Temasamling 4 20 mars 2013 Prosjekt spesialitetsstruktur og –innhold leger, Oppsummering fra arbeidsgruppene -og hva tenker Helsedirektoratet Hans Petter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Relevante utdanninger for personell i sterilsentraler
SPESIALITETEN I RUS OG AVHENGIGHETSMEDISIN
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Status - Konsekvensutredning Helgelandssykehuset HF
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Avansert klinisk sykepleie
Molde sjukehus: 1960 – budskap fra tillitsvalgte i Molde:
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.
Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
IS Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold Hans Petter Aarseth Programdirektør.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Daniel Hammenfors Lege i spesialisering Haukeland universitetssykehus
ØH-D tilbud i Legevakt Organisering Drift
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Pasientforløp alkohol
Fagledernettverk i Helse Midt-Norge
INTRO.
5.og 6.studieår i ny studieplan
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
1 Geriatri Skal geriatrien drive den generelle indremedisin på de sterkt grenspesialiserte sykehus? Sigurd Sparr.
Del 1: Felles plattform for alle Grunnutdanning – Cand. Med. Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 3:Unik for hver spesialitet 6 – 6,5 år Del.
Utvikling av fysikalsk medisin og rehabilitering-endringer i spesialistutdanning Cecilie Røe Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering Oslo universitetssykehus.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Akutt kirurgisk beredskap i Lofoten - oppgaver og utfordringer Dagskonferanse om kirurgisk akuttberedskap
Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Eksempel på utdanningsplan for LIS1
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Fokus på koordinerende enhet
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Norsk kongress i geriatri
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Innlegg fellesmøte for samarbeidsutvalgene
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Prosjektleder for innføring av ny modell i alle helseregioner
Ny spesialistutdanning i hud- og veneriske sykdommer
Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Utskrift av presentasjonen:

Temasamling 4 20 mars 2013 Prosjekt spesialitetsstruktur og –innhold leger, Oppsummering fra arbeidsgruppene -og hva tenker Helsedirektoratet Hans Petter Aarseth Avdeling sykehustjenester Helsedirektoratet

Bakgrunn og rammebetingelser Oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet: En spesialistutdanning som gjenspeiler pasientenes og fremtidens behov 20.03.13

Premisser Skal være nasjonal spesialistutdanning Skal være i tråd med strukturen i EU 20.03.13

Noen sentrale begrepsdefinisjoner (1) Kompetanse: de samlede kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål (Linda Lai 2004). Med kompetanseplattform mener vi kunnskap, ferdigheter og holdninger som spesialiteter må ha for å praktisere som spesialist. Kompetanseplattform tilsvarer det som på engelsk heter ‘common trunk’ og på svensk ‘gemensam kunnskapsbas’ Med felles faglig kompetanseplattform mener vi kunnskap, erfaringer og ferdigheter som er mer fagspesifikke (eks. innenfor grupper av kirurgiske fag, indremedisinske fag, radiologiske fag etc). 20.03.13

Noen sentrale begrepsdefinisjoner (2) Kompetanseområde: Et fagområde som ligger utenfor den spesialiteten man har og som er felles arbeidsområde med én eller flere andre spesialiteter (Helsedirektoratet) Er karakterisert ved at leger med en særlig interesse og kompetanse arbeider innenfor et område som griper inn i tre eller flere spesialiteter (Legeforeningen) 20.03.13

Begrepet kompetanseområde Kan være hensiktsmessig i de tilfelle det er behov for å definere en kompetanse som ikke hensiktsmessig kan plasseres i en grunnutdanning eller en godkjent spesialitet Kan være tre forskjellige bruksområder: Profesjonsbasert Tverrfaglig Prosedyrekompetanse 20.03.13

Profesjonsbasert kompetanseområde I praksis bare for profesjoner som har godkjente spesialiteter Leger Tannleger Strukturert videreutdanning med spesialitet i bunn Palliativ medisin (er etablert) Allergologi 20.03.13

Prosedyrekompetanse Strukturert og kvalitetssikret opplæring innen en prosedyre Kan omfatte både rutineprosedyrer og mer avanserte, terapeutiske prosedyrer Scopier Ultralyd Intervensjoner Åpner for at vi i større grad kan ha jobbglidning 20.03.13

