Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Studieinformasjon Høstsemesteret 2008
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bestått/ikke-bestått
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Landsby 63 og 64. (Dobbel landsby) Skolegården. Et sted å være – et sted å lære. Intensiv landsby, januar 2010.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Merete Eskelund1 Sykdom i eksamensperioden Forberedelsestiden Varsle skolen med en gang Kan gjennomføre eksamen likevel. Prøvedagen (Både muntlig.
Studieplanarbeid.
Institutt for spesialpedagogikk Velkommen til Informasjonsmøte SPED1010 Vår 2011.
Opptelling av karakterer Mål: Vi skal sammenligne karakterer studentene får i to kurs.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
OM MEVIT1510 Høst Mål for kurset Lære å lage film Lære å lage nettavis Lære å analysere medietekster Se sammenhengene mellom praksis og teori Premierