Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Rapport om formidling av høreapparat og tinnitusmaskerere.
Hvilke tjenester kan kommunene og helseforetak være interessert i å kjøpe fra de private rehabiliteringsinstitusjonene? •Samhandlingsreformen forutsetter.
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Trygghet Respekt Kvalitet
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
1 DROF konferanse Fysisk og psykisk helse for beboere i mottak – vår utfordring UDIs ERFARINGER OG VURDERINGER Sigrun Rajendram Underdirektør,
Tinnitus i Helse Nord Fagnettverk Hørsel 17. –
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Joachim Bjerkvik
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Tilbud til pasienter med tinnitus UNN, 27. og 28. sept 2007.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Samarbeid 1.og 2. linjen, psykiatrien
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Handlingsplan med konkrete samarbeidstiltak
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Fagledernettverk i Helse Midt-Norge
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
Spesialisert rehabilitering Hvordan bør begrepet brukes: Brukes om det rehabiliteringstilbudet som avd for Fysikalsk medisin og rehabilitering ved Helse.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Fokus på koordinerende enhet
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
NTAF Etterutdanningskurs
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Informasjon i Regionalt brukerutvalg
Reduksjon av uønsket variasjon
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge

Bakgrunn for oppdraget Hørselsomsorgen slik den praktiseres i dag har vært gjenstand for kritikk fra flere hold gjennom lang tid. Ulike undersøkelser og kartlegginger har vist at hørselshemmede og deres pårørende i liten grad finner tjenestetilbudet tilfredsstillende. Uklarhet i ansvars- og oppgavefordeling mellom aktører For lange ventetider Mangelfull samhandling mellom ulike tilbud og etater Forskjeller i tilbud avhengig av bosted Svakheter i økonomistyringen og ineffektivitet

Oppdrag: Hørselsomsorgen er preget av mange aktører med mangelfullt samarbeid og kompetanse, og lange ventetider til hørselssentralene. Som oppfølging av rapporten ”Å høre og bli hørt” legger Helse og omsorgs- departementet til grunn at de regionale helseforetakene innenfor sitt ”sørge for” –ansvar har ansvar for helsehjelp til mennesker med hørselsproblemer, herunder tilpasning av høreapparater. Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet vil få i oppdrag å utarbeide felles informasjon om god høreapparatformidling.

Tiltak For å få en mer helhetlig HA formidling skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering knyttet til høreapparatformidling mellom kommuner, spesialisthelsetjeneste og NAV slik det er foreslått i rapporten ”Å høre og bli hørt”. HMN RHF har ansvar for at dette skjer og skal rapportere antall helseforetak som har inngått slike samarbeidsavtaler. HMN RHF skal inngå avtale om høreapparattilpasning med legespesialister med avtale for å sikre tilstrekkelig kapasitet og gi oppdatert oversikt over hvem det er inngått slik avtale med til Arbeids- og velferdsetaten.

Forts. HMN RHF skal legge til rette for at lærings- og mestringssentrene kan bli arena også for helhetlig høreapparatformidling i samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten, kommunene, NAV og brukerne

Styringsdokument 2010 Realisere regional plan for helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede, noe som blant annet vil kreve avtale mellom de ulike helseforetak og alle kommuner i aktuelle geografiske område.