Ideen Å samle bedrifter, sykehus, kompetanse-, forsknings- og utdanningsinstitusjoner på Ullern for å skape en av de sterkeste næringsklynger innenfor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Risløkka kompetansesenter
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Velkommen til Tanks.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
-En artig og attraktiv skole hvor alle er unike spiller på lag VELKOMMEN Foresatte ved studiespesialisering vg 1 Byåsen videregående skole 2009/2010.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Tidligere læreplaner.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Oslo kommune Utdanningsetaten Budsjett 2009 Utdanningsetaten.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Den andre leseopplæringa LUB
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Hvem er ungdommen din?  Hva er ungdommen flink til?  Hva synes andre ungdommen er flink til?  Hvilke fag interesserer ungdommen seg mest for?  Hva.
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Rådgiverkonferanse Lørenskog hus 19. november Eivind Svennar, avdelingsleder MK og SS Mailand videregående skole Studieforberedende utdanningsprogram for.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
Framtid - Samspill - Skaperglede
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Internasjonalisering
Kommersialisering av forskningsresultater
Forskrift til Opplæringslova
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Studieteknikk for meir effektiv læring
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
4/4/2019.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Ideen Å samle bedrifter, sykehus, kompetanse-, forsknings- og utdanningsinstitusjoner på Ullern for å skape en av de sterkeste næringsklynger innenfor bioteknologi i Europa. Næringsklyngen vil representere en unik kunnskapsallianse mellom forskningsinstitusjoner, sykehus, videregående skole og næringslivet. Skape autentiske læringsarenaer mellom skole, forskning og næringsliv

6 Oslo Cancer Cluster

Mål og visjoner for samarbeidet Å bli Norges ledende læringsmiljø innen realfag, bioteknologi og helsefag gjennom en partnerskapsavtale mellom Oslo kommune/Ullern vgs, Radiumhospitalet, OCC og Universitet i Oslo Å bli det mest attraktive, forskningsbaserte industricluster i Europa innenfor innovativ cancerdiagnostikk og behandling.

Skolefaglig avtale Samarbeidsavtalen omfatter blant annet: Forskere vil undervise elevene i realfag og realfagselevene får også praksisopplæring i biotekbedriftene som holder til i bygget Innovasjonsparken og nærheten til sykehuset gir helsefagelever og elektrofagelever praksisplasser allerede det første skoleåret Innovasjonsparken vil være lærebedrift for lærlinger innen helse- og elektrofag Skolens realfagslærere er sikret systematisk etterutdanning årlig Elever som utmerker seg i realfag får stipender Elever som tar medier og kommunikasjon eller økonomiske fag får utplasseringsplasser Det skal etableres et internasjonalt realfagssamarbeid med USA Legemiddelfirmaet vil bidra med sin kompetanse inn mot økonomifag og entreprenørskap Elevene skal som del av opplæringen etablere ungdomsbedrifter og får mentorer fra legemiddelfirmaene.

Arkitektur og integrasjon

Vi er i gang: Gener i media Begrepet gen er mye brukt i media Målet er at elevene, gjennom å lese ulike typer biologiske tekster, skal reflektere over bruken av begrepet og bli bevisst ulike forståelsesrammer begrepet brukes i. 6 timers undervisningsopplegg Elevene leser artikler om samme nyhetssak, men fra ulike medier, og benytter seg av Framingmodellen til Rebecca Carver som verktøy

KOMPETANSEMÅL FRA BIOLOGI 2 Fra den generelle delen av læreplanen: kunne lese i biologi inneber å trekkje ut, tolke og reflektere over informasjonen som finst i biologifaglege tekstar, brosjyrar, aviser og bøker og på Internett. Det omfattar å forstå oppskrifter, tabellar, diagram og symbol. Å setje seg inn i nye område av faget ved å forstå stadig meir krevjande biologisk litteratur er ein del av kompetansen Kompetansemål Finne fram til ny kunnskap i biologi frå ulike medium og vurdere informasjon og påstandar i media på eit fagleg grunnlag

EKSEMPEL FRA CARVERS FRAMINGMODELL