Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen
Forskningstid Høgskolene 21% (2005) Universitetene 29% (2000)
FoU-tid som andel av arbeidstiden 1997 og 2005 (kilde: NIFU-STEP)
Mindre finansiering fra NFR og EU
Halvparten av FoU-tiden er utviklingsarbeid
FoU Forskning og utviklingsarbeid (FoU) er kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå økt kunnskap – herunder kunnskap om mennesket, kultur og samfunn – og omfatter også bruken av denne kunnskapen til å finne nye anvendelser. Utviklingsarbeid er systematisk virksomhet som anvender eksisterende kunnskap fra forskning og praktisk erfaring, og som er rettet mot å fremstille nye eller vesentlig forbedrede materialer, produkter eller innretninger, eller å innføre nye eller vesentlig forbedrede prosesser, systemer og tjenester. (Kilde: En ledende forskningsnasjon, St.meld. nr )
Kompetanse og rekruttering 2007 (kilde: DBH)
Organisering av FoU-tid 45%, 30% eller 20% FoU-tid 20% av 1687,5 t = 337,5 t = 9 uker Utfordringen: sammenhengende FoU-tid = resultater = publisering
Undervisningsoppgavene Knapphet på tid til undervisning, veiledning, administrasjon Prioritering av studentenes behov Høgskoletradisjonen i samsvar med kvalitetsreformens intensjoner Det universitetene nå ’opplever’, har høgskolene ’opplevd’ lenge
Resultatbasert tildeling Økt krav til rapportering og dokumentasjon av resultater Ulike vilkår for å nå opp i konkurransen o mellom institusjonskategoriene o mellom stillingskategoriene
Bedre ressursutnyttelse og andre utfordringer Samle FoU-ressursene (’spissing’, tidskonto) Ivareta bredden Kompetansebygging Forskningsbasert undervisning Kunnskapsutvikling i arbeids- og samfunnsliv
Høgskolenes fortrinn Muligheter for styring Bruk av strategimidler Relevans basert på nærhet til regionalt samfunns- og næringsliv Profesjonsrettet FoU Sammenheng utdanning - FoU
Forhandlingstemaer Kriteriene for tildeling av FoU-tid o formell kompetanse o resultatbasert tildeling o prioritering av fagområder Resultatmål o Vitenskapelig publisering/annen dokumentasjon o Ekstern finansiering o Betydning for utdanning, profesjonsutøvelse samfunnskontakt, innovasjon
Betingelser for suksess ’Ytre’ Økt basisbevilgning til UH-sektoren Større grunnbevilgning til forskning i høgskolene ’Indre’ Kompetanseheving (NB! Postdoktor) Nettverksbygging Prioriterte områder Sammenheng FoU og utdanning Bedre utnyttelse av FoU-tiden