Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
4 Bruk øynene riktig.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Landingsteknikker.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bokanmeldelser..
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Hønefoss politistasjon
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Godt verktøy er halve jobben
Gammel kinesisk visdom
Krav til modellflybevis
Hvem er Jesus?.
Med sekken full av penger!
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Skattejakt-samling på torsdag
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Til Noas ark.
Se Verden – Se Livet.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
dekke opp innenfor egen 16-meter
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Sommerbane 2013 – fast oppsett
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
S ØV N Ta et bilde av taket ditt og send det til oss med følgende informasjon: Ved oppmåling, må vi vite målet nøyaktig opp taket og målingen langs takets.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Viltulykker - hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest som følge av dårlig forberedelse og innflyging til landing. Derfor er landinger den viktigste delen av seilfly-utdannelsen. Men etter at sertifikatet er tatt, er faren at man flyr mer og mer på gammel vane. Tilbakemeldingen fra havarirapporter, instruktørkurs og skolesjef-samlingen er at det ser ut som vi er blitt dårligere til å lande. Vi må på nytt sette fokus på dette.Trygge landinger er derfor et satsningsområde for Fly Trygt 2003. Alle ulykker kunne vært unngått! Havarier er en stor trussel mot hele vår virksomhet. Fokus hjelper.

På kort finale så jeg at en IDIOT sperret banen. Jeg senket hastigheten for å gi ham litt tid. Da det senere viste seg at bremsene ikke fungerte ble det virkelig vanskelig! Hvem har egentlig skylda? En god landingssjekk burde vel gitt et annet utfall? Bare mine gode flyferdigheter og raske reaksjonsevne gjorde at vi begge fortsatt er i live! Ikke rart at jeg glemte hjulet!

Fakta 70% av ulykkene skjer ved landing. 45% skjer på hjemflyplass, 45% ved utelanding og 10% ved utilsiktet landing nær hjemflyplass. 45% skjer på finalen og 50% i selve landingen. 100% av ulykkene under landing skjer på grunn av pilotfeil. 70% under landing 20% under start 5% under flyging 5% på bakken 30% er dårlig kontroll over innflyging 20% skyldes dårlig planlegging 20% feil i selve landingen 10% treffer hindringer i innflygingen 10% skyldes dårlig valg av jorde 5% opplever at landingsbanen tar slutt 5% treffer hindringer på flyplassen Erfarne piloter (>50 timer`) står for 50% av ulykkene En-seter havarerer 75%, men står for 45% av landingene. I utflatingen under utelanding i en enseter har du altså oddsene mot deg!

Introduksjon Vi skal gå gjennom: Planlegging Landingsrunde Bremsebruk Utflating Landingssjekk Landingsdistanse Utelanding spesielt

Planlegging Planlegge flygingen slik at vi alltid har gliavstand til landbart område. Planlegge flygingen slik at vi kan innordne oss i forhold til annen trafikk. Planlegge landing slik at vi har nok høyde (= tid) der landingsrunden begynner. Hvor høyt bør vi være når vi tar ut hjulet? Hvor lang bane trenger vi? Hvordan vet vi at området er landbart? Hvem lander først hvis to eller flere er like høyt? Hvor lander den som lander først? Hvor høyt vi bør være når vi tar ut hjulet avhenger av fly, pilot, vær og vind, bane, annen trafikk osv. Poenget er: HØYT NOK! Hvor lang bane som trengs kommer vi tilbake til. Dann deg et bilde av vind og flyforhold du vil møte under innflyging og landing. Juster høyde, hastighet og landingsrunde etter dette. Er medvinds-landing en hendelse? Når kan det lønne seg å lande medvinds?

Landingsrunden Landingsrunden justeres etter forholdene, slik at man får like lang TID på hver legg hver gang. Tid er viktig for å observere, reflektere og justere. ”Riktig” høyde på merket er avhengig av pilot, flytype, flyforhold, 200m ut for merket er minimum. Ved sidevind må eventuell sideslipp utføres slik at nesen peker i baneretningen.

Bremsebruk Halv brese-effekt gir marginer begge veier. Det optimale er halv bremse-effekt, da har vi marginer begge veier. På de fleste flytyper tilsvarer dette ca. 1/2 brems. Er det mulig å sidegli med flytypen kan man komme enda brattere inn. Ballistisk innflyging: Tidlig på finalen settes 1/3 brems. Etter hvert øker vi til halv brems, og på slutten til 2/3 brems. Alternativt fly inn uten brems til vi kan sette halv brems hele veien ned.

Vindgradient på kort finale? Utflating Vindgradient på kort finale? Det viktigste i utflatingen er å flytte blikket fra siktepunktet og framover i riktig øyeblikk. Enklere å begynne tidlig og mykt, enn sent og brått. Er det forskjell på høy-vingede/lavvingede fly, og T-hale kontra vanlig hale? Ved sidevind må crab gå over til en forsiktig sideglidning inn i vinden mens vi flater ut. Vanskelig?

Bare seks bokstaver? BBBHHH Landingssjekken Bare seks bokstaver? BBBHHH

Landingssjekken Sjekkliste i kortform. Det ”skjuler” seg mer en et ord bak hver bokstav. Hva skal vi sjekke for de forskjellige bokstavene? De tre B-er og tre H-er er bare en rask og enkel huskeliste for å være sikker på at en får med seg de nødvendige punkter. For hver bokstav er det flere ting som skal sjekkes. For eksempel ved bokstaven B for Bane er det ikke bare banen som skal sjekkes. Rekkefølgen kan generere mye diskusjon. 3*B+3*H eller 3*H+3*B? Jeg er tilhenger av 3*B+3*H, da eneste argument jeg har hørt for det motsatte er at det er dumt å vente med Hjul til slutt. Dette har kun betydning dersom man venter med å ta ut hjulet til man er på bokstaven i lista. Det mener jeg er feil. Jeg mener man skal gjøre det man skal, så skal man etterpå sjekke at ting er som de skal. For meg er det å ta ut hjulet det samme som å sette meg i landingsmodus. Høyden har jeg som regel BEVISTGJØRE meg for lenge før jeg er på medvinds-leggen. Jeg kan da ikke vente med det til jeg når frem til H i landingssjekken. Det er viktig å la folk tenke igjennom hva man skal sjekke på hver bokstav. Det er viktig å understreke at landingssjekken IKKE er noe man vokser i fra. Dette er IKKE en fasit, men en hjelp til å begynne å tenke.

Bane Hva er bane i bruk? Hva er vinden? Er banen klar (når jeg kommer dit)? Er det andre i landingsrunden? Er noen på vei ut på banen? Hva gjør jeg dersom banen plutselig blokkeres? Hva med landingsmerke? Vindpølse? Vindforholdene? Vindskjær Erfarne piloter har mer ledig kapasitet og bør være enda grundigere i sjekken enn de som har mer enn nok med å fly.

Belter Er alle skikkelig fastspent? Er det løse ting i cockpit? Er pedaler i riktig stilling? Hvor legger jeg ting rundt meg? Er noe blokkert?

Brems Fungerer luftbremsene? Hva gjør jeg dersom de IKKE fungerer? Kan flyet sidegli? Kan jeg sidegli trygt? Riktig håndtak!

Høyde Er jeg på riktig sted med den høyden jeg har? Er landingsrunden passe stor? 200m på merket? Husk at av og til må vi ha 700m på merket!

Hastighet Har jeg riktig hastighet? Har jeg lagt på riktig for vind? Hva slags fly er det jeg flyr? Flyets håndbok angir kun landingshastighet i rolige forhold. Har jeg lagt på riktig for vind? Er det vindgradient? Tommelfingerregel: Stall x 1,5 + 0,5 x vind Eks: Vind 30 km/t og stall 60 km/t 60 x 1,5 + 0,5 X 30 = 90 + 15 = 105 km/t ++++ Vann på vinger Vindskjær Turbulens…..

Hjul Er hjulet UTE? Se på merkingen, ikke stol på ryggmargen! Dette punktet er trolig det eneste på landingssjekken som IKKE har potensial til å drepe deg om du skulle glemme det! Trolig glemte du noe mer, og kunne fort såret mer enn stoltheten. Har noen av deres fly akustisk varsel på hjulet? Hvordan fungerer det?

Landingsdistanse Vi skal kort se på hvordan nødvendig landingsdistanse blir påvirket av forskjellige faktorer: Vindretning og -styrke. Hindringer i innflygingen. Skråning på jordet.

Vindstille A B C Innflygning Utflating Utrulling A B C Tot Flatt, uten hinder 0 80 50 130 Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

10km/h medvind A B C A B C Tot + Flatt, uten hinder 0 90 65 155 25 Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

20 m hinder A B C A B C Tot + Flatt, vindstille 100 80 50 230 100 Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

1:10 unnabakke A B C A B C Tot + 1:10 unnabakke, vindstille 0 160 100 260 130 uten hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

1:10 unnabakke og 20 m hinder A B C A B C Tot + 1:10 unnabakke, vindstille 200 160 100 460 330 20 m hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

Landingsdistanse A B C A B C Tot + Vindstille, flatt, uten hinder 0 80 50 130 10km/h medvind 0 90 65 155 25 20m hinder 100 80 50 230 100 1:10 unnabakke 0 160 100 260 130 20m hinder+1:10 unnabakke 200 160 100 460 330 Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

Når er det på tide å avbryte? Tidligere erfaringer med utelandninger Aktuell flytrening / ”Varm i trøya” Flytype Type terreng Hva har jeg å vinne eller tape

Det viktigste med jordet er... Tilstrekkelig langt Ingen hindringer (ledninger m.m.) Fri innflygning Ikke unnabakke Jordets overflate Ikke skråbakke Vindretning

Det viktigste med landingsrunden... Tid til rekognosering En fullstendig landingsrunde innklusiv landingssjekk (Hjulet skal alltid være ute!) Prioriter en lang og god finale Riktig hastighet!

Det er ikke viktig å... Sette halesporen i grøftekanten ved jordets begynnelse Fly med for høy fart Lande eksakt mot vinden Lande nær veien

Du skal ikke... Fly uten å hele tiden vite hvor du skal lande Lage en mindre landingsrunde en hjemme Slurve med landingssjekken Svinge til du står på jordet

Tenk også på at... Flyet stopper fort i høyt korn Ledningsstolper kan være gjemt i skogen Land ikke i nærheten av tydlige merker på jordet Sterk vind og turbulens Stol på deg selv! Du må ta ansvaret for din flyging og ditt fly!

Vannlanding Land langs strandlinjen Hjullanding er ønskelig Skru av all strøm Ikke kav etter landingen Flyet flyter opp Driver du mot land? Må du svømme – husk at klær skaper motstand!