Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Danskebåten 25. januar 2010 Anders Isnes
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
EU-PROSJEKT VED HiST, ALT
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Nasjonalt nettsted for skolebibliotek Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Merete Hassel, Hamar 2010.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Melding til Stortinget…
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Rune Nilsen prorektor.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
NorAlumni. Det begynte med: «The New Argonauts» Konseptet NorAlumni ”Brain circulation” og samfunnsnytte Markedsføring og relasjonsbygging for ”AS Norge”
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Nasjonale prøver.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Norges ressurssnettverk innen informasjonssikkerhet – NISNet Kick-off-møte Universitetet i Bergen 10. oktober 2007.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
In collaboration with: MatRIC – hva er vi og hva gjør vi? Line Eielsen Malde, prosjektleder.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Realfagskommunen Asker
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Miljø for Masteroppgaven?
Førstelektorprogram ved UiT
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006 Anders Isnes (leder av Naturfagsenteret) ved hjelp av Kjersti Wæges stemme

Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen = Naturfagsenteret Senteret er opprettet av Utdannings- og forskningsdepartementet, sorterer under Utdanningsdirektoratet, plassert ved UiO Nasjonalt ressurssenter Gjelder naturfagene på alle nivåer opp til lærerutdanning i utdanningssystemet

Hva betyr logoen? Kanskje ingenting!! Men…..vi finner spiraler overalt i naturen

Hovedoppgave Styrke kompetansen i og motivasjon for naturfag hos elever og lærere Bidra med tiltak som kan øke rekrutteringen til naturfagene Målgrupper: Lærere Studenter Forskere Læremiddelutviklere

Innhold og metoder Utvikle og forbedre innhold og metode gjennom forsknings-, forsøks- og utviklingsprosjekter Naturfag skal være variert, spennende, levende: Viten.no- webbasert undervisning Utvikle materiell som kan bidra til bedre naturfagundervisning Sikkerhet i laboratoriet Kurs Initiere og lede naturfagdidaktiske forskningsprosjekter Invitere master og dr.grads studenter til å delta i arbeidet

Informasjon Bidra til informasjons- og erfaringsspredning av resultater fra forsknings-, forsøks- og utviklingsarbeid Bygge opp en oversikt over relevante prosjekter/erfaringer/materiale Informasjonskanaler: Nasjonal konferanse hvert år naturfagsenteret.no naturfag.no Tidsskriftet Naturfag Tidsskriftet Nordina Naturfagambassadører

Nettverk er viktig Bygge nettverk i forhold til lærerhøyskoler og universiteter Bygge nettverk i forhold til andre institusjoner som er ressurssteder for naturfagene Bygge nordisk nettverk Bygge internasjonalt nettverk Naturfagsenterets åpningskonferanse

Kompetansenettverk i naturfagutdannere Utdanningsdirektoratet har opprettet flere kompetansenettverk Naturfagsenteret er med på å lede naturfagnettverket Samlinger hvert år med minst en ansatt fra LU ved høgskoler og universiteter Gode erfaringer mht samhandling og informasjonsspredning Nettverket samles blant annet ved den årlige Naturfagkonferansen

naturfag.no : Viktig ressurs for naturfaglæreren