Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse 29.10. 2008 Trine B. Haugen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Trondheim Helseklynge
Forskningsstøtte Forskningsbasert undervisning, studentaktiv forskning, forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) krever tilpassede bibliotektjenester. Forskningsbiblioteket.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
NRT Resultater fra rapporten ”Tolv år etter høgskolereformen – En statusrapport om FOU i statlige høgskoler” av Ingvild M. Larsen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Finansieringssystemet
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Departementets styring og styrenes rolle
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Overordnet strategi SV-fakultetet
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen

Forskningstid Høgskolene 21% (2005)  Universitetene 29% (2000) 

FoU-tid som andel av arbeidstiden 1997 og 2005 (kilde: NIFU-STEP)

Mindre finansiering fra NFR og EU

Halvparten av FoU-tiden er utviklingsarbeid

FoU Forskning og utviklingsarbeid (FoU) er kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå økt kunnskap – herunder kunnskap om mennesket, kultur og samfunn – og omfatter også bruken av denne kunnskapen til å finne nye anvendelser. Utviklingsarbeid er systematisk virksomhet som anvender eksisterende kunnskap fra forskning og praktisk erfaring, og som er rettet mot å fremstille nye eller vesentlig forbedrede materialer, produkter eller innretninger, eller å innføre nye eller vesentlig forbedrede prosesser, systemer og tjenester. (Kilde: En ledende forskningsnasjon, St.meld. nr )

Kompetanse og rekruttering 2007 (kilde: DBH)

Organisering av FoU-tid 45%, 30% eller 20% FoU-tid 20% av 1687,5 t = 337,5 t = 9 uker Utfordringen: sammenhengende FoU-tid = resultater = publisering

Undervisningsoppgavene Knapphet på tid til undervisning, veiledning, administrasjon Prioritering av studentenes behov Høgskoletradisjonen i samsvar med kvalitetsreformens intensjoner Det universitetene nå ’opplever’, har høgskolene ’opplevd’ lenge

Resultatbasert tildeling Økt krav til rapportering og dokumentasjon av resultater Ulike vilkår for å nå opp i konkurransen o mellom institusjonskategoriene o mellom stillingskategoriene

Bedre ressursutnyttelse og andre utfordringer Samle FoU-ressursene (’spissing’, tidskonto) Ivareta bredden Kompetansebygging Forskningsbasert undervisning Kunnskapsutvikling i arbeids- og samfunnsliv

Høgskolenes fortrinn Muligheter for styring Bruk av strategimidler Relevans basert på nærhet til regionalt samfunns- og næringsliv Profesjonsrettet FoU Sammenheng utdanning - FoU

Forhandlingstemaer Kriteriene for tildeling av FoU-tid o formell kompetanse o resultatbasert tildeling o prioritering av fagområder Resultatmål o Vitenskapelig publisering/annen dokumentasjon o Ekstern finansiering o Betydning for utdanning, profesjonsutøvelse samfunnskontakt, innovasjon

Betingelser for suksess ’Ytre’ Økt basisbevilgning til UH-sektoren Større grunnbevilgning til forskning i høgskolene ’Indre’ Kompetanseheving (NB! Postdoktor) Nettverksbygging Prioriterte områder Sammenheng FoU og utdanning Bedre utnyttelse av FoU-tiden