Tverrfaglig kompetanseområde Videreutdanning for helsepersonell som arbeider med en definert pasientgruppe Ulik tilleggskompetanse tilpasset grunnutdanning Kan være grunnlag for hvordan oppgaver skal fordeles Kan være et godt grunnlag for å kvalitetssikre samhandling Bedrer interpersonell kommunikasjon Hever kvaliteten på pasientforløpene 26.10.12

Del 3: 2-4 år for den enkelte hovedspesialitet Oppsummering fra arbeidsgruppene: Innføring av en tredelt spesialistutdanning Del 1: 18 mnd med ett år på sykehus og et halvt år i kommunehelsetjenesten. En felles obligatorisk kompetanseplattform Del 2: 0- 3 år for grupper av spesialiteter tilpasset de enkelte spesialiteter Del 3: 2-4 år for den enkelte hovedspesialitet 20.03.13

Forslag til ny grunnstruktur i spesialistutdanningen - Felles obligatoriske kompetanse-moduler Forslag til ny grunnstruktur i spesialistutdanningen med kompetanseplattformer Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3: 2-4 ½ år Del 3:Unik for hver spesialitet Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 2: 0 -3 år Del 2:Felles plattform for grupper av fag Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 1: Felles plattform for alle Del 1: 1 ½ år Grunnutdanning – Cand. Med. 6 år 20.03.13

Felles kompetansemoduler gjennom hele løpet Kommunikasjon Etikk Systemforståelse Kvalitetsarbeid Lover Forskningsforståelse og kunnskapshåndtering Organisasjon og ledelse Samhandlingskompetanse - Felles obligatoriske kompetanse-moduler Grunnutdanning – Cand. Med. 20.03.13

Spesialistutdanning del 1 – felles kompetanseplattform for alle Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3: 2-4 ½ år Del 3:Unik for hver spesialitet Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 2: 0 -3 år Del 2:Felles plattform for grupper av fag Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 1: Felles plattform for alle Del 1: 1 ½ år Grunnutdanning – Cand. Med. 6 år 20.03.13

Spesialistutdanning del 1 – felles kompetanseplattform for alle ½ år kommune-helsetjeneste Allmennmedisin Kvalitetsarbeid Organisasjon og ledelse Kommunikasjon 1 års sykehus-tjeneste Indre-medisin Kirurgi Psykiatri Kunnskapshåndtering Systemkunnskap 20.03.13

Oppsummering fra arbeidsgruppene: Spesialistutdanning del 1 Tilsvarer turnusperioden, dvs 18 mnd Felles faglige kompetansemoduler: Allmennmedisin, indremedisin, kirurgi, (psykiatri/rus)? Evt valgfrie moduler som blir tellende i spesialistutdanningens del 2 (dissens) Andre obligatoriske kompetansemoduler: Kommunikasjon, systemforståelse, samhandlingskompetanse, kvalitetsarbeid, lover, forskningsforståelse, kunnskapshåndtering og organisasjon og ledelse 20.03.13

Spesialistutdanning del 2 – felles plattform for grupper av fag Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3: 2-4 ½ år Del 3:Unik for hver spesialitet Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 2: 0 -3 år Del 2:Felles plattform for grupper av fag Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 1: Felles plattform for alle Del 1: 1 ½ år Grunnutdanning – Cand. Med. 6 år 20.03.13

plattform indremedisin Spesialistutdanning del 2 Felles kompetanse- plattform indremedisin Del 2: 0-3 år Felles kompetanse- plattform kirurgi Felles kompetanseplattform for andre fag Grunnutdanning – Cand. Med. 20.03.13

Oppsummering fra arbeidsgruppene: Spesialistutdanning del 2 Felles obligatorisk kompetanseplattform for grupper av spesialiteter (eller obligatorisk tilleggsutdanning i annen spesialitet): Kirurgi (2 år) Indremedisin (3 år) Bildediagnostikk (3 år)? Barne- og ungdomspsykiatri, voksenpsykiatri og rus- og avhengighetsmedisin? Andre spesialiteter: 1 år av felles kompetanseplattform med kirurgi eller indremedisin erstatter tidligere sideutdanning (Helsedirektoratet)? Laboratoriefagene Neurokirurgi Gynekologi Krav om at felles kompetanseplattform skal erverves i enheter som har en generell innretting (tidligere gruppe II-sykehus)? Rekkefølgebestemmelser: del 1, 2 og 3 20.03.13

