PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 / Seilflykonferansen 2006/RCB SEILFLYKONFERANSEN 2006 Orientering fra Luftfartstilsynet Elverum 28. oktober 2006.
Advertisements

Luftromsproblematikken i Norge
Alkohol | SVØMMING.
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Fallskjermseksjonen Velkommen til F/NLFs fagseminar og ledermøte Krigsskolen, Linderud.
Fallskjermseksjonen Velkommen til F/NLFs fagseminar og ledermøte feb 2010 Helsfyr Rica Hotel.
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2010, # 1 SU 2009 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Haukstad Medlem Morten Kristoffersen.
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
9 prinsipper og 1 regneark:
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Motorflyseksjonen i NLF
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Frivilligsentralen mellom stat, kommune og lokalsamfunn Håkon Lorentzen Institutt for samfunnsforskning.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Reisedagboken - Føring av gule og rosa sider 1 Reisedagboka Hvem kan skrive på gule sider ? Hvem kan skrive på rosa sider ? Hva sier forskriftene ? Hva.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Norsk seilflyging Hva bekymrer oss? Fagsjefen: Nedgang i medlemstallet –Aktive utøvere, starter og timer Aktivitet – sikkerhet Ny Seilflyforskrift.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Informasjon fra LT Årsmøte F/NLF. Agenda Presentasjon av Allmennflyseksjonen Hva er et sikkerhetssystem ? Tandemdrift.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
FLYTRYGGINGSARBEIDET I NLF OG I KLUBBENE. Blir vi tatt på alvor?
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Ledersamling i Motorflyseksjonen Gardermoen 22. september
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
Hva forventer vi av søkerne? Hovedkrav: Pålitelig og dugelig Kompetent innen sitt fagområde Kjenne aktuelle lover og bestemmelser Følge aktuelle lover.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Arbeidsmiljøet for ansatte
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Håndbokrevisjon SHB Gjelder fra
Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Forskrift om Internkontroll
Standardisering av IT-virksomheten
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping

Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA

Hvorfor PAL? 1.Det er for mange ulykker! (LT) 2.Det er for mange ulykker! (NAK/NLF) 3.Aktiviteten kveles av byråkrati! (EAA, AOPA, NAK / NLF) 4.Det er unødvendig dyrt! (EAA, AOPA, NAK / NLF)

Hva skal PAL? 1.Bedre sikkerheten 2.Bedre utøvernes ferdigheter 3.Økt aktivitet

Hvem har ansvaret? For norsk luftsport 1.Departementet Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet Fører tilsyn med aktørene 3.NAK / NLF 4.Seilflyseksjonen 5.Klubben 6.Fartøysjefen

Dagens situasjon Departementet LT NAK /NLF Lov om Luftfart Bestemmelser for sivil luftfart Hovedavtale mellom Luftfartsverket og NAK - Avtale fra 1996 i svært generelle former Spesialavtale for seilflyging - Aldri inngått

Konsekvenser Dagens praksis mangler lovhjemmel Dagens praksis er ”ULOVLIG”!

Alternativer 1.LT tar over alle aktiviteter i NAK / NLF 2.LT gir NAK / NLF tillatelse –Lovhjemmel –NAK / NLF må ha godkjennbar org. 3.Forbud

Hvem får ansvaret? Departementet LT NAK /NLF v/Generalsekretær Seilflyseksjonen v/Fagsjef Klubben v/???????? Fartøysjefen Kvalitetssjef NAK/NLF

PAL SSNW?SSNW?Vinn eller forsvinn!

Hva innebærer driftstillatelse for S/NLF?

Hva regulere vår aktivitet i dag Luftfartsloven BSL D 4-1 Forskrift om bruk av seilfly BSL D 4-4 Forskrift om slepeflygning BSL D 4-6 Forskrift om motorseilfly S/NLFs håndbøker Seilflyhåndboken (SHB) Instruktørhåndboken (IHB) Vedlikeholdshåndboken (VHB) Klubbhåndbøker ????

Hva ligger foran oss? Endring i Luftfartslov Ny BSL D 4-1 –Denne inkluderer også 4-4 og 4.6 –”Tilpasses” vår virksomhet NLF/NAK søker om driftstillatelse S/NLF kvalifiserer seg til driftstillatelse Klubbene søker og kvalifiserer seg til driftstillatelse.

S/NLF - driftstillatelse Virksomhetsbeskrivelse –Inklusiv håndbøker –Ytterligere standardisering Etablere ansvarsstruktur administrativt og operasjonelt Rapportering og avvikshåndtereing

Klubben - driftstillatelse Etablere en ansvarsstruktur administrativt og operativt. Kvalifisert personell - operativt Standardisering av drift - Virksomhetsbeskrivelse - Klubbhåndbok - Økonomi - MeLWin som verktøy! Kvalitetssikringsansvarlig? Søknads- og godkjenningsprosess

NLF styret S/NLF styret Administrativ leder Klubb / Styret Andre klubbleder Avdelingssjef S/NLF Flygesjef

Hvorfor skal vi? Juridisk forankring og dekning for vår aktivitet. Operativt handlingsrom - Disiplinæroppfølging Ervervsmessig flyging - Ta betalt for tjenester Kvalitetsheving i alle ledd Økt flysikkerhet

Hva kan bli vanskelig? Vi skal forandre noe som tilsynelatende har fungert godt og som har gjort det i 40 år! ”Følelsen” av mer styrt aktivitet Et stykke jobb å gjøre i både seksjon og klubber Vi kan oppleve at noen klubber ikke tar jobben Større ansvar på frivillige personer Konkurrerende organisasjoner!

Hva nå? NAK/NLF har gitt sin tilslutning S/NLF har gitt sin tilslutning Klubben???? Vi har konkludert med at vi selv ønsker å organiserer egen aktivitet Vi tar jobben!