13-Jul-14Slide 1 Trondheim 5. oktober 2009 Bjørnar Skjevik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Advertisements

Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
1 23. juni 2014 Styrer Norges Bank norsk næringsliv?
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Læring på arbeidsplassen
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Odd Fellow OrdeneN Storembedsmannsmøte
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
NHOs Kommune NM, Arbeidsmarkedsanalyse og Eksportanalyse
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
Frogn videregående skole
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Om sysselsetting blant innvandrere
Are Solli og Kristian Ilner
NAV mulighetenes marked
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

13-Jul-14Slide 1 Trondheim 5. oktober 2009 Bjørnar Skjevik

Arbeidskraft ”100 % effektiv” Ingen arbeidshistorikk Restarbeidsevne Kompetansemangel Næringsliv som etterspør ”100 % effektiv” Næringsliv som etterspør ”100 % effektiv” Trygd Privat. næringsliv Offentlig næringsliv Utdanningsins. Andre aktører Utdanningsins. Andre aktører ? ?

Hvor ”butter” det ? Visjoner & MålUtredninger & Planer Gjennomføring Store ord – store planer – lite handlekraft

har som mål å prøve ut en arbeids/næringslivsdrevet modell for inkludering av innvandrere i arbeidslivet, og gjennom det utvikle ny kunnskap og erfaringer som andre bedrifter og virksomheter kan gjøre bruk av som idébank og grunnlag for egen innsats

 Næringslivsdrevet  Bedrifter som arena for opplæring/trening  Arbeidslivsrettet norskopplæring  Alternative skreddersydde løp i fagopplæring  Matchmaking – dialog og oppfølging  Kurs i flerkulturell kompetanse for bedrifter

Hvordan sikre at vi lykkes med ”Verdalsprosjektet ” ? Et stort ansvar hviler på næringslivet ! Vi forventer at dere setter dere inn i vår situasjon !  Skjønne forskjellen på store og små bedrifter  Ta introduksjonsloven på alvor  Innse at det er vi som bestemmer hvem vi vil ansette  Ufaglært er lite etterspurt  Tenk lærlingeordning/lærekandidat  Tenk helhetlig og opptre koordinert  Kort sagt : Sett dere inn i næringslivets behov.

50 innvandrere i hele prosjektet  8 har sluttet  25 er i arbeid  14 er under fagopplæring  3 er fortsatt arbeidsledig Resultatoppnåelse på ca. 80 %

Offentlig : mill NOK NHO/bedrifter : mill NOK Prosjektperiode 3 år Offentlig penger brukt pr. innvandrer pr. år: Kr

 Prosjektleder Toril Sundal Leirset & co.  Menneskelige ferdigheter  Relasjonsbygging  Grundige avklaringer – dialog & oppfølging  Arbeidsplasser som opplæringsarena  Alternativt løp for fagopplæring