Www.nifustep.no Page 1 Nivåinndelingen og publiseringsmønstrene Hva viser statistikken? Gunnar Sivertsen Norsk institutt for studier av forskning og utdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Cristin-rapportering 2011
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Litt mer om PRIMTALL.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Finansieringsmodellen, forskningsledelse og insentiver: Kan eller bør modellen videreføres på mikronivå? Ole Gjølberg 11. Mai 2007.
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Nye brukere av Frida Hva skal registreres og hvordan gjør jeg det?
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Utvikling av et norsk forskningsbarometer Presentasjon for Fagerberg-utvalget,
Fridadata til finansieringssystemet
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Departementets bibliometriske finansieringsmodell for universiteter og høgskoler: UHR-innstillingen "Vekt på forskning" (2004) - en ”kvalitetsreform”
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
1 Måling og finansiering av forskning i 3 sampubliserende Sektorer: UoH, institutter og helseforetak ”Penger for publikasjoner” – Oslo 11. mai 2007 Dekanus.
- eksempelet Acta Didactica Norge - fra lokalt til nasjonalt nivå
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om den nye basisfinansieringsordningen for instituttsektoren Spesialrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd, leder for NTL avd
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Samarbeid med søramerikanske institusjoner: Erfaringer og utfordringer NOKUTs godkjenningsseminar 2007 Hanne-Gerd Nielsen UiO.
Finansieringssystemet
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Publiseringssituasjonen ved HF Publiseringsanalysen 2010 Denne analysen gir en oversikt over publiseringssituasjonen ved HF i Den peker.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Etablering av et nasjonalt forskningsdokumentasjonssystem mellom UH-sektoren, helsesektoren.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Hva sier tallene oss?.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
”Norska modellen” för bibliometri (Frida/CRISTIN) Inst för språk och litteraturer 8 mars 2012 Karin Henning Göteborgs UB Digitala tjänster.
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Bibliometri for Fagerberg-utvalget Trondheim 30. august 2010 Gunnar Sivertsen Norwegian.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Fri og open tilgang til forskingsresultat – Open Access.
Spesialpedagogisk forskning i Norge Solveig Holen og Gunnar Sivertsen Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet.
Publisering innenfor norsk utdanningsforskning Foredragsholder: Erik Ruud Nasjonalt forum for utdanningsforskning, 24. april 2013.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Publiseringsanalyse 2011 Erik Ruud. Hovedtrekk ,6 160,9 240,8 245,8 Opprettholder økningen fra 2010 Samlet tellende publisering øker med.
Publiseringsindikatoren Formålet – Resultatene – Diskusjonen
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Indikatorrapporten Bibliometriske indikatorer og metode Dag W. Aksnes
Utskrift av presentasjonen:

Page 1 Nivåinndelingen og publiseringsmønstrene Hva viser statistikken? Gunnar Sivertsen Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU-STEP)

Disposisjon Litt om publiseringsmønstre og om publikasjoner som indikator på forskningsaktivitet Hvordan defineres nivå 1 og 2? Generelle endringer på nivå 1 og 2 de tre første årene Økt bruk av kanaler på fremmedspråk fra 2005 til 2006 Nivå 2 også for norske kanaler?

Generelt om vitenskapelige publiseringsmønstre De varierer mer mellom forskningsfag enn mellom forskningsnasjoner og endrer seg langsomt over tid:  - fordi ulike forskningsfag har ulike samfunnsoppgaver, metoder og emner som publiseringsmønsteret er tilpasset De følger Bradfords lov:  som innebærer at de fleste publikasjoner utkommer i noen få kanaler, mens et mindre antall publikasjoner er spredt på mange kanaler  - fordi vitenskapelig publisering er kommunikasjon og kvalitetssikring av forskning i bestemte fagfellesskap

“The Norwegian Model”  is a bibliometric model for performance based budgeting of the Higher Education Sector on the level of institutions  was not developed for evaluation purposes  is inadequate for assessing research at the individual or group level  is the metric alternative to the evaluation panel method in Britain’s RAE, which also supports a national funding formula  can also be seen as a reaction to the poor coverage of the social sciences and the humanities in bibliometric data used for international comparisons  makes Norway the first nation to have complete, quality controlled, and analyzable data for scholarly publishing at the institutions

Andel vitenskapelige publikasjoner i bokform, og på norsk.

