IKEA for de mange mennesker Flerkulturell rekruttering mangfold/arbeidsmiljø Scandic Bergen City Hotel 28.september 2009
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
Drømmen - Visjonen
”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene”. Ingvar Kamprad hadde en visjon ”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene”.
Vår toppleder……
Kort om IKEA Nær 300 varehus i 39 land, 5 varehus i Norge Åpner 15-20 nye varehus hvert år Ca 120 000 medarbeidere Besøkt av 458 millioner mennesker i fjor Katalogen utgis i 175 millioner eksemplarer, 55 utgaver og på 27 språk
Noen fakta om IKEA Åsane Åpnet 29.mars 1984 (1 innvandrer) 2009 - 380 ansatte
Vår første innvandrer
IKEA Åsane Det varehuset i verden som omsetter mest pr kvm Den restauranten i IKEA-verden som omsetter mest pr kvm Vi har nylig passert 1,5 millioner besøkende pr år Prosessen rundt vårt nye varehus går sin gang, og vi forventer å åpne om ca 2 år ?
Visjonen: Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. Forretningsidèen: Å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnrednings- artikler til så lave priser at så mange mennesker som mulig får råd til å kjøpe dem. Personal-idèen: Å gi vanlige, ærlige mennesker anledning til å utvikle seg både som individer og i sine yrkes- roller, slik at vi sammen og med stort engasjement kan skape en bedre hverdag for oss selv og kundene våre.
Samfunnsansvar internasjonalt
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
En møbelhandlers testamente Visjon ”Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene” Produktene er vår identitet IKEA-ånden. En sterk og levende virkelighet Overskudd gir oss ressurser Å med små midler nå gode resultater Enkelhet er en dyd Gjør det annerledes Konsentrasjon – viktig for vår fremgang Å ta ansvar – et privilegium Det meste er ennå ugjort: En vidunderlig fremtid
Adferdsverdiene
Strategisk mål Vi skal som minimum gjenspeile befolkningen i det markedsområdet varehuset holder til. Bergen, ca 8,1 prosent av byens befolkning har innvandrerbakgrunn. IKEA Åsane 12%
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
Handlinger for å lykkes Fokus på kultur og verdier Rekruttering Åpenhet og mangfold, forankret hos leder Opplæring trening /Introdag med HR Uniform felles identitet Mangfold på flere områder: - Samarbeid med NAV, Vekst bedrifter, praksisplasser Handlinger/annerkjennelse – se den enkelte
Vår første innvandrer
IKEA Åsane i dag Mest kvinner 70/30 Heltid/Deltid 100/280 Vietnam Sverige Sri Lanka Somalia Polen Nederland Irak Ghana Gambia Frankrike England Chile Burma Bosnia Bali/Kina Danmark Mest kvinner 70/30 Heltid/Deltid 100/280 Snitt alder 29 Fordeling 17 nasjoner (over 50 nasjonaliteter på IKEA Furuset)
VOICE – Årlig medarbeiderundersøkelse
- Hva skal jeg snakke om? Vår historie og vår kultur Verdiprosessen og forankring av felles verdier og holdninger Handlinger, hva vi gjør Mangfold i bred forstand
”En av gutta!”
- Mangfold – en berikelse for arbeidsmiljøet Kjønn Alder Personlige egenskaper Arbeidsevne Kulturell bakgrunn Religion Faglig bakgrunn Osv, osv Sammen skape et godt arbeidsmiljø for de mange menneskene
Terje Hugubakken | IKEA Leangen | Trondheim, mars 2007