Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Veiledet matematikk.
Vitensenteret i Trondheim
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Differensiering fordi…
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
FIRST LEGO League i Molde ?
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Nasjonale prøver.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Realfagsenter nannestad Rom for Newtonrom i norsk skolefysikk? Innlegg til Landskonferansen om fysikkundervisning august 2008.
LP og evidens i undervisningen
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Ny læreplan, nye utfordringer
Regjeringens navn på den nye skolereformen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvorfor foreldremedvirkning?
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Velkommen til et nytt skoleår!
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Maria Tindberg.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Realfagskommunen Asker
Kompetanse for manfgfold
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
«Utviklende læring i matematikk»
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
REalfagskommune!.
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER

REALFAGSATSING PÅ SKOLEN VÅR  18 skoler har høsten 2013 fått tildelt kr ,- fra Trondheim kommune  Etablering av REALFAGSAMLINGER i matematikk og naturfag (på egne rom eller i undervisningsarealet)  Innkjøp av utstyr til mer praktisk og variert undervisning for mer forståelse  Lærerne - fokus på å utvikle undervisningen Ingeborg Ranøyen Trondheim kommune

HVORFOR SATSE PÅ REALFAG?  Heve kunnskapsnivået  svake norske resultater i internasjonale undersøkelser  Positiv utvikling, men fortsatt lavere enn 1995-nivået  Avgangseksamen 10.trinn: Svakere eksamensresultater i matematikk enn i engelsk og norsk  Frafall i videregående skole - ofte pga. matematikk  Realfag er viktig for allmenndannelsen – forstå og delta som aktiv samfunnsborger  Rekruttering - Velge utdanning innen realfag  stor mangel på realfaglig kompetanse i norsk arbeidsliv Ingeborg Ranøyen Trondheim kommune

HVORDAN ARBEIDE MED MATEMATIKK? Læreplanen i matematikk i ”Kunnskapsløftet” LK06 :  ”…må elevane få høve til å arbeide både praktisk og teoretisk. Opplæringa vekslar mellom utforskande, leikande, kreative og problemløysande aktivitetar og ferdigheitstrening”.  ” Det må leggjast til rette for at både jenter og gutar får rike erfaringar med matematikkfaget, som skaper positive haldningar og ein solid fagkompetanse. Slik blir det lagt eit grunnlag for livslang læring.” (august 2013) Ingeborg Ranøyen Trondheim kommune

HVORDAN ARBEIDE MED NATURFAG? Læreplanen i naturfag :  ” Å arbeide både praktisk og teoretisk i laboratorier og i naturen med ulike problemstillinger er nødvendig for å få erfaring med og utvikle kunnskap om metoder og tenkemåter i naturvitenskapen.  Dette kan bidra til å utvikle kreativitet, kritisk evne, åpenhet og aktiv deltakelse i situasjoner der naturfaglig kunnskap og ekspertise inngår.  Varierte læringsmiljøer, som feltarbeid i naturen, eksperimenter i laboratoriet og ekskursjoner til museer, vitensentre og bedrifter, vil berike opplæringen i naturfag og gi rom for undring, nysgjerrighet og fascinasjon. (august 2013) Ingeborg Ranøyen Trondheim kommune

HVORFOR KONKRETISERINGS-UTSTYR?  Øke elevers forståelse i realfagene gjennom praktiske arbeidsmåter og erfaringer  Øke motivasjonen og utvikle kreativitet  Variasjon  Elever lærer på ulike måter  Flere kan oppleve mestring  For å kunne gjennomføre læreplanen Ingeborg Ranøyen Trondheim kommune

FORESATTE HAR BETYDNING! Fra Nasjonalt senter for matematikk og Nasjonalt senter for naturfag:  foreldres holdning og innstilling er viktig for barns læring i matematikk og naturfag  foreldre som støtter og viser at de synes matematikk og naturfag er viktig, påvirker barna med sin positive holdning  foreldre kan utfordre og engasjere barna hjemme med for eksempel spill og matematikk i hverdagssituasjoner (innkjøp, matlaging, reiseplanlegging, fritidsaktiviteter, aviser, TV osv) Ingeborg Ranøyen Trondheim kommune

Som foresatt kan du bidra med…  Positiv holdning:  Alle kan noe matematikk og naturfag  Alle kan utvikle seg videre  Bevisst ta i bruk matematikk / regning / naturfagkunnskap:  Spille sammen  Gjøre oppmerksom på regning i hverdagen  Hjelpe til å oppdage hverdagen med ”realfagbriller” på  Flere forslag …? LYKKE TIL! Ingeborg Ranøyen Trondheim kommune