AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Internundervisning om førerkortvurderinger i spesialisthelsetjenesten
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar MTF – LANDSMØTE TROMSØ 28. MAI 2009 DE NYE FORSKRIFTENE ???
Nye forskrifter, hva betyr det for oss? Forskrift om medisinsk utstyr
Brukermedvirkning og pasientmakt
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Norsk sykepleierforbund Bodø
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tilsynsmyndighetens rolle
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Barn som pårørende.
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Barn som pårørende.
Legemiddelhåndtering
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Håndteringsforskriften
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte

Kvalitet, risiko og avvik
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Kvalitet i et moderne sykehus
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Internkontrollsystem
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Utvidelse av varselordningen fra
Utskrift av presentasjonen:

AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT 2010.04.20 Nina Gravaune Ove Pedersen Kvalitetsavdelingen

SITUASJONSBESKRIVELSE Ca 2000 dødsfall pr. år pga av avvik/uheldige hendelser Av 800 000 innleggelser er ca 5 - 10% utsatt for uheldige hendelser Ca 18 000 blir permanent invalid Ekstra liggedøgn er ca 7 pr hendelse

PERSONLIG LIDELSE Ofre Pasienten Pårørende Helsearbeideren Sykehuset

AVVIK Mangel på oppfyllelse av krav Når ting ikke går som planlagt

AVVIK = LÆRING = FORBEDRING Avvik er en av flere kilder til forbedring For hvert avvik som ikke blir registrert, mister vi en mulighet for å lære

LÆRING AV AVVIK Eksempel forbedring av arbeidsrutiner samhandling organisering opplæring informasjon vedlikehold osv Alt dette kan bidra til forebygging av at hendelsen inntreffer på nytt, eller et annet sted

ANSVAR FOR Å MELDE AVVIK Alle som oppdager et avvik Den som har ansvar for en aktivitet har ansvaret for at avviksbehandling, følger linjen Avklare ansvar og gjøre rutiner for melding kjent for ansatte Har ansvaret for å rapportere dette tjenestevei Iverksette nødvendige strakstiltak for å begrense skade/konsekvens

TILTAK Korrigerende tiltak strakstiltak Gjenopprette/reparere Hindre gjentakelse Forebyggende tiltak Tiltak for å fjerne årsak til evt potensiele avvik eller uønskede situasjoner, som ikke ennå har oppstått Overførings verdi Hva kan vi lære her som kan brukes på andre steder/områder for å minske risikoen for avvik der

Meldeplikten Alle som yter spesialisthelsetjeneste har plikt til å melde fra om hendelser som har ført til eller kunne ha ført til betydelig personskade på pasienter. Meldeplikten framgår av lov om spesialisthelsetjenesten § 3-3 og gjelder både somatiske og psykiatriske helseinstitusjoner. Det er Helsetilsynet i fylket som mottar meldingene ( etter intern behandling i helseforetaket).

HVA SKAL MELDES? som har betydning for å sikre pasientrettigheter alle hendelser som faller inn under definisjonen av avvik som har betydning for å sikre pasientrettigheter ansattes rettigheter forebygging av gjentakelser forberede sikkerhet forberede kvalitet

EKSEMPLER PÅ MELDEPLIKTIGE HENDELSER §3.3 alle avvik som er meldepliktig i henhold til lov og forskrifter feil i, brudd på etablerte rutiner feil på utstyr utilsiktet innsyn eller feil utlevering av personopplysninger forglemmelser betydelig forlengelse av operasjonstid tilstand som krever innleggelse i sykehus eller forlenget opphold tilstand som krever korrigerende inngrep Hendelse som kunne medført en av situasjonene over, men som uavhengig av årsak ikke fikk negativt utfall

AVVIKSHÅNDTERING Alle avvik registreres på skjema som sendes nærmeste leder Prosedyrer for avviksbehandling følges og meldeplikt overholdes Avvik skal håndteres på laveste nivå, der hvor tiltak kan gjennomføres

AVVIKSHÅNDTERING Formål – del av kontinuerlig forbedringsarbeid redusere risikoen for uønskede konsekvenser av avviket dokumentere faktiske hendelsesforløp ivaretakelse av dokumentasjonen få bekreftelse lukking av avviket få bekreftelse på at lukking har ønsket effekt

IK2448 = HVORDAN MELDE AVVIK 1. Mindre alvorlig = internt i avd 2. Tvilstilfeller = kvalitetsutvalget 3. § 3.3 =kvalitetsutvalget=fylkeslegen IK2448 = pasientskader plunder & heft Med. tekn. utstyr Skade på ansatt + + +

HVORFOR MELDES IKKE AVVIK ? Har vi det for travelt? Kjenner ikke til melderutinen? Meldeskjema ikke tilgjengelig? Redd for sanksjoner fra leder og kollegaer?

Kvalitetsindikatorer Dersom man har flere klager enn avvik indikerer det en dårlig meldekultur

FORBEDRING For hver avvikshendelse som ikke blir registrert , mister vi en mulighet til å lære og derved forberede oss!

Lov om medisinsk utstyr § 11. Meldeplikt ved hendelsesavvik, feil eller svikt Hendelsesavvik, feil eller svikt der medisinsk utstyr er eller kan ha vært involvert skal meldes…. Den som produserer, omsetter, eier eller i sin virksom- het bruker utstyret og som er kjent med hendelses- avviket, feilen eller svikten plikter å gi melding.

Forskrift om medisinsk utstyr. VI. Meldeplikt § 2-11. (plikt til å melde uhell mv.)        ……, skal uten unødig opphold melde om: enhver feilfunksjon eller enhver forringelse av et utstyrs egenskaper og/eller ytelser samt enhver mangel på merkingen eller bruksanvisningen som kan føre til eller kunne ha ført til pasientens, brukerens eller annen persons død eller betydelig skade på pasient, bruker eller annen person,        Meldingen sendes tilsynsmyndigheten.       

Hva skal meldes? Hendelsen må være forårsaket av feilfunksjon eller enhver forringelse av et utstyrs egenskaper og/eller ytelser samt enhver mangel på merkingen eller bruksanvisningen Hendelsen må ha, eller kunne ha ført til død eller betydelig skade Dette kan inkludere: død, livstruende sykdom eller skade, en alvorlig forverring av helsetilstand, permanent funksjons- nedsettelse eller skade, tilstand som krever behandling for å forhindre a eller b over.

”PASIENTSAKER” BEHANDLET I 2009 Avviksmeldinger beh. av Kvalitetsutvalget 403 Avviksmeldinger beh. internt i klinikk/avd 586 Avviksmeldinger med grunnlag i Basisavtalen 104 Tilsynssaker 30 Klagesaker 61 Erstatningssaker 89 SUM 1273

Kapittel 3. Krav til organisering av virksomhet HELSEPERSONELLOVEN Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven). Kapittel 3. Krav til organisering av virksomhet § 16. Organisering av virksomhet som yter helsehjelp og internkontroll        Virksomhet som yter helsehjelp, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.        Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om organisering av virksomhet som yter helsehjelp og om internkontroll. § 17. Opplysninger om forhold som kan medføre fare for pasienter        Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters sikkerhet. Oppdatert 6. apr 2010

ORGANISASJONEN Avvik oppleves ofte personlig, men oftest er det en systemfeil som er den egentlige årsaken En organisasjon kjennetegnes ikke ut i fra antall avvik, men hvordan avvikene håndteres