Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Forslag til ny vurderingsforskrift
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Den ideelle kommunesammenslåing
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Velkommen til høgskolen i Vestfold
Fra Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus til Høgskolen i Oslo og Akershus Felles OU-kurs for de fagpolitiske foreningene.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Universitetet i Tromsø
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
Kulturstrategi for Oppland
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
Sammenslåinger, struktur og bibliotek Line Nybakk Akerholt.
”Hva ble resultatet på IT-området av fusjonen mellom universitetet og høyskolen i Tromsø?” NTNUs IT-konferanse Hell, september 2010 Magnar Antonsen,
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Strategi & bemanningsplaner
Den gode skoleeier I Nes.
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Det integrerte universitetssykehuset
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Årshjul for FUS (med henblikk på 2017/18)
ILU 5/17: Orientering om arbeid med strategiplan
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Evaluering av organisasjonsform samisk høgskole
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Administrativ organisasjonsstruktur
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Samlokalisering som følge av fusjon
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer Økonomisjefsmøte 6.6.2011 Temaer: Prosessen, organisering, gjennomføring

Prosessen: Våren 2008 startet en dialog mellom HiO og HiAk om et nærmere samarbeid og eventuell fusjon. Sept. 2008: styrene vedtar å utrede spørsmålet om fusjon. Okt. 2008 vedtar styrene en intensjons-avtale og utredningsarbeidet starter. Diskusjon på HiO om dette er strategisk klokt i forhold til satsing på å oppnå universitetsstatus. Diskusjonen er imidlertid ikke særlig høylydt.

Prosessen: 28. okt. 2009: Prinsippvedtak om sammenslåing med virkning fra 1.8.2011. Visjon: Den fusjonerte høgskolen skal bli et nasjonalt ledende profesjons- og arbeidslivsuniversitet, regionalt forankret med klar storbyprofil og internasjonal orientering. I høringsarbeidet før dette vedtaket blir det klart at det er betydelig usikkerhet og motstand mot fusjon i en del fagmiljøer på HiO. Prosessen går for fort og vedtaket bør utsettes. De administrativt tilsatte er lite synlige. Det er høgskolens ledelse og uf-personalet som er aktive i diskusjonen.

Organisering: Strategi og styringsordninger utredes og behandles våren 2010. Faglig og administrativ organisering utredes. 9.des. 2010 fatter styrene endelig vedtak om fusjon og faglig organisering. På HiO er det betydelig støy rundt fusjonsprosessen, dvs rundt hovedspørsmålet om fusjon med HiAk. Det er liten uenighet om strategi, styringsordning og faglig organisering med fire fakulteter.

Faglig organisering: Høgskolen i Oslo og Akershus skal bestå av fire fakulteter med 21 institutter: Fakultet for helsefag Fakultet for lærerutdanning Fakultet for samfunnsfag Fakultet for teknologi, kunst og design

Administrasjon: Administrativ organisering blir vedtatt etter selve fusjonsvedtaket. Oppgavefordeling mellom felles-administrasjon og fakultetsadministrasjon. Innplassering av administrativt personale Mens administrativt personale var gjennomgående positive til fusjonen og lite synlige i debatten før fusjonsvedtaket, oppstod det nå betydelig frustrasjon og sinne i gjennomføringsfasen. Administrativt personale blir mest berørt i en fusjon. For HiOA er det ingen fusjonering innenfor uf-personalet, med unntak av faglig ledelse.

Administrativ organisering: Det etableres en fellesadministrasjon med fire avdelinger: Avdeling for studieadministrasjon Avdeling for forskning og bibliotek Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon Avdeling for ressursutvikling og infrastruktur

Forventninger og reaksjoner Fusjonsprosesser er alltid utfordrende, men framgangsmåten er avgjørende for hvor store problemene og frustrasjonene blir. Medvirkning i gjennomføringsfasen er et nøkkelord. Stiller store krav til informasjonsarbeid. Medvirkning ikke bare gjennom formelle regler om medbestemmelse, men reell medvirkning. Informasjon om alt, prosesser, tidsplaner, hvem som gjør hva, hvem som beslutter.

Pedagogisk utfordring: Hvordan få folk til å forstå at det å bli hørt/få lov til å uttale seg, ikke er det samme som å få gjennomslag for sine innspill/forslag til løsninger? Ikke nedskriv/reduser konsekvensene i en tidlig fase for å redusere motstand/unngå diskusjon. Det slår tilbake med dobbel effekt. Det er lett å forsøke å ufarliggjøre et vedtak for å få tilslutning, men ikke si noe som du ikke kan holde. Alle løfter tas bokstavelig.

Hvordan lykkes best? - Bruk lederne Krev og forvent positiv medvirkning fra alle ledere når vedtak er fattet. Gi dem all informasjon. Gi dem retningslinjer for hvilke løsninger som ønskes og be dem utarbeide opplegg/ forslag til løsninger. Stol på lederne og gjør det klart at det forventes positiv medvirkning

Informasjon: Det blir aldri nok! Det er ikke slik at det som du vet, det vet alle. Husk også å informere om det du ikke vet. Legg vekt å gjøre informasjonen enkel, konkret og samtidig så utfyllende som mulig. Det er viktig å huske på at det informanten tar som en selvfølge og tror at alle vet, ikke nødvendigvis er korrekt oppfatning.

Hvorfor fusjonere? Gir større faglig styrke. Gir mer effektiv administrasjon med større kompetanse.