Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Programvare for nisje SMS
Bruktbil13 Stig Morten Nilsen
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Markedet: •Tillegg for stasjonsvogn har nådd toppen •Farge/fargekombinasjon betyr fortsatt mye •Diesel fremdeles mindre avskrivn. enn bensin •Kilometer.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bruktbil vil være den viktigste bilmodellen for bilforhandlere i 2009, 2010 (og i alle påfølgende.
Fagområder, prosjekter, oppsummering 2013, planer for 2014, medlemsmøter, samarbeid og prosjekter i samarbeid med NBF John Fiskvik.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 16.november 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.november 2010 Næringslivets.
Styrearbeid i Norwegian
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
En lærende organisasjon?
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Lokal opplæring og rekruttering
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Oppsummering av FOU - prosjekt
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – oppsummering.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde?
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
CarWEB BilNorge Pluss forhandleren i fokus! forhandleren i fokus! eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere.
Veileder i Trepartssamarbeid
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober Agenda medlemsmøte skade/lakk Innledning – aktuelle saker på foreningens agenda Orientering om alle pågående prosesser.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Modellkommunene Hva er unikt?
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
AML hovedtrekk Ideologi Det gode arbeid Den sikre arbeidsplass Fullt forsvarlig arbeidsmiljø Faglig og personlig utvikling Teknologisk jevnbyrdighet.
Strategi- og aktivitetsplan
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
BOA workshop SUHS-konferansen Innledning - samarbeid og samspill i sektoren og hvordan skape beste praksis BOA - klassifisering Arbeidsgruppen er.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Oppsummering av FOU - prosjekt
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett

Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Hovedutfordring bruktbil 2007 ”7 av 10 kunder velger å kjøpe bruktbil privat eller hos bruktbilhandlere, selv om de egentlig ønsker å kjøpe hos merkeforhandler.” ”Privatomsetningen øker kraftig og merke- forhandlerne er bruktbiltaperen.” ”Merkeforhandlerne taper terreng på Finn.no fordi man ikke får synliggjort fordelene ved å handle hos merkeforhandlere.” Full enighet: Trenden måtte snues !

Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Våre prospekter på Finn.no så den gang ut som et reklamevindu for våre konkurrenter

Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 BruktBil07 fastslo følgende: Merkeforhandlerne må etablere felles strategi og felles plattform for å kunne løse felles utfordringer! Bransjegruppe Internett ble etablert med utgangspunkt i sentrale medlemmer i Oslo og Omegn Bilbransjeforening…

Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Og hva har skjedd siden 2007? Stor og stadig økende aktivitet i Bransjegruppe Internett En rekke tiltak er gjennomført for å «endre spillereglene» til fordel for merkeforhandlere (blant annet; konkurranse på like vilkår = mulighet til å synliggjøre fordelene ved å handle hos merkeforhandler), tilstandsrapport, systemutvikling, rutiner/standarder, CarWEB2 osv. Svakheter er gjort til styrke, og trusler til muligheter Høyere pris er gjort til et konkurransefortrinn og vi skiller oss nå klart fra privatmarkedet og annet bruktbilutsalg med lavere kostnadsbase (bidratt til at mer enn 40 forbedringer på Finn.no er gjennomført) Vi har etablert faktisk/strategisk innflytelse over Finn.no – vi har overtatt initiativ og styring (etablert samarbeidsavtale NBF/FINN). Sentrale målsetninger er blant annet å sikre merkeforhandlernes posisjon i verdikjeden for bilsalg og bidra til fokus på livstidskunder Effektivt bidratt til å stoppe flere satsninger på portaler for nybil og vi har svekket (og til dels stoppet) en rekke anbudsportaler Primært jobbet med fokus på - og utvikling av - bruktbilområdet for merkeforhandlere (prosesser, tilstandsrapport osv.), men også andre deler av verdikjeden innen bilsalg, finans, forsikring og ettermarked Engasjert i årlige bruktbilkonferanser, reviderte leasing kontrakter, restverdiprosjekt, bruktimport (alternativ beregning), reeksport osv. Og nå står blant annet et nytt prosjekt innen korttidsleie for tur…

Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Hva skjer videre ?? Når vi i 2007 etablerte Bransjegruppe Internett sørget vi for mandat både fra NBF, B.I.L., fra merkeforeninger og de største kjedene for å sikre nødvendig «maktposisjon» og gjennomslagskraft Men, av forskjellige årsaker holdt vi NBF på armlengdes avstand (ikke minst for å sikre operasjonell kraft og effektive virkemidler) I økende grad har vi engasjert «nye» NBF og involvert de i aktuelle saker og i arbeidet på dette svært viktige fag-/forretningsområdet Og det er både gledelig og inspirerende å se at NBF i stadig økende grad har gjort våre «kampsaker» til sine på området… Så langt har det nå kommet i samhandlingen at vi nå har initiert en fullt ut formell forankring av gruppen i forholdet til NBF På denne bakgrunn har vi enes om at gruppen forankres i NBF som «Faggruppe Bilsalg» (fortsatt med hovedvekt på bruktbilområdet). Dette betyr at NBF v/Forbundsstyret vil utpeke en egen fagansvarlig for området og at NBF i økende grad vil overta hele ansvaret Gjennom 2014 vil vi gradvis konvertere oppgaver og prosesser til NBF, men de mest sentrale deltagerne i Bransjegruppe Internett vil også være sentrale i den nye faggruppen (sikre nødvendig kontinuitet) Fag- og forretningsområdet bruktbil / bilsalg vil ikke bli mindre viktig i tiden fremover!