Frihet Trygghet Handlekraft Bergen 07.05 Offentlig fagskole konferanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Melding til Stortinget…
Om skole og næringslivssamarbeid
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Yrkesfag gir mange muligheter
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Status for Kunnskapsløftet
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Framtidens barnehage.
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Fagforbundet Vest-Agder
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Kontaktutvalget 19.november 2015
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Utskrift av presentasjonen:

Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.

Fra FrPs nye program: Fagskolene  «Fremskrittspartiet vil styrke fagskolene ved å gi mer fleksible rammevilkår, hvor finansieringsansvaret legges til staten. For å få flere fagskoler som gir tilbud om markedsstyrte utdannelser av høy kvalitet, vil vi legge bedre til rette for bransjestyrte fagskoler. Ulike former for samarbeid mellom skole og næringsliv, også rent private, bransjedrevne fagskoler, vil gi oppdatert kunnskap til elever som ønsker fagutdanning. Dette sikrer også at utdanningen er i samsvar med næringslivets behov.»

Fleksibel og oppdatert  Viktig med oppdatert kunnskap og kompetanse  Samfunnet er i stadig endring

Endre finansieringsmodellen  Fylkene skal ikke lenger ha ansvaret  Forutsigbarhet  Ansvaret går tilbake til staten –Staten ved Kunnskapsdep. –Statsråden! –Likt som annen høyere utdanning

Ingeniør, maritim og helsefag  Norge mangler mellom 12- og ingeniører…stor mangel på maritimt personell  Underdekning på mellom og helsefagarbeidere i 2020  Samfunnsmessig ressurssløsing å ha skarpe skiller mellom utdanningssektorene  Fagskoletilbudet må utvides og det må legges til rette for at flere med annen yrkesbakgrunn får ta utdanning

Må bli mere kjent  Enormt behov for ulike fagarbeidere i næringsliv og offentlig sektor  Bare som tar fagskoleutdanning… –Synliggjøring –Alle har et ansvar: skolen, rådgivere, bransjeforeninger, fagskolene, media, politikere

Fagskolen i utdanningsløpet  Viktig i hele utdanningsløpet –For unge: Nyttig og relevant, raskt ut i jobb –Livslang læring: kompetanseutvikling –Må gi muligheter for videre utdanning –3 av 4 er fornøyd med relevansen –Lavt frafall

Alle muligheter  Fagskoleutdanning – viktig å understreke, fullverdig tilbud  Men: Også en vei til videre utdanning –Fleksible utdanningsløp –Spesialisering –Høyskole/universitet –Konvertere fagskolepoeng til studiepoeng –Påbygging

Fagskolen og UH-sektoren  Fleksible overganger innen tilsvarende fagområde  Norge må anerkjenne fagskole- kompetanse og yrkeskompetanse –All utdanning som har relevans til annen utdanning skal telle med –Skal ikke være nødvendig å ta samme fag om igjen –Påbygning, forkurs, y-vei tilbud utvides.

Fagskolenes rolle  Fagutdannelse! –Praktisk –Fleksibel –Rask –Tilpasset arbeidsmarkedet –Flere burde velge fagskole!

Økt kunnskap om feltet  Forskningsmelding,2013  Utdanning for velferd, 2012  Kvalitet og mangfold i fellesskolen, 2013  Framtidens barnehage, 2013  Fagskolen er i liten grad eller ikke nevnt…  … På tide med en stortingsmelding om fagskolene i utdanningssystemet?