Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Norsk sykepleierforbund Bodø
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Norske museers omdømme
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Kapittel 14 Simulering.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Til det bedre? Innlegg på Samarbeidskonferansen 7. Februar 2007 Arne Flaat.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Driftsrapport HNT 2007 Foreløpig status pr. 26. januar 2008.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Virksomhetsplan Avdeling Østfold. Hovedmål 1: Avdelingen stimulerer til faglig utvikling Vi arrangerer gode fagmøter uten særlig kostnad for.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
En presentasjon av regnskap  MNOK -16,0 i årsresultat for konsernet: Et svakt resultat.  MNOK 21,1 i av- og nedskrivninger av goodwill.  Negativ.
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Brukere for bedre helse
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Møte i RBU : Sak 64/09 Status og gjennomgang av styresaker
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Utskrift av presentasjonen:

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008

Tankesmia Bakgrunnsmateriell I analysen er det tatt utgangspunkt i Overordnet strategi for Helse Midt-Norge  Visjon  Verdigrunnlag  Hovedmål Kvalitetsstrategien  Strategiens mål

Tankesmia Utvalg  Medieanalyse over en periode på 6 måneder: (01. juni 2006 tom. 31. desember 2007) 79 medieklipp er analysert 79 medieklipp er analysert  Medieklippene er hentet fra Opoint – Helse Nord-Trøndelags medieklipptjeneste. Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer. Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer.  Utvalget er begrenset til Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Nord-Trøndelags ansvarsområde Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Nord-Trøndelags ansvarsområde Fagtidsskrifter er ikke inkludert Fagtidsskrifter er ikke inkludert

Tankesmia Type medieoppslag N=79 Det er flere mindre saker som kategoriseres som meldinger, med i hovedssak har antall artikler økt mens ledere og kommentarer reduseres.

Tankesmia Hvilke medier? N=79 De fleste artikler opptrer fortsatt lokalt. 10 % av artiklene i nasjonale medier. Regionale medier dekker mindre.

Tankesmia TEMA – Hva skrives det om? N=100 Fokuset ligger på pasientbehandling, men også økonomi blir mye omtalt. I forhold til 2006 er det en reduksjon på begge på 2 %. Det er mer fokus på dårlig kvalitet og feilbehandlinger, 14% mot 4% i Litt mer fokus på helsetema (opp 3%).

Tankesmia Medisinsk tema N=37 Fokuset på kreft fortsetter å gå ned, det samme gjelder fødsel og graviditet. Akutt behandling ha fått mer fokus, og det er betydelig interesse for livsstilssykdommer også i lokalpressen.

Tankesmia Hvem profilerer Helse Nord- Trøndelag? N=79

Tankesmia Hvem profilerer Helse Nord- Trøndelag? Egne ansatte profilerer foretaket i 55 % av sakene (2006: 55%, 2005: 67 %) Nedgang i antall andre ansatte som opptrer i media, noen flere oppslag med tillitsvalgte. Styreleder og Adm dir opptrer i 16 % av sakene (2006: 12%, 2005: 31 %) Utenforstående opptrer i 44 % av sakene (2006: 45%, 2005: 34%)

Tankesmia Hvem tar tilsynelatende initiativet til oppslaget? N=79

Tankesmia Omdømme/medieprofil – hvem bygger det?  Helse Nord-Trøndelag og Helse Midt- Norge RHF tar tilsynelatende initiativ i 46 % av sakene (2006: 45%, 2005:37 %)  I 54 % av sakene er det andre som tar initiativ, og legger grunnlaget for omtalen av helseforetaket og RHF.  Politikerne er ikke spesielt aktiv i forhold til Helse Nord-Trøndelag HF (4%)

Tankesmia Helse Nord-Trøndelag i media -De lokale medienes nettutgaver er ulikt utviklet, og kan dermed gi et skjevt utvalg når det brytes ned på det enkelte foretak. -De øvrige enhetene var ikke omtalt -Antallet medier varierer i de ulike foretakenes nedslagsområde, noe som også påvirker utvalget. N=71

Tankesmia Kvalitet N=78 Kvalitet er et av de mål Helse Midt-Norge har for sin virksomhet. Hvordan brukes mediene for å synliggjøre dette for Helse Nord- Trøndelag? I forhold til tidligere målinger er det betydelig flere saker som underbygger kvalitet og færre saker som kommuniserer det motsatte. Det har vært en trend over tre år.

Tankesmia Omdømme til foretakene i Helse Nord-Trøndelag Helse Nord-Trøndelag fortsetter å øke den positive omdømmeutviklingen. Dette har også vært en trend over flere år. N=79

Tankesmia Pasient trygghet Påvirker artikkelen pasientenes følelse og inntrykk av trygghet?

Tankesmia Ansattes motivasjon Hvordan påvirker artikkelen ansattes motivasjon målt i forhold til artiklenes inntrykk av stabilitet, anerkjennelse, faglige muligheter og arbeidsmiljø

Tankesmia Troverdighet hos eier Målt i forhold til hvordan en artikkel påvirker eiernes inntrykk av måloppnåelse i forhold til økonomi, pasientbehandling og ventelister.

Tankesmia Hvem er tilsynelatende mottaker? N=79 Dette er omtrent lik fordeling som i 2006, noen flere oppslag der politikerne tilsynelatende er mottaker

Tankesmia Konklusjoner  I hovedsak er det en positiv utvikling i forhold til Helse Nord-Trøndelags omdømmeutvikling. Betydelig bedring i fokuset på kvalitet og en kraftig nedgang i negative saker.  Fortsatt er det betydelige utfordringer på området. Kun 4 av 10 artikler bidrar positivt. Det har innvirkning i forhold til allmennhetens oppfatning av tilbudet, interne arbeidsforhold og rekrutteringsarbeidet.