Publiseringspoeng pr. fagområde i U&H-sektoren Totalt og i ISI-tidsskrifter

ISI-data og ”den norske modellen”: Sammenligning av HumFak og MedFak ved UiO

Publiseringsmønstre er viktige fordi institusjonene i sektoren har ulike fagprofiler (her målt med publiseringsindikatoren)

Eksempel på institusjonell fagprofil: De 12 største institusjoner i humaniora. Institusjonenes andeler av publikasjonene i humaniora – og i alle fag.

Eksempel 2: Slavisk-baltisk – 75 publikasjoner fordelt på institusjoner

Eksempel 3: Nordisk språk og litteratur – 525 publikasjoner fordelt på institusjoner

Page 12 Disposisjon Litt om publiseringsmønstre og om publikasjoner som indikator på forskningsaktivitet Hvordan defineres nivå 1 og 2? Generelle endringer på nivå 1 og 2 fra 2004 til 2006 Økt bruk av kanaler på fremmedspråk fra 2005 til 2006 Nivå 2 også for norske kanaler?

Definisjonen av vitenskapelig publikasjon gir en enkel indikator for forskningsaktivitet ved institusjonene Publikasjonen må: 1.presentere ny innsikt 2.være i en form som gjør resultatene etterprøvbare eller anvendelige i ny forskning 3.være i et språk og ha en distribusjon som gjør den tilgjengelig for de fleste forskere som kan ha interesse av den 4.være i en publiseringskanal (tidsskrift, serie, bokutgiver, nettsted) med rutiner for fagfellevurdering

Hvorfor inndele publiseringskanaler i to nivåer med ulik uttelling? A: Krevende publikasjoner B: Normale publikasjoner C: Mindre krevende publikasjoner Uten resultat- finansiering Alle publikasjoner får samme uttelling Med kvalitetsnivåer Modell for virkningen av en budsjettmodell på det generelle publiseringsmønsteret

Nivå 2: 20 % av publikasjonene gis høyere uttelling Nivå 1: 80% av publikasjonene gis normal uttelling Nivå 2 består av utvalgte kanaler som de nasjonale fagråd nominerer etter visse kriterier Kanalene på nivå 2 kan ikke publisere mer enn 20 prosent av publikasjonene i et fagfelt

Ulikt publiseringsmønster: Ulike kriterier for nominering for nominering til nivå 2 Fysikk Økonomi Litteraturforskning Bare de mest prestisjetunge internasjonale tidsskrifter Ledende tidsskrifter, serier og bokutgivere med internasjonal forfatterkrets. Internasjonalt språk avhengig av fag.

Page 17 Disposisjon Litt om publiseringsmønstre og om publikasjoner som indikator på forskningsaktivitet Hvordan defineres nivå 1 og 2? Generelle endringer på nivå 1 og 2 fra 2004 til 2006 Økt bruk av kanaler på fremmedspråk fra 2005 til 2006 Nivå 2 også for norske kanaler?

Forholdet mellom nivåene Nivå 2 utgjorde 19,6 prosent i 2004 og 2006, og 18,1 prosent i 2005

Situasjonen for ett år siden: ”Økende publisering på norsk (og økt rapportering) siden 2004” Publikasjoner på norsk øker med 39 prosent Publikasjoner på andre språk øker med 14 prosent I 2005 er nesten en tredjedel av alle publikasjoner på norsk

Forholdet mellom publikasjonsformene

Page 21 Disposisjon Litt om publiseringsmønstre og om publikasjoner som indikator på forskningsaktivitet Hvordan defineres nivå 1 og 2? Generelle endringer på nivå 1 og 2 fra 2004 til 2006 Økt bruk av kanaler på fremmedspråk fra 2005 til 2006 Nivå 2 også for norske kanaler?

