  www.steria.com ‘Extended Schools’ på norsk? ‘Mer enn skole’ Mona Skaret, Steria AS Stiklestad 9.11.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Elektronisk samhandling
Frivilligarbeid i Healthy Children prosjektet Hva handler det om?
Vitensentre i Norge.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Forum for EVU og digitale medier i læring
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Delprosjekt: Når foreldre møter skolen.
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Utdanning for utvikling Utdanning gir mange ringvirkninger Her følger noen: Send ADRA til 2468.
Lørenskog Idrettsforening
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Velkommen til Åpen kveld Drammen vgs
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Ung frivillighet Frivillig innsats blant ungdom og unge voksne under 30 år i Norge Åsta Dyrnes Nordø, UNI Rokkansenteret.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Arbeidssted.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
IPT Gården som arena for tidlig tverrfaglig innsats overfor barn og unge Prosjektleder: rådgiver forebyggende barnevern (WF) Prosjektgruppe: Marianne Madsen.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Barnets ellevte leveår Trinn 13. Tema for trinnet Skolen før og nå Foreldres skoleerfaringer Roller i familien Søskenforhold.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Horten vidergående skole
Velkommen til et nytt skoleår!
Seminar om forskning og brukeres rolle Velkommen !
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
5. juni 2015 Sælen Oppveksttun
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Digitalisering handler om mer enn teknologi.
Invitasjon til Helt sjef!
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Læringssyn Læring er en sosial prosess med læreren som medaktør
Forskningsstøtte ved UBA
Difis tverrgående digitaliseringsstrategi
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Invitasjon til Helt sjef!
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
SAMLING FOR KOORDINATORER
Offentlige anskaffelser
Oppstart i barnehagen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

  ‘Extended Schools’ på norsk? ‘Mer enn skole’ Mona Skaret, Steria AS Stiklestad

  Et utgangspunkt: Extended schools UK 5 byggesteiner: Et trygt sted å være for barn og unge Tilbud om aktiviteter utenfor skoletid Mer aktiv involvering av foreldrene Enkel tilgang til støttetjenester for de som trenger det Enkelt for andre i lokal- samfunnet å bruke skolebygget «It takes a village to raise a child»

  Extended schools på norsk - 3 tilnærminger Skolen mer en læring Skolebygg mer enn klasserom Læring mer enn skolen Samordning mellom skolen og andre komplementære fagmiljøer og tjenester Barnet (og familien) i sentrum, ikke den enkelte tilbyder Samarbeid med aktører utenfor skolen for å fremme læring Alternative og mer autentiske lærearenaer Fler-funksjonelle skolebygg Støtter varierte læringsmetoder? Et sted for samordning og/eller samlokalisering av tjenester?

  Salvador Dali The Hallucinogenic Toreador

  Ferdigheter i nettverkssamarbeid er en fordel  Flere tjenestetilbyderne jobber sammen mot et felles mål Krever åpen dialog, samhandling og delingskultur  Bygge sterke relasjoner mellom tjenestetilbyderne Tillit og rutiner reduserer transaksjonskostnader  Utholdenhet, utholdenhet, utholdenhet + noen synlige gevinster (tidlig)

  Hvis du vil lage innovative skolebygg… …forvent endringsmotstand

  Hvor ambisiøst er ditt byggeprosjekt og hvor moden er brukerne dine? Formål Extended schools Noen tjenester er samordnet Bruke gymsalen på kvelden Nytt skolebygg Samlokalisert med kulturhus og utekontakten

  Kontakt: Telefon: E-post: