Dialogseminar, Åre 13.03-14.03.07 - Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune..og ingen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/ Thomas Såheim, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Inkludering i skole og fritid
Samarbeid mellom skole og hjem
Noen utfordringer for skolene
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
1 Helhetlig arbeid med barn, unge og voksne. Fokus på barn, unge og voksne med minoritetsbakgrunn.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Vi gir mennesker muligheter
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Sosiale ulikheter i helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Kompetansetiltak for å sikre arbeidskraft, lengre yrkesløp og lavere sykefravær Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet Oslo 14.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Tidlig innsats for livslang læring
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Helhetlige oppvekstplaner i Verdal !
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
NHOs Årskonferanse 2005 Attraktivt arbeidsliv – et globalt forsprang Erling Øverland, president i Næringslivets Hovedorganisasjon.
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Samarbeid mellom skole og hjem
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Larvik – der det gode liv lever!
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Samhandlingsreformen
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kompetanse for mangfold
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Utskrift av presentasjonen:

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune..og ingen stod igjen Tidlig innsats for livslang læring St. meld. Nr 16

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Bakgrunnen for meldingen! ”I alle land er det sosiale forskjeller i deltakelse og i læringsutbytte fra utdanningssystemet. Ingen har greid å utjevne dem helt. Internasjonale sammenlikninger viser imidlertid at det er en rekke land som i større grad enn Norge lykkes med sosial utjevning i utdanningssystemet. Dette viser at det er et potensial for forbedring i vårt system. ” Stortingsmeldingen definerer utdanningssystemet som barnehage og skole.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Tallet på stønads - mottakere øker

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune ”Norge i dag” – i utkanten av arbeidslivet I utkanten av arbeidsstyrken: personer: – uførepensjon – tidsbegrenset uf ø rest ø nad sosialhjelp sykepenger attføring dagpenger rehabiliteringspenger overgangsstønad individstønad ventestønad ventelønn I arbeidsstyrken: personer

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Stor vekst i antall eldre

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Oppgavene blir flere og vi blir færre…. Arbeidskrafttilfanget kan økes gjennom 1.Økt arbeidsinnvandring 2. Færre på stønad og flere i jobb, dvs. redusert sykefravær, færre uføre og flere seniorer i arbeid lenger. 3. Økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne og personer som i dag befinner seg i utkanten av arbeidslivet.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Arbeidsinnvandring Arbeidsinnvandring har vært viktig for å dekke arbeidskraftbehov under konjunkturoppganger Har bidratt til å løse flaskehalsproblemer, bl.a. i industrien og i bygge- og anleggssektoren Kan bidra til å jevne ut demografiske problemer på kort og mellomlang sikt En utfordring i fht språkopplæring og inkludering -> Viktig satsningsområde

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Språkopplæring og inkludering Minoritetsspråklige kan ha behov for 5 – 7 års erfaring med undervisningsspråket for å kunne ha like stor nytte av undervisningen som majoritetsspråklige. Dvs å bruke språket som tanke og innlæringsinstrument.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Tabell 4.1 Deltakelse i barnehage Andel barn i barnehage av alle barn i befolkningen Andel barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehage av alle barn med minoritetsspråklig bakgrunn i befolkningen 1-åringer43,418,8 2-åringer64,830,9 3-åringer åringer92,179 5-åringer93,382,4 1 – 5 år76,253,6 N = Kilde: SSB 2006

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Språk 4 er en grovmasket kartlegging av fireåringers språkferdigheter. Hensikten er å identifisere barn med behov for oppfølging av språkutviklingen i god tid før skolestart. Helsestasjonen foretar kartleggingen og sørger for at oppfølging iversettes. Erfaringene fra kommunene som har tatt i bruk Språk 4, tyder på at rundt 15 prosent av alle fireåringene i Norge har behov for ekstra hjelp til språkutviklingen før skolestart. Viktig at vi har gode samarbeidsrutiner mellom helsestasjonen og barnehagen som tar grep tidlig. Språkkartleggingsverktøyet - Språk 4

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune IA – tar grep i fht: Økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne og personer som i dag befinner seg i utkanten av arbeidslivet. Men: Voksenopplæring et forsømt område og 60 % av norske kommuner mangler plan på hvordan de vil satse på grunnskoleopplæring for voksne. Her har også vi en utfordring !

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Færre på stønad og flere i jobb..

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Hva kan vi gjøre ? Primær forebygging Sette inn tiltak på et så tidlig stadium at man forhindrer at skade og feilutvikling oppstår i utgangspunktet.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Hva kan vi gjøre ? Sekundær forebygging. Tiltak for å motvirke at problemer vedvarer og/eller videreutvikles. Man må nå definerte risikogrupper med tiltak.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Hva kan vi gjøre ? Tertiær forbygging. Tiltak som forebygger forverring av de problemene som allerede har oppstått. De vil ligge nært opp til behandling og rehabilitering.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Forebygging ! Viktig å huske på at vi allerede gjør mye bra og riktig. Men vi har forbedringsområder. Vi må starte med dette arbeidet tidligst mulig.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Tidlig innsats i barnehagen – nøkkel til suksess ! -Godt arbeid/kartlegging – helsestasjonen en nøkkelfaktor. -Gode rutiner mellom helsestasjon og barnehage. - Gode barnehager – med høy kvalitet en nøkkelfaktor - ikke vente og se. Tilsynet dreiet over mot innhold. -Gode rutiner mellom skole og barnehage. -Tidlig innsats i skolen - ikke vente og se. -Tidlig og god satsning på grunnleggende språk opplæring. -> Viktig for alle barn, men et suksesskriterium i fht minoritetsspråklige. NB: Godt forebyggende arbeid !

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Mulighetene ligger i tidlig innsats !

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Resursbruk til spesial - underisning

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Oppfølging av lekser i naturfag, Norge sammenliknet med gjennomsnittet av de landene som deltok i TIMSS-undersøkelsen. Prosent av elevene i 8. klasse 2003 Høye forventninger og tilbakemeldinger fører til bedre resultat hos elevene !

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Forebygging ! -Primærforbygging lønner seg. -Gode tilbud til alle – nøkkelfaktor. -Samarbeid mellom faggrupper og enheter – suksessfaktor -Vi må gå over fra å reparere til å forebygge - vi må starte tidlig!

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Satsning på oppvekst ! Nøkkel for å lykkes med å få økt arbeidsstyrken. Tilleggseffekter av en slik satsningen – kommunen får et positivt rykte ! –Viktig for å få økt tilflytting. –Økt interesse fra foreldre/par med høy kompetanse til å bosette seg. –Kompetansearbeidskraft som er viktig for etablert industri. –Kompetanse arbeidskraft nøkkel for nye bedriftsetableringer –Integreringen av minoritetsspråklige lykkes bedre.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Oppsummering: 1.Barn møter skolen med veldig ulikt utgangspunkt, vi må ta grep tidligere enn vi gjør. 2.Lave forventninger i skolen rammer barn som ikke møter høye læringsforventninger hjemme. 3.Elever med svake grunnleggende ferdigheter fra grunnskolen får problemer i vgs. 4.Voksne kjenner i liten grad til sine rettigheter til grunnskoleopplæring og videregående opplæring.

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune Den største utfordringen ! Er å opprettholde en satsning over år, dette er en satsning der vi ikke ser resultat de første året. Vi må snu både fokus og pengebruk. Ressurssenteret og satsningen på det er en viktig suksessfaktor

Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune