Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Midtveisevaluering FME Samfunn
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Selvevalueringsrapporten
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Private høyskolers rapportering til departementet
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Studiekomiteen 26. september Kandidatundersøkelsen 2014.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Gjennomføring av tilsynet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT

| | 2 Evalueringsoppdraget  Evalueringen utføres av NOKUT på oppdrag fra KD (brev datert ).  Evalueringen gjelder de to- og treårige ingeniørutdanningene (ikke sivilingeniør).

| | 3 Overordnet perspektiv  Evalueringen skal ha samhandlingen mellom utdanning, FoU-virksomhet og arbeidsliv som et overordnet perspektiv.  Alle relevante forhold som er viktige for kvalitet må vurderes, men det skal særlig fokuseres på forhold knyttet til utdanningenes relevans og samhandling med arbeidsliv.  Evalueringen skal gi god kunnskap om hvor det bør gjøres en særlig innsats for å heve kvaliteten på utdanningene.  Det forventes at sluttrapporten har et tydelig internasjonalt perspektiv.

| | 4 Mål og tema for evalueringen: Kvalitet og relevans ”Målsettingen med evalueringen er å kartlegge situasjonen ved de ingeniørfaglige utdanningene på følgende områder:  Institusjonenes rekrutteringsarbeid (kvalitet og organisering)  Studentenes studieforutsetninger  Studieinnsats og medinnflytelse  Oppfølging av studentene og gjennomstrømning  Studentenes sluttkompetanse  Ingeniørutdannernes kompetanse  Faglig nivå og kvalitet: programkvalitet og kvalitet i gjennomføringen (skal også innbefatte infrastruktur)  Fagmiljøenes kontakt og samhandling med relevante eksterne miljø  FoU som grunnlag for kunnskapsbasert ingeniørutdanning  Utdanningens organisering og faglig ledelse  Relevans i utdanningen (innbefatter også praksis)  Strategi for utviklingen av faget  Den internasjonale dimensjonen ved utdanningen” (oppdragsbrevet)

| | 5 Planlagte aktiviteter 1. Selvevaluering ved institusjonene 2. Kandidatundersøkelse 3. Avtakerundersøkelse 1: Spørreundersøkelse i et utvalg bedrifter/organisasjoner som er avtakere av kandidatene 4. Avtakerundersøkelse 2: Intervjuer blant et utvalg av respondentene under punkt 3 5. Undersøkelse av faglig nivå og kvalitet i ingeniørutdanningene: ”benchmarking” 6. Institusjonsbesøk.

| | 6 Metode 1. NOKUT er pålagt (forskrift) å bruke sakkyndige til å foreta evalueringer (peer review). 2. Ved større prosjekter som dette etableres det en prosjektguppe i NOKUT som forbereder og tilrettelegger for de sakkyndiges evalueringsarbeid.

| | 7 Notatark  Notatark

| | 8 De sakkyndige Evalueringsledelsen (EL) -5 sakkyndige:  tre (inkl. leder) valgt på faglig grunnlag og med høy evalueringskompetanse, en student, en arbeidslivsrepresentant. Gruppa har medansvar for fremdrift, videreutvikling av prosjektet og oppfølging av ekspertgruppas beslutninger. Ekspertgruppa (F)-10 sakkyndige:  to representanter for hvert studieprogram i ingeniørutdanningene, hentet fra høgre utdanning/ instituttsektoren/næringsliv i Norden  Fem studenter (S)  en fra hvert studieprogram.

| | 9 Bruk av sakkyndige. Arbeidsdeling (plan) Plan- legging Gjennom- føring AnalyseSkriving 1. Selvevaluering ELInstitusjon- ene ELEL, NOKUT 2. Kandidat- undersøkelse ELOppdrag Oppdrag/ EL, NOKUT 3. Spørre- undersøkelse ELNOKUTELEL, NOKUT 4. Oppfølgende intervjuer EL, F, S EL/F, S, NOKUT EL, F, SEL, NOKUT 5. Faglig nivå (benchm.) EL, FF, NOKUTFF 6. Institusjons- besøk ELEL, NOKUTELEL, NOKUT

| | 10 Planlagte rapporter  A: Delrapport om rekruttering  B: Delrapporter om faglig nivå C: Delrapport om fagmiljøenes kontakt og samhandling med relevante eksterne miljø (oppfatninger om og forventninger til ingeniørutdanningene i arbeidslivet)  D: Sluttrapport

| | 11 Tidsplan (1) Høst 2006 – 31. jan. 2007Planleggingsfase 1. februar 2007Startkonferanse Mars – mai 2007Selvevaluering April/mai 2007 Avtakerundersøkelse 1 Juni – september 2007Undersøkelse av faglig nivå 28. september 2007Delkonferanse 1: arbeidslivets behov og forventninger Okt. – des. 2007Institusjonsbesøk Januar (?) 2008Avtakerundersøkelse (?) februar 2008 Delkonferanse 2: Faglig nivå Høst 2007/vår 2008Kandidatundersøkelse 31. Mai 2008 (?)Sluttkonferanse

| | 12 Selvevalueringsdokumentet  Takstdelen har følgende tema: Oversikt over utdanninger, videre- og etterutdanning, kursvirksomhet Organisering, ledelse og styring Rekruttering og opptak, frafall og gjennomstrømning Studieforutsetninger og studieinnsats Medinnflytelse Ingeniørutdannernes kompetanse Faglig nivå og kvalitet (program, gjennomføring, infrastruktur) FoU som grunnlag for en kunnskapsbasert ingeniørutdanning Yrkesmessig relevans Internasjonalisering Studentenes sluttkompetanse Sammenfattende vurderinger  Tabellene i tabelldelen er knyttet opp mot temaene

| | 13 Noen tema  Inntakskvalitet: Brev til NRT fra NTNU datert om matematikkforståelsen til studenter som er tatt opp til sivilingeniørstudiet  FoU i ingeniørutdanningene: KDs undersøkelse datert des 2005  Diverse problemer/tendenser: Per Olaf Aamodt, NIFU STEP. Innlegg på startkonferansen for evalueringen 1. februar i år.