Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Rekruttering av rektor og ledelse
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Organisering, status og kort om utvalg ved institusjonen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Gjennomgang av Fasilitetsundersøkelsen Prosessen så langt Arbeidsgruppen organisert som inkluderer deltaker fra alle relevant avdelinger. Arbeidsgruppen.
Styrer- og utvalgsstruktur
TillitsvalgtkursHE 8. November. Studentenes Landsforbund (StL)  Alle på Høgskolen i Vestfold er medlemmer av StL  Representerer over studenter.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Studentlivs lederkurs - Modul 2 Vår kontekst1 Kort om kurset.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 2 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Departementets styring og styrenes rolle
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Bredden av studentene Knut Mørken Ingrid Sand
Hva er innenfor UiOs ansvarssfære?
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp

LMU-leder som student Bakgrunn for LMU Organisering ved UiO

LMU-leder som student Utfordringer –Studentleder og LMUs øvrige medlemmer –Studentleder og administrasjonen –Studentleder og utvalgets rolle Spørsmål til diskusjon

Bakgrunn for LMU Ot.prp. nr. 79 ( ) Om lov om universiteter og høyskoler –Planlegging og utvikling –Klager –Orienteres om Arbeidsmiljøtilsynets vedtak –Rapportere direkte til styret –Studenter og inst. skal være likt representert –Inngå som en del av kvalitetssikringssystemet

Bakgrunn for LMU Høringssvar –Studentene ønsket et mer omfattende ansvar

Organisering En jungel av løsninger –Hvem sitter i LMU? –Hvem og hvordan settes dagsorden? –Hvilke type saker? –I hvilken grad får man gjennomslag? Finnes den perfekte organiseringen?

Organisering ved UiO 4 studenter –2 og 2 velges hvert år, for 2 år av gangen 4 fra institusjonen –Studiedirektør –Viserektor –Dekan for SV-fakultetet (på omgang) –Direktør for teknisk avdeling En rekke observatører

Definisjon Begrepet læringsmiljø omfatter alle de institusjonelle og organisatoriske betingelser som skal bidra til studentens læring. Det vil si fysisk, psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø, velferd og faglig- og pedagogisk kvalitet. Læringsmiljø er et videre begrep enn arbeidsmiljø.

Utfordringer for studentlederen Studentlederen og LMU-medlemmene –Den nye jenta i klassen-syndromet –Kultur og struktur –Formelle og uformelle retningslinjer Hvordan kan man i forkant best mulig legge til rette for studentrepresentanter og studentlederen?

Utfordringer for studentlederen Studentlederen og administrasjonen –Tar over etter viserektor –Arbeidsfordeling og myndighet På hvilke måter kan samarbeidet mellom studentleder og administrasjon best organiseres?

Utfordringer for studentlederen Studentlederen og utvalgets rolle –Rådgivende for styret og ledelsen –Står slik sett på ”utsiden av linjen” (UiO) –Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til… Hva er ønsket påvirkningskraft for LMU og hvordan oppnår man denne kraften?

Spørsmål til diskusjon Hvordan kan man i forkant best mulig legge til rette for studentrepresentanter og studentlederen? På hvilke måter kan samarbeidet mellom studentleder og administrasjon best organiseres? Hva er ønsket påvirkningskraft for LMU og hvordan oppnår man denne kraften?