Likeverdige tjenester i praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Likeverdige tjenester i praksis
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Kongsberg Stortingsrepresentant Laila Gustavsen Universell utforming og diskriminering - overordnede føringer.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Likeverdige tjenester ved helsestasjoner i bydel Alna Rapporten: “For å jobbe her må en være interessert I folka som bor her ”. Helsesøstre og brukere.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
– en betingelse for aktivitet
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
En oppdagelsesreise etter universell utforming Presentasjon oktober 2007.
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
IKT-verktøy for boligsosialt arbeid
Mötesplats Medborgare-MSM
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Horten vidergående skole
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. SAFO konferansen 2016 Statssekretær Kai-Morten Terning Gardermoen 30.januar 2016.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
LIKEVERDIGE HELSETENESTER. «Likeverdige tjenester betyr at alle har tilgang til tjenester av like god kvalitet som er tilpasset det enkelte menneskets.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Kommunikasjon med kunder og team Kurs for Arkitektbedriftene 23. april 2015.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Trygt og godt skolemiljø
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Trygt og godt skolemiljø
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Trygt og godt skolemiljø
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Oslo, 11.11.11

Lederansvar Systemer som fremmer likeverdige tjenester - aktiviteter og resultatmål i planer og budsjetter - rutiner og organisering - rapportering og evaluering Personalpolitikk som fremmer likeverdige tjenester - ansatte gis kunnskap, trygghet og mulighet til å yte likeverdige tjenester - rekrutterer mangfoldig - trygt arbeidsmiljø 3

Brukerinnflytelse Innflytelse i hele prosessen - kartlegging av utfordringer - utforming av aktiviteter/tiltak - evaluering Medvirkning i egen behandlingssituasjon - informert medvirkning 4

Kunnskap Har ledere og ansatte slik kunnskap? stereotypier, diskriminering, makt minoritetsstress, levekår, sosial ulikhet hvordan tjenestene i praksis kan tilpasses ulike brukere 5

Tilgang Likeverdig tilgang for alle omgivelser, bygninger, produkter og IKT som er universelt utformet slik at flest mulig kan bruke dem kun saklige og nødvendige betingelser for å motta tjenester 6

Informasjon Hvilken informasjon gis, når og hvordan relevant tilgjengelig forståelig tilpasset ulike folk rettighetsinformasjon 7

Kommunikasjon Hvordan opplever brukere kommunikasjonen? Bli sett som individ i sin kontekst Når er forskjellighet relevant? Refleksjon Tid, tid, tid Nødvendige hjelpemidler 8

Kan brukere speile seg? Brukere W Brukernorm?

Å se seg selv i speilet Foto: google bilder og freedigitalfotos.net