Spesialistutdanning del 3 – unik for hver spesialitet Del 3: 2-4 ½ år Del 3:Unik for hver spesialitet Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 2: 0 -3 år Del 2:Felles plattform for grupper av fag Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 1: Felles plattform for alle Del 1: 1 ½ år Grunnutdanning – Cand. Med. 6 år 20.03.13

Spesialistutdanning del 3 – unik for hver spesialitet Del 3: 2-4 ½ år Del 3:Unik for hver spesialitet Grunnutdanning – Cand. Med. 20.03.13

Oppsummering fra arbeidsgruppene Spesialistutdanning del 3 Indremedisinske spesialiteter: 2-3 års hovedspesialisering Omgjøring av grenspesialiteter til hovedspesialiteter (dissens). Helsedirektoratet vil tilrå en slik omgjøring «Opprustning» av spesialiteten generell indremedisin, i retning «hospitalist»: egen hovedspesialitet i mottaks- og indremedisin Vaktkompetanse (bakvakt på mellomstort sykehus) må ivaretas av en stor nok del 2 20.03.13

Oppsummering fra arbeidsgruppene Spesialistutdanning del 3 Kirurgiske spesialiteter: 2-3 års utdanning Alle kirurgiske grenspesialiteter omgjøres til hovedspesialiteter Generell kirurgi utgår Gastrokirurgi blir vaktbærer for bløtdelskirurgi (tar inn i seg generell kirurgi) 20.03.13

Oppsummering fra arbeidsgruppen Spesialistutdanning del 3 Bildediagnostiske fag: Gruppen foreslår å åpne for å etablere nye spesialiteter innen bildediagnostikk, 2 år? Hybriddiagnostikk (nukleærmedisin og radiologi)? Kompetanseområder eller spesialiteter? Må utredes nærmere 20.03.13

Oppsummering fra arbeidsgruppene Spesialistutdanning del 3 Allmennmedisin og samfunnsmedisin: 3 ½ - 5 års utdanning Mer kompetanse innen legevaktsmedisin, psykiatri/rus, rehabilitering, minoritetshelse og eldremedisin Styrke kompetanse innen andre områder: sykehjemsmedisin, skolehelsemedisin, helsestasjonsmedisin, fengselsmedisin Noen utdanningskrav flyttes over fra førstegangssertifisering til etterutdanning? 20.03.13

Forslag til ny grunnstruktur i spesialistutdanningen - Felles obligatoriske kompetanse-moduler Forslag til ny grunnstruktur i spesialistutdanningen med kompetanseplattformer Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3: 2-4 ½ år Del 3:Unik for hver spesialitet Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 2: 0 -3 år Del 2:Felles plattform for grupper av fag Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 1: Felles plattform for alle Del 1: 1 ½ år Grunnutdanning – Cand. Med. 6 år 20.03.13

Offentlig godkjenning Grensen for offentlig godkjenning er en basis spesialistkompetanse og tar ikke mål av seg til å fange all kompetanse innen fagområdet Avhengig av arbeidsoppgaver må det være påbyggingskompetanse Kan være formalisert eller uformalisert 20.03.13

«Ny» spesialitet Opprustning av spesialiteten i indremedisin I retning «hospitalist»1, dvs med mottaksmedisin og ansvar for pasienten gjennom forløpet 1 Wachter RM and Bell D, Renaissance of hospital generalists BMJ 2012; 344:e652 doi 10.1136/bmj.e652 20.03.13

Mange innspill om nye kompetanseområder Mottaksmedisin Rettsmedisin Sykehjemsmedisin Intervensjonsmedisin Nyfødtintensivmedisin Traumatologi Molekylærmedisin Idrettsmedisin Sakkyndighet Ungdomsmedisin Voksenhabilitering også foreslått som egen spesialitet 20.03.13

Spørsmål til diskusjon   Synspunkter på den overordnete strukturen, del 1-3? Fordeler og ulemper ved omgjøring fra gren- til hovedspesialisering? Synspunkter på «opprustning» av generell indremedisin? 20.03.13

Forslag til ny grunnstruktur i spesialistutdanningen - Felles obligatoriske kompetanse-moduler Forslag til ny grunnstruktur i spesialistutdanningen med kompetanseplattformer Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3:Unik for hver spesialitet Del 3: 2-4 ½ år Del 3:Unik for hver spesialitet Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 2: 0 -3 år Del 2:Felles plattform for grupper av fag Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 1: Felles plattform for alle Del 1: 1 ½ år Grunnutdanning – Cand. Med. 6 år 20.03.13