Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning - Utdanning Dekan Duy-Tho Do Teknologi for et bedre samfunn Teknologi for regional utvikling
Det store bildet mill til kvalitetsreformen Opprettholder aktivitetsnivå 1100 mill til kvalitetsreformen Opprettholder aktivitetsnivå mill mill
Sak i NRTs oktober 2006 Institusjonenes totale grunnbevilgninger har i perioden hatt en økning på 5,5 % (2004) og 6,4 % (2005). I samme periode har ingeniørutdanningene fått redusert sin andel av grunnbevilgningen gjennom interne budsjettfordelingsmodeller med – 2 %. Vedtak: Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning anmoder KD om å be høgskolene sørge for at de økonomiske rammene er tilstrekkelige til at aktivitetsnivået og opptakskapasiteten innen høyere teknologisk utdanning kan opprettholdes og økes i takt med samfunnets behov for teknologisk kompetanse.
Oppfølgingssak Institusjonene rapporterte ikke økonomiske data på avdelingsnivå fra 2006 Andre indikatorer: Utvikling av personalressurser Utvikling av produksjon, antall studenter og m.m. Andel av forskningstid
Utvikling av antall ansatte Undervisnings- og forskningsstillinger Støttestillinger (teknisk ansatte og liknende) Alle stillinger Tabell 1 viser utvikling av antall stillinger i alle institusjoner som har ingeniørutdanning Undervisnings- og forskningsstillinger Støttestillinger (teknisk ansatte og liknende) Alle stillinger Tabell 2 viser utvikling av antall stillinger i alle ingeniørutdanningene.
Statistikkene fra DBH og NIFUsteps undersøkelser indikerer følgende: Ingeniørutdanningene har fått økende rekruttering i de senere år. Antall ansatte er sterkt redusert. Utdanningene har høy strykprosent og høyt frafall. Personal har en lav andel av tidsressurser til FoU-arbeidet (13%)
NOKUT og STATSBUDSJ 2008 NOKUT -> Studieprogrammene holder mål. KD -> God nok rekruttering (antall) Kritisk mangel på ressurser til Prosesser som reduserer frafall og stryk. Utviking læringsmiljø (utstyr og veiledning) Fagmiljø (kompetansefornyelse gjennom FoU). Misoppfattes/skrives som holdnings- eller ledelsesproblemer i profesjonen.
Forslag til vedtak: NRT skriver et brev til Kunnskapsdepartementet og henstiller om at de økonomiske rammer utvides slik at institusjonene kan gi en kvalitetsmessig god ingeniørutdanning. Brevet går i kopi til institusjonsledelsen ved høgskolene.