Alvorlige hendelser i perioden –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Video om verifikasjon – underlag for gruppearbeid/ diskusjon
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Politiarbeid etter ulykker
Etterlevelse - Arbeidstillatelse
Fagleder Logistikk & beredskap
ambisjoner og realiteter
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
Radiobjeller Snåsa Alarmer Posisjonen er mindre enn 10 meter fra forrige måling • Alarm du må sjekke mtp: - Gått seg fast - Sykdom/skade.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Alvorlige hendelser Bremser på top drive sviktet Eldfisk B
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Standardisert arbeid.
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Kvalitetsindikatorer (KPI’er, måleparametre)
Sikkerhetsforum Rune Solheim
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
RHS-Seminar Alexandra
Legionellose i Stavanger - erfaringer Helsesjef Egil Bjørløw Smitteverndagene 7. juni 2006.
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Tre alvorlige hendelser i perioden siden Sikkerhetsforums møte den
Status på restitusjon og hvile Presentasjon for Sikkerhetsforum den
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Sikkerhetsforum Rune Solheim
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors i boring og brønn
Alvorlige hendelser - Gjennomgang i Sikkerhetsforum Knut Thorvaldsen/OLF. Møte i Sikkerhetsforum 02/ juni 2005.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Presentasjon sikkerhetsforum alvorlige hendelser Perioden – v/Rune Solheim, Ptil.
Post 4, sykehuset Levanger
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Håndtering av avviksmeldinger
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Prosjekt HC-lekkasjer Oppdaterte resultater fra årsaksanalyse: Hydrokarbonlekkasjer over 0,1 kg/s på norsk sokkel i perioden 2008–2014.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
Video om verifikasjon – underlag for gruppearbeid/ diskusjon
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Møte om livbåter
Juristsamling - Ålesund
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Hendelse på West Epsilon , kl 01:50
Utskrift av presentasjonen:

Alvorlige hendelser i perioden 11.12.03 – 24.02.04 Presentert på Sikkerhetsforums møte den 25.2.2004

Presentasjonens innhold Gasslekkasje Valhall PCP 12.1.2004 Alvorlig ulykke Transocean Searcher 31.1.2004 Ptils gransking av helikopterhendelser Brev til næringen om varsling og melding

Gasslekkasje Valhall PCP 12.1.2004

Bilde fra ventil m/smørenippel

Hendelsesforløp Ventiltekniker skulle smøre 20” seksjoneringsventil Lekkasje oppsto etter demontering av endelokk kl 1753 Prøvde å sette på endelokk, måtte gi opp pga gass og temperatur Løp til SKR for å varsle Områdetekniker sjekket lekkasje og bekreftet til SKR SKR iverksatte ESD 2 kl 1806 og det ble gitt ordre om mønstring Trykkavlasting fullført 1824 Deluge utløst kl 1833-1836 pga strømkutt POB klar kl 1846

Konsekvenser Ingen personskader Utslipp beregnet til 0,018 kg/s Tapt produksjon

Direkte årsaker Utett smørenippel Smørenippel holdt ikke tett mot prosesstrykk (378 psig) Ikke avdekket hvorfor nippel ikke holdt tett Ingen synlige mekaniske defekter på fjær, kule eller sete

Bakenforliggende årsaker Utsettelse av utskiftingsprogram for smørenipler BP hadde identifisert svakheter og planlagt utskifting i 2001/2002. Oppgave nedprioritert Arbeid på trykksatte systemer Etablert praksis med å smøre under trykk avviker fra instrukser Sikkerhetsmessig klarering Arbeidstillatelse gitt, men den omfattet kun kaldt arbeid og omfattet ikke åpning av HC-systemer