Endringer i språk og nivå siste to år Publikasjoner på fremmedspråk øker med 13 prosent på begge nivåer På nivå 1 går publikasjoner på norsk tilbake med 10 prosent

Hvor skjer forandringen? Andeler publikasjoner på fremmedspråk

Endringer i språk og nivå siste to år: humaniora Endringen skjer bare på nivå 1

Forklaring? To hypoteser 1.UHRs informasjon om at nivå 2 er bestemt av kanal, ikke av språk, har ikke nådd fram 2.Det er økende publisering både på norsk og på fremmedsspråk, og når sistnevnte øker mest, gjenspeiler det en langsiktig underliggende trend i både norsk og utenlandsk forskning

Page 26 Disposisjon Litt om publiseringsmønstre og om publikasjoner som indikator på forskningsaktivitet Hvordan defineres nivå 1 og 2? Generelle endringer på nivå 1 og 2 fra 2004 til 2006 Økt bruk av kanaler på fremmedspråk fra 2005 til 2006 Nivå 2 også for norske kanaler?

Page 27 Bradfords lov: Tidsskrifter i antropologi i 2005 som eksempel NivåArtikler Norsk Antropologisk Tidsskrift121,5 Anthropological Theory22 Visual Anthropology22 Anthropology of East Europe Review11 Anthropology Today11 Cultural Studies21 European Journal of Cultural Studies11 Journal of Southern African Studies21 Journal of The Royal Anthropological Institute21 Medical Antropology Quarterly21 Nueva Antropologia11 Oceania21 Anthropology of Food10,6 Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine10,6 Collegium Antropologicum10,5 Jahrbuch für Antisemitismusforschung10,5 Sum 36,7

De fem “største” tidsskriftene i kliniske fag ( ) er norsk- eller nordiskspråklige, selv om 81 prosent av publikasjonene i disse fagene er i fremmedspråklige kanaler.

Humaniora: Mindre enn 10 prosent av tidsskriftene (fra venstre) publiserer 50 prosent av artiklene. I disse “store” tidsskriftene er bare 7 prosent av artiklene på fremmedspråk.

Page største tidsskrifter i kultur- og samfunnsfagene

I historiefaget er Historisk tidsskrift på nivå 2 fordi det her primært forskes i nasjonale emner (faggruppe D)

Page 32 De ti største forlag for bokpublisering i humaniora Disse ti står for 48 prosent av all bokpublisering i humaniora

Andel bokpublisering på de ti viktigste forlagene for humaniora

Page 34 Andel publisering på fremmedspråk

Helsides opprop fra 223 professorer i Aftenposten 5. mai 2006 (betalt av Den norske Forleggerforening, Norsk Faglitterær Forfatterforening og Institusjonen Fritt Ord) Mine kommentarer: I disse fagene (men ikke i alle kultur- og samfunnsfag) er nesten all vitenskapelig produksjon på norsk og konsentrert på et lite antall norske forlag Dette er de mest etterspurte fagene i norsk kultur- og samfunnsliv, blant studenter og hos forlagene Norsk språk er ikke truet i disse fagene (223 professorer har skrevet under på en hypotese som ikke holder) … men til gjengjeld er nivå 2 (kanaler på internasjonalt nivå) uegnet som kvalitetsmål på individnivå Er det likevel mulig å gi incentiv til publisering på internasjonalt nivå i fagenes overordnete publiseringsmønster?

Page 36 Oppsummering 1.Publiseringsmønstre er fagspesifikke. Dette tar den norske modellen hensyn til. 2.Modellen er ikke egnet hvis man vil vurdere forskningskvalitet på individnivå 3.Men modellen kan fremme forskningskvalitet i fagenes overordnete publiseringsmønstre hvis nivå 2 defineres riktig 4.Man løser ikke problemet i punkt 2 (dvs. man får ikke en bedre modell på individnivå) ved å nominere norske kanaler til nivå 2