse – Nytt hovedområde: Utforskaren – Styrket fokus på Demokratisk deltakelse Vold i nære relasjoner

For Vg1/Vg2 spesielt: Utforskaren: En reel utvidelse av faget – Fem nye mål, kun ett fjernet – Generell styrking av samfunnsvitenskapelig metode (kildekritikk, problemformulering, drøfting, statistikk, argumentasjon) To hovedområder slått sammen til Individ, samfunn og kultur Enkelte verb-endringer gir noe høyere krav (fra presentere og gjøre rede for til analysere og drøfte) Få substansielle faglige endringer for øvrig

Hva skjer videre? Alle reviderte læreplaner offentliggjøres fra departementet samtidig – i juni (??) Læreplanene gjelder fra skolestart Kan vi forvente substansielle endringer i departementets behandling?