Håndtering av fare- og ulykkessituasjon Det tok 13 minutt fra SKR fikk informasjon til ESD 2 ble iverksatt ESD 2 ble aktivert, men SKR var ikke kjent med at trykkavlastning måtte aktiveres i tillegg Personelloversikten var ikke komplett før etter 46 minutter Mangelfull loggføring. Hendelsesforløp ble ikke dokumentert som forutsatt i styringsforskriften § 18 om innsamling, bearbeiding og bruk av data og § 19 om registrering, undersøkelse og gransking av fare og ulykkessituasjoner

Identifiserte svakheter Nippeltypen skulle vært skiftet ut i en kampanje for ca. to år siden En gammel type nippel ble satt inn etter at ny og forbedret type var tilgjengelig på innretningen Det utføres smørejobber på trykksatte system, med kun en enkel kuleventil som barriere Det er uklare prosedyrer og instrukser for smøring av ventiler Jobben var ikke tilstrekkelig planlagt ut fra hvilke feilscenarier som kunne oppstå SKR har brukt 13 minutter på å iverksette ESD 2 og har ikke hatt tilstrekkelig oversikt til å trykkavlaste rett område Personelloversikten var ikke komplett før etter ca 46 minutter

Alvorlig ulykke ved øvre rørhåndteringsarm Transocean Searcher 31.1.2004

Sett fra URA operatørs posisjon. Ca 4 meter over fingerbordet

Sikt fra manrider winch operatør posisjon

Hendelsesforløp (forenklet) Boredekksarbeider ble løftet opp i boretårn i ridebelte for å åpne manuell elevator ”Tool box talk” pr. radio og ”Buddy Check” ble utført før arbeidet startet Under arbeidet ble boredekksarbeideren bedt om å rette en feil på fingerbordet (på vei ned igjen) Ingen spesielle tiltak ble iverksatt ifb med dette Da boredekksarbeideren var på fingerbordet ble øvre ”rackingarm” brukt til å flytte et ”stand” borerør og han ble klemt mellom armen og borerør

Konsekvenser Klemskade i skulder Sendt til land for undersøkelse Fraværskade

Direkte årsaker (foreløpig) Mangelfull planlegging og ledelse på boredekk Mangelfull kommunikasjon Mangelfulle kommunikasjonsrutiner (beskjed bekreftelse) Ledelse ved endringer

Bakenforliggende årsaker (foreløpig) Alternative metoder for å unngå bruk av ridebelte ikke vurdert ”Løfteleder” ikke utpekt Ridebelte oppgaver betraktes som standard Vedlikehold av fingerbord Manglende identifisering av risiko blant de involverte

Håndtering av fare- og ulykkessituasjon Svikt i varslingsrutiner både hos Statoil og Transocean Ptil ble varslet pr. telefon etter 12 timer – skriftlig varsel mottatt etter 16 timer

Gransking av helikopterhendelser

Oppgaven Begrunnelse for oppgaven: Styringsforskriften § 19 Gransking gjennomføres i samarbeid mellom LT og Ptil Omfatter følgende hendelser: Ringhorne, uanmeldt landing 6.11.2003 Ringhorne, nær uanmeldt landing 21.1.2004 Transocean Searcher, stag på hale hektet i nettet på helidekket 9.1.2004

Granskingen har til hensikt å klargjøre det faktiske forløpet og konsekvensene av hendelsene avvik som foreligger fra krav, framgangsmåter og prosedyrer menneskelige, tekniske og organisatoriske årsaker hvilke barrierer som har sviktet, årsaker til barrieresvikt og eventuelt hvilke barrierer som burde ha vært etablert hvilke tiltak som bør settes i verk for å hindre tilsvarende fare- og ulykkessituasjoner

Likelydende brev om varsling og melding

Bakgrunn for brevet enkelte operatører verken varsler eller melder ihht OF §11 manglende varsling av fare- og ulykkessituasjoner som under ubetydelig endrede omstendigheter kunne ha ført til………. for sen varsling, kan ta timer og opp mot døgn balanse mellom varsling og melding er stort sett OK manglende varsling/melding kan hindre tilsynsmyndigheten i å utføre sine arbeidsoppgaver og kan vanskeliggjøre likebehandling