Avspark 2008 Aslaug Mikkelsen Rektor. Overordnet strategi for UiS Visjon –Vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente Utviklingsidé –Vi skal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
INNOVASJONS- MILJØER Tommy Hernes og Sten Celius, KS Kritiske suksessfaktorer i kommunalt næringsarbeid.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan dr.ing Ole-Gunnar Søgnen Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Statssekretær Jens Revold
Forskning og innovasjon
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret
Arbeidet med ny strategi for UiS
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Velkommen til Verdiskapingsforum ved UiS
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Avspark 2008 Aslaug Mikkelsen Rektor

Overordnet strategi for UiS Visjon –Vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente Utviklingsidé –Vi skal være nyskapende og innovative Verdier –Integritet og engasjement –Mangfold og fellesskap –Kvalitet og relevans –Nytenking og bærekraftig utvikling –Samarbeid og internasjonal orientering Hovedstrategi (utdrag) –Godt læringsmiljø og fremragende undervisning –Fremragende forskning innenfor utvalgte områder –Formidle siste nytt og synliggjøre bidrag til samfunnet –Fleksibel organisasjon – Strategisk samarbeid og allianser

Akademiske verdier og samfunnsutvikling Humboldt ( ) –Enhet mellom forskning og undervisning –Lærefrihet og forskningsfrihet –Akademisk selvstyre –Elfenbentårnet og distanse Universitetenes bidrag til samfunnsutviklingen –Behovet for kompetanse –Relevant undervisning og forskning –Kunnskapsbasert næringsutvikling –Innovasjon og nyskaping

Overordnet strategi og handlingsplaner ”Plans are nothing, planning is everything”

Hva skjer i UH-sektoren? Global konkurranse Internasjonalisering Strategiske grep: –Samarbeid innenfor sektoren og med arbeidslivet –Nye strukturer Styrt av regjeringer og/eller Universitetene selv ”Does size matters?”

Hva skjer i sektoren? Noen case Danmark: –8 forskningsuniversiteter –8 høgskoler –Ovenfra og ned prosess –Universitetene som selvstendige institusjoner med utviklingskontrakter med departementet –Mål: Konsentrere eliteforskningen Sverige: –”Landskapsarbeid –Føderasjoner, konsortier, nettverk og fusjoner –Eks. Lund Øresund universitet (12 universitet i SV og DK) LERU (20 universitet) Universitas 21

Hva skjer i UH-sektoren? Noen case Finland –Nesten hele økningen i ressurstilgang til et nytt innovasjonsuniversitet – the Alto University –Basert på Helsinki University of Technology, Helsinki School of Economics, University of Art and Design, Helsinki –Årlig driftsbudsjett: 100MEuro –Startkapital: 700MEuro England –Eks. Manchester 2015 Legger ned to institusjoner og etablerer en ny Mål: Å bli ett av verdens beste universiteter –Eks. University of London En federasjon Består av 19 frittstående og selvstendige colleges - eks London School of Economics, Kings colleges studenter Felles eliteforskningsinstitusjoner (School of advanced study) – eks Institute of Classical studies, Inst of English studies, Inst of historical research

Hva skjer i Norge? Etter Stjernø – ingen St.mld., men samarbeid og arbeidsdeling UHR: –frivillighet i samarbeid og fusjoner –Enstemmig uttalelse universitetsakkreditering Samarbeid – regionale nettverk –Nordnorsk nettverk –Midtnorsk nettverk –Oslofjordnettverket –Universitetsalliansen Oslo –Vestnorsk nettverk UH-nettverket Vest –UNISKA -universitetsalliansen i indre Skandinavia (m bl.a. HiØ, Karlstad og Dalarna) Kompetansebelte Agder – Stavanger – Bergen (+UiT) Arbeidsdeling – Statsråd Tora Aasland i Stavanger Aftenblad

Vi kan ikke gå over en kløft i små skritt, men….. Vi kan bygge en bro Eller satse og hoppe Vi trenger en plan slik at vi kan bli det vi vil være.

Hva gjør vi på UiS? Faglig prioritering Initiativ nedenfra og opp Er kreative

Handlingsplanene Ledet arbeid Alle ansatte skal kjenne seg igjen i handlingsplanene for fagmiljø og institutt og fakultet Rammene for dette arbeidet: –Forske på det vi underviser i – men undervisningsradiusen er større enn den på forskning –Ikke bygge opp parallelle konkurrerende miljø –Løsningen på nye tilbud ligger ofte på tvers av institutt, fakultet og institusjon – grensesprengende samarbeid –Se spesielt på tiltak for å bedre undervisningen –Jobbe med rekruttering – definere åpninger for talentene

Våre rammebetingelser Dele den kaka vi har rettferdig (og basere oss på midlene (ca 731 mill) fra KD) eller også Å gjøre kaka større (ved å satse på eksternt samarbeid, nyskaping og innovasjon og at UiS finner sin egen vei til dette) Valg:

Kjennetegn ved nåværende spissområder Har forskningsentreprenører Har klart å utløse eksterne midler (både statlige og private) Har definerte samarbeidspartnere nasjonalt og internasjonalt UiS har tatt risiko

Mulighetene for å styrke økonomien KD NFR,EU Andre inst., eks KS, Helse Vest, departmentene Næringsliv og offentlig sektor Gaver Utfordring: KD- midlene strekker ikke til! Vi må prioritere, satse og ta risiko

Omveiene er ofte de beste

Kultur: Arbeidsmiljø Instituttmøter annenhver uke Agendasetting: –Hindringer for akademisk frihet –Omgangsform og lojalitet til kolleger og arbeidsgiver –Fokusering og fellesskap i forskning og undervisning –Diskurs om undervisning – reflektere over egen undervisning og hvordan den kan bli bedre –(eks. TN): Er det rett og godt det vi gjør overfor studentene? –Forskningsetikk

Toleranse Tolke alt i beste mening Avklare og spørre – ikke tolke og anta Lytt, prøv å forstå – ikke anklag, angrip eller gå i forsvar

Aktiv personalledelse Tid til forskning Medarbeiderutvikling og medvirkning Seniorpolitikk Aktivt rekrutteringsarbeid

Ta risiko!