Tilsyn med svømmeundervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Overgangsprosjektet NY GIV
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
RUD SKOLE.
Samarbeid mellom skole og hjem
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Hovedkontormodell og HMS
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Nytt fra den norske grunnskolen Nettverkssamlingen Rica Norge Kristiansand 13. september 2008.
Lokal arbeidstidsavtale
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Norges idrettsforbund
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Opplæringslova.
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Foreldremøte 4.September 2017.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hamar idrettslag – svømming søker hovedtrener/trenere
Helse miljø og sikkerhet
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Tilsyn med svømmeundervisningen For å ivareta sitt ansvar i forhold til å sikre at svømmeopplæringen er i samsvar med læreplanverket må kommunen: Vurdere om ressurstildelingen, herunder timer i basseng, er tilstrekkelig til at kompetansemålene kan nås. Stille ytterligere midler til disposisjon dersom de avdekker at ressurstildelingen ikke er tilstrekkelig. Vurdere om kravene i opplæringslova blir oppfylt når det gjelder å gi elevene svømmeopplæring og at opplæringen er forsvarlig Følge opp eventuelle avvik som avdekkes fra de overnevnte kravene

Tilsyn med svømmeundervisningen For å ivareta sitt ansvar i forhold til å sikre at svømmeopplæringen er i samsvar med læreplanverket må rektor: Sikre at undervisningspersonalet tar utgangspunkt i nasjonalt fastsatte kompetansemål som mål for opplæringen Sikre at undervisningspersonalet knytter opplæringens innhold til kompetansemålene Sikre at svømmeopplæringen samlet dekker alle kompetansemålene etter 4. trinn og 7. trinn

Kompetansemål Kompetansemål etter 4. klasse K06 «vere trygg i vatn og vere symjedyktig» «fredast ved og på vatn og gjere greie for farane» samhandle med andre i ulike aktivitetar   Delmål etter 4.trinn: Kunne flyte på mage og rygg i 25 meter Kjenne til flere typer svømmemetoder Kunne svømme 50 meter bryst eller crawl. Kjenne til enkel livredding. Kompetansemål etter 7. klasse K06 «utføre grunnleggjande teknikkar i symjing på magen, på ryggen og under vatn»

Tilsyn med svømmeundervisningen For å vurdere om elevene får tilfredsstillende utbytte av svømmeopplæringen må skolen: Utarbeide og implementere rutiner for å sikre at lærerne systematisk vurderer om alle elever har tilfredsstillende utbytte av opplæringen Sikre at det for elever som ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen gjennomføres vurdering av minimum a) Arbeidsmåter b) Vurderingspraksis c) Læringsmiljø Gjennomføre tiltak der det avdekkes at elevene ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen

Tilsyn med svømmeundervisningen For å vurdere om elevenes rett og plikt til opplæring i svømming ivaretas må skolen: Sikre at det gis svømmeopplæring til alle elever som har rett og plikt til slik opplæring Tilpasse svømmeopplæringen ut i fra evnene og forutsetningene til den enkelte