Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni 2007. 16. mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Orientering for formannskapet Gratangen kommune
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
BEREDSKAP NØDVANNFORSYNING
Generelt om Randaberg Kommunen
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Orientering for Gratangen kommunestyre
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Visjoner om kommunesamarbeid
Jakten på kvaliteten.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
12K-veilys - Bjørn Myhre juni 2007
VAR samarbeid i VESTFOLD 12 K 19 sept sept 2006.
12k-veilys-B. Myhre-21 juni 2007 EIERSKAP Veiholders ansvar for lys langs egne veier. 12k - veilyssamarbeid.
Harmoni II 12-K samarbeid (eller ikke…..) i en teknisk og funksjonell form i dag og i morgen. Interkommunal kommunikasjon. Samarbeidsløsninger med.
Verdikjeden for bioavfall
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Samarbeidsprosjekt utvikling av felles tjenester – Gratangen, Lavangen, Salangen og Ibestad kommuner Orientering for Lavangen kommunestyre
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
14. juni 2007 Landsmøte 2007 Hovedoppgaver for NBBL Ralph Norberg Adm. direktør.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Status og resultater Langesund 10. mars 2005 Torill Lønningdal adm leder 9k.
Samarbeid om flyktningarbeidet Tre forslag til en fellesløsning.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Interkommunal eierstrategi
”Grenselaust samarbeid”
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Det integrerte universitetssykehuset
Gode alene – enda bedre sammen?
Medlemsmøtet 12. september 2014
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Langtidsplan og budsjett
utfordringer i en ny region
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Utskrift av presentasjonen:

Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni 2007

16. mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til lav kostnad De tre selskapene er viktige miljøredskap for kommunene Det krever Høy kompetanse Effektiv drift Kraft til å møte nye utfordringer Gir rom for Større fagmiljø Lettere rekruttering Samordnet planlegging

16. mai Om prosess og rapport Arbeidsgruppen har bestått av Arne Lunde (ansatt) Sverre Mollatt (VIV), Jørgen Fidjeland (TAU), Olav Grande (Vesar) og Geir Årset (PwC) Styringsgruppen har bestått av Bjørn Ole Gleditsch, Thorvald Hillestad, Bjørn Kåre Sevik, Jorunn Midthun og Trond Stenhaug Rapporten gir en klar anbefaling Det er enighet i prosjektgruppen Styringsgruppen står samlet bak rapporten

16. mai Alternativene Grad av samordning Grad av forpliktelse 0-alternativet Tjenestekjøp ved behov Felles daglig leder Driftsselskap SamarbeidFusjon

16. mai Utfordringen i prosjektet Utrede de alternativer som kan gi positive effekter Vektlegge de alternativer som er: -politisk mulige -gir interessante gevinster, både med hensyn til økonomi og kvantitet og kvalitet -er praktisk gjennomførbare -tilrettelegger for utvidet framtidig samarbeid og/eller effektivisering -tilrettelagt i forhold til de fremtidige utfordringene kommunen/selskapene får innenfor VAR-sektoren

16. mai Anbefaling Overbyggende driftsselskap etableres i løpet av VIV, TAU og VESAR eier selskapet, og det operative i disse tre selskapene overføres til driftsselskapet Alt personell og alle prosesser i driftsselskapet. VESAR gjøres om til IKS. Driftsselskapet etableres som IKS. Eierskapet i driftsselskapet fordeles etter befolkning, egenkapital og uttak med 40/20/40.

16. mai Hvorfor driftsselskap? Høyest innsparingspotensial, ca 10 % Stor sannsynlighet for å realisere potensialet Mest realistisk ledelsesmodell Åpner mulighetene for en effektiv beslutningsstruktur med gjennomgående styrerepresentasjon Rører ikke eksisterende eierstruktur i VIV/TAU/VESAR Holder mulighetene for ekspansjon og/eller fusjon, eventuelt reversering, åpne Enkelt å gjennomføre

16. mai Eierfordeling – begrunnelse for 40/20/40 befolkning/kapital/uttak Harmonerer med grunntanken i selvkostsprinsippet Gir relativt demokratisk representasjon Beslutningsmakt til kostnadsbærerne Fokuset må være på framtidige kostnader.

16. mai Betydningen av eierskapsfordelingen i driftsselskapet Har ingen betydning for -Gebyrnivå -Kommunenes eierandeler i eierselskapene Har kun betydning for stemmeandel i driftsselskapets representantskap Verdi / egenkapital

16. mai Stemmeandel i representantskapet

16. mai Gevinster ved å etablere driftsselskap Ca 45 personer, gir et stort fagmiljø i Vestfold -Lettere å rekruttere -Lettere å beholde personell Åpner for samordnet planlegging og utvikling Strategisk verktøy for kommunene Tung miljøaktør Gir stor fleksibilitet i forhold til -Ekspansjon innenfor dagens oppgaveportefølje -Utvidelse innenfor dagens tjenesteområder -Opptak av flere tjenesteområder