Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
2 Leseferdigheter og lesevaner
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
En lærende organisasjon?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Arbeidsmåter i naturfag
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Randomisering av deltakere i eksperiment
12 Reflekterende lesing.
A randomized protocol for signing contracts (extended abstract) S.Even, O. Goldreich, A.Lempel.
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Forelesning i mikroøkonomi.
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Opprettholdende faktorområder
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan oppstår grupper?
Rollespillreglene Før rollespillet begynner får kursdeltakerne som ikke er rollespillere, vite hva de skal følge med på mens rollespillet pågår. Det er.
Samarbeid og medbestemmelse
ABC opplæringen som metode
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Norges Musikkhøgskole
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
BØK711 Bedriftsøkonomisk analyse
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Felteksperiment - OU

Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien på den måten at det må gjenspeile sentrale sider ved, eller konsekvenser av, teorien.

Eksperiment - trinn for trinn Definere et problem Avklare hva problemet kan antas å være forårsaket av. –1) generelle resonnementer eller –2) gjøre spesielle analyser av det enkelte tilfelle –3) kombinasjon av 1) og 2) Forslag til tiltak

Kjennetegn ved «Eksperiment- OU» Prosjektforløpet er «lineært». Argumenter og tiltak følger etter hverandre i en logisk ordnet rekke hvor hvert ledd har en klar logisk forankring i de foregående ledd. Forutsetter at man vet når man starter og hvor man ønsker å komme slik at linjen ikke brytes underveis.

«Dialog - OU» Bygd opp omkring konseptet dialog. Skaper et løst organisert sett av OU-temaer. Tar man utgangspunkt i en slik temaliste og organiserer den slik at den får logisk oppbygging, orden og struktur, gjør man vold mot utgangspunktet:

«Dialog - OU» I en demokratisk debatt hvor ulike aktører møtes for å gi av sin arbeidserfaring, blir produktet et løst organisert temakart. Skal man utvikle en prosjektstrategi som positivt reflekterer denne arbeidsformen, må prosjektstrategien ikke søke å unngå den løse formen, men positivt bevare den!

«Dialog - OU» Bare mulig ved å forlate tanken om å drive eksperimentliknende utviklingsprosesser og se endringene som et sammensatt spill av prosesser som enkelte ganger er løst koblet til hverandre, andre ganger fastere, men i så fall som følge av prosessenes gang og ikke som følge av en integrerende forhånds- analyse.

«Dialog - OU» En utvikling langs flere linjer samtidig og ikke bare en linje. Viktig at alle områder kommer med. Viktig at alle kommer med i prosjekt- arbeidet. Viktig at alle må forholde seg til utviklingen i atferd og ikke bare i ord.

Et lineært prosjekt kan være effektivt hvis det får løpe uten hindringer. Men det er sjelden at det er tilfelle. Hindringer får hele prosjektet til å stoppe. Et flerlinjet prosjekt kan tåle flere hindringer før framdriften står i fare. Et flerlinje prosjekt kan oppnå samspill mellom ulike mekanismer. Det kan øke prosjektets tempo og gjøre at det beveger seg betydelig hurtigere enn et enlinjet.