Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Oslo, 11.11.11
Lederansvar Systemer som fremmer likeverdige tjenester - aktiviteter og resultatmål i planer og budsjetter - rutiner og organisering - rapportering og evaluering Personalpolitikk som fremmer likeverdige tjenester - ansatte gis kunnskap, trygghet og mulighet til å yte likeverdige tjenester - rekrutterer mangfoldig - trygt arbeidsmiljø 3
Brukerinnflytelse Innflytelse i hele prosessen - kartlegging av utfordringer - utforming av aktiviteter/tiltak - evaluering Medvirkning i egen behandlingssituasjon - informert medvirkning 4
Kunnskap Har ledere og ansatte slik kunnskap? stereotypier, diskriminering, makt minoritetsstress, levekår, sosial ulikhet hvordan tjenestene i praksis kan tilpasses ulike brukere 5
Tilgang Likeverdig tilgang for alle omgivelser, bygninger, produkter og IKT som er universelt utformet slik at flest mulig kan bruke dem kun saklige og nødvendige betingelser for å motta tjenester 6
Informasjon Hvilken informasjon gis, når og hvordan relevant tilgjengelig forståelig tilpasset ulike folk rettighetsinformasjon 7
Kommunikasjon Hvordan opplever brukere kommunikasjonen? Bli sett som individ i sin kontekst Når er forskjellighet relevant? Refleksjon Tid, tid, tid Nødvendige hjelpemidler 8
Kan brukere speile seg? Brukere W Brukernorm?
Å se seg selv i speilet Foto: google bilder og freedigitalfotos.net