Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Veiledning av elever / lærlinger
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Hverdagsrehabilitering
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
læringssyn - menneskesyn
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i Haugesund Kommune
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Skoleledelse og skoleutvikling
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Etikk Læren om rett og galt.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Kapittel 1 SAMSPILL.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Danning og voksenrollen i barnehagen
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial En felles plattform for Fagforbundets medlemmer Stimulerer til refleksjon over egen yrkesutøvelse Videreutvikler gode holdninger og praksis Bidrar til faglig, personlig og juridisk ansvar for egen yrkesutøvelse

Fagforbundets medlemmer: baserer yrkesutøvelsen på menneskerettigheter og verdiene Omtanke, Solidaritet og Samhold er bevisst egne holdninger og verdier i møtet med brukere, pårørende, kolleger og arbeidsgivere

Mitt samarbeid med kolleger Vise interesse og respekt for andres kompetanse og funksjon   Bidra til et godt, tverrfaglig samarbeid   Bidra til et trygt, utviklende og innkluderende arbeidsmiljø   Dele kunnskap og erfaring Gi støtte og hjelp i vanskelige situasjoner

Mitt forhold til arbeidsgiver Konstruktiv og positiv holdning Rapportere irregulære forhold Bidra til å rette opp avvik Respektere arbeidsstedets målsetting og funksjon Bidra til at ressursene brukes til beste for bruker og pasient Melde fra til leder/fagansvarlig om uforsvarlige eller uverdige forhold

Mitt møte med bruker, pasient og pårørende Respektere hvert menneskes iboende verdighet Gi tjenester av god faglig kvalitet Sette brukerens/pasientens interesser og ståsted i fokus Vise vennlighet, respekt og omtanke Respektere privatsfæren Støtte brukerens rett til medvirkning og egne valg Kjenne og ta ansvar for begrensning av egen kompetanse Melde fra om uverdige og uforsvarlige forhold Overholde taushetsplikten Vise respekt og omsorg for pårørende

Min livslange læring Vedlikeholde og fornye kunnskaper i tråd med utviklingen i fagfeltet Dele teoretisk og praktisk kunnskap med kolleger Bidra til en stimulerende og kompetanse-utviklende kultur Bruke kunnskaper og arbeide for forbedringer til beste for brukere og pårørende