Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1 Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1. november 2011 19 skoler 7300 elever 700 lærere
Drammensskolen – Norges beste skole En skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og selvstendig menneske Dette forplikter. Introdusere meg.
Heve elevenes faglige resultater og generelle kompetanse MÅL: Heve elevenes faglige resultater og generelle kompetanse Læringsmiljø og klasseledelse Hjem/skole samarbeid Grunnleggende ferdigheter Ledelse
Opprettelse av en prosjektbase 1. august 2009
Prosjektets overordnede mål Å løfte elevmassen til et høyere nivå enn det levekårsindeks og foreldrenes utdanningsnivå skulle tilsi Resultater for elevene i Drammenskolen som ligger over landsgjennomsnittet på den nasjonale elevundersøkelsen og på nasjonale prøver og eksamen Resultater som ligger over landsgjennomsnittet på den nasjonale foreldreundersøkelsen
Overordnet strategi Satse på læreren Styrke resultatoppfølgingen Fokusere innsatsen på prioriterte områder
Satse på læreren…… Kompetanseheving Kurs Kursrekker Workshop Nettverk Samarbeid Hospitering/besøk Delingskultur Nyansatte Mentorordning
Styrke resultatoppfølgingen… Felles kartleggingsverktøy Nasjonale prøver Felles kartleggingsprøve i matematikk: Alle teller Elevundersøkelsen SOL for alle elever og lærere ”Vokal” for alle elever
Hjem-/skole Kommunalt samarbeid ved DKFU (Drammen kommunale foreldreutvalg) og skoleeier/NBS Forpliktende kommunalt dokument for hjem-skole samarbeidet Egne lokale planer på hver skole for hjem-skolesamarbeidet
VOKAL – Vurdering Og Kartlegging Av Læring SOL i VOKAL VOKAL – Vurdering Og Kartlegging Av Læring Gå inn i verktøyet: Lærer1 Lærer2 Rektor1 Kommune1 Tips til tiltak verdt å nevne….
Prosessbistand til skolene Klasseledelse og læreratferd Læringsmiljø og sosial kompetanse Kommunikasjon og coaching som verktøy i skolen Utarbeidelse av standarder for atferd og orden Metoder, struktur og organisering av undervisningen Generell hjelp til skoleutvikling Spesielle behov i forhold til satsingsområdene lesing, regning, digitale ferdigheter og nettsideutvikling
Arbeid med helhetlig læringsmiljø Felles planer og verktøy for skolene i arbeidet med et godt læringsmiljø Varierte metoder i undervisningen; metodeplan Kjetil & Kjartans Trivselsprogram Handlingsplan mot mobbing 2010-2012: Innføring av PALS som felles program for arbeid med læringsmiljø for alle skoler 1-10
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Regning 2008-09 2009-10 2010-11 Mestringsnivå 1 26,7 28,7 27,5 Mestringsnivå 2 52,3 42,2 42,1 Mestringsnivå 3 21,1 29,0 30,4 Lesing 2008-09 2009-10 2010-11 Mestringsnivå 1 25,9 28,0 Mestringsnivå 2 48,2 47,1 46,7 Mestringsnivå 3 24,9 27,4 Engelsk 2008-09 2009-10 2010-11 Mestringsnivå 1 26,6 22,3 21,7 Mestringsnivå 2 51,7 56,6 50,5 Mestringsnivå 3 21,8 21,1 27,8
Nasjonale prøver 8. trinn - utvikling Regning 2008-09 2009-10 2010-11 Mestringsnivå 1 6,6 8,4 8,0 Mestringsnivå 2 20,9 22,8 20,0 Mestringsnivå 3 43,8 42,9 38,5 Mestringsnivå 4 19,5 16,5 20,5 Mestringsnivå 5 9,2 9,4 12,9 Lesing 2008-09 2009-10 2010-11 Mestringsnivå 1 9,2 9,9 9,5 Mestringsnivå 2 19,2 23,1 20,6 Mestringsnivå 3 40,4 40,2 37,1 Mestringsnivå 4 21,7 21,5 23,8 Mestringsnivå 5 5,2 9,0
Nasjonale prøver 8. trinn - utvikling Engelsk 2008-09 2009-10 2010-11 Mestringsnivå 1 9,6 15,0 11,9 Mestringsnivå 2 19,3 21,8 15,8 Mestringsnivå 3 42,7 38,6 38,2 Mestringsnivå 4 21,1 17,9 21,6 Mestringsnivå 5 7,3 6,6 12,6
Utvikling eksamensresultater Engelsk Matematikk Norsk hovedm Norsk sidem Norge Drm. 2008/09 3,8 3,7 3,4 3,3 3,1 2009/10 3,5 3,2 2010/11 3,6
Eksamensresultater 2011 Nasjonalt 3,8 3,1 3,6 3,2 Drammen 3,4 Børresen Skriftlig eksamen Engelsk Matematikk Norsk hovedmål Norsk sidemål Nasjonalt 3,8 3,1 3,6 3,2 Drammen 3,4 Børresen 4,0 3,3 Galterud Gulskogen 4,2 Kjøsterud Marienlyst 2,8 Svensedammen
Svarprosent 90% ELEVUNDERSØKELSEN 2011 - Drammensskolen 2010 2011
Svarprosent 90% ELEVUNDERSØKELSEN 2011 - Drammensskolen 2010 2011
OPPSUMMERING Godt fornøyd med utviklingen; visjonen om å ”løfte elevene i Drammensskolen til høyere faglig nivå enn det levekårsindeks og foreldrenes utdanningsnivå skulle tilsi” kan bli en realitet! Både resultatene på nasjonale prøver og utvikling av elevenes mestringsnivå indikerer en slik utvikling Ansatte og ledere gir uttrykk for entusiasme og trivsel; medarbeiderundersøkelsen i 2010 og 2011 er bedre enn noen gang! Tilbakemeldingen fra ledere og nettverksdeltakere på prosjektbasens tiltak er meget god (systematiske tilbakemeldinger) Drammensskolen preges av entusiastiske ansatte, - en nøkkel til framgang og resultater
Vi beveger oss mot en felles Drammensskole med bedre resultater!