En kunnskapsbasert havfiskenæring Professor Torger Reve Handelshøyskolen BI Solstrandseminaret 2013 Os, 15.08.2013
Hvordan drive næringsliv i et land med verdens høyeste kostnadsnivå? 6
”Best og dyrest”
Motkraft nummer 1: Redusere kostnadsveksten 9
Motkraft nummer 2: Kunnskap og teknologi i verdensklasse 10
Motkraft nummer 3: «Den norske modellen» 1. Ingeniørsamspill 2 Motkraft nummer 3: «Den norske modellen» 1. Ingeniørsamspill 2. Klyngesamspill 3. Myndighetssamspill 11
”Kostnadsnivået er utfordrende, men ingeniørene her er flinke og produktive. Derfor tror jeg Norge fortsatt kan konkurrere med asiatiske land. Det handler om folk” Jeff Immelt, DN tirsdag 19. februar 2013
Næringsliv som næringsklynge Sunnmørsmetoden ”Skape et dynamisk industrielt miljø og la pengene og rivaliseringen rå”
Eksempel på en verdensledende næringsklynge innen offshore supply med utspring i havfiske Herøy
Sunnmørske næringsklynger Ulstein Verft & Offshoreleverandør Herøy Offshorerederi & Fiskeri
Eksempel på en liten, men relativt sterk næringsklynge innen sjømat Måløy ”Måløyregionen skal utvikle Noregs sterkaste miljø innan kystnæringane” ”Måløy – der alt er mulig”
Eksempel på en ledende næringsklynge innen sjømat, offshore og maritim Austevoll ”Bru og breiband” … og kompetanse
Austevoll grunder Helge Møgster, Laco as
Krav til fremtidens næringsliv Kunnskapsbasert Miljørobust Fremtidens næringsliv Endrings- drevet Globalt
Konkurranseevne som attraktivitet Nasjoner og regioner konkurrerer om å være mest mulig attraktiv lokalisering for kunnskapsbasert næringsliv
Fosnavåg
Handel Helse Maritim Reiseliv Y = Antall ansatte (1 000), X = Vekst i antall ansatte, Str= Omsetning
Konkurranseevne har to dimensjoner Produktivitet Innovasjon
Olje Finans Fornybar Sjømat Maritim Bygg Helse Handel Reiseliv Y = Verdiskaping per ansatt (1 000), X = Vekst i verdiskaping, Str= Verdiskaping
Vekst i verdiskaping per timeverk i sjømat er høyere enn i andre næringer
Det finnes tre typer næringer i Norge ‘Vestlandsnæringene’ ‘Oslonæringene’ ‘Pizzanæringene’ 34
‘Pizzanæringene’ lever av et fett hjemmemarked 35
Næringer som er drivkrefter i norsk næringsliv Globale kunnskapsnav med tyngdepunkt på ’Vestlandet’(som begynner på Kongsberg) Komplementære kunnskaps-næringer med tyngdepunkt i ’Oslo’ 36
Tre globale kunnskapsnav Offshorenæringen Maritim næring Sjømatnæringen 37
Sjømat: Fra fiskeri til lakseoppdrett og markedsføring 39
Lakseoppdrett og markedsføring Sjømat: Fra fiskeri til lakseoppdrett og markedsføring Lakseoppdrett og markedsføring Fiskeri 40
Havbruksnæringen er en ren ’professornæring’ 41
Kunnskapsallmenningen Smaragdmodellen Kunnskapsallmenningen
Smaragden for Sjømatnæringen
Dersom kunnskapsallmenningen forfaller, forfaller det industrielle Norge 44
Det er alltid en fare for Allmenningens Tragedie Garrett Hardin «The Tragedy of the Commons» Science, 1968 45
Allmenningen har to dimensjoner som begge kan forfalle Naturressursene Næringskompetansen 46
Næringskompetansen innen sjømat har fem dimensjoner (5F) Forvaltningskompetanse Fangstkompetanse Foredlingskompetanse Forbrukerkompetanse Forskningskompetanse 47
Havrett, bruk og forvaltning Markedet Hav 21 Kunnskaps- allmenningen Ressurs- allmennningen Teknologi Bærekraft og helse Økosystem Havrett, bruk og forvaltning Nordområdene Mat og markeder Nye marine råvarer Utdanning Kommunikasjon Tverrfaglighet Offentlig ansvar Privat ansvar
Hvordan sikre at kunnskapsallmenningen innen havfiske ikke forfaller? Sikre god rekruttering Skaffe kompetent kapital Styrke næringsklyngene Satse på teknologi og innovasjon 49
Havfiskenæringen trenger en kombinasjon av kompetanser Erfaringskompetanse Forskningskompetanse Kremmerkompetanse 50
www.ekn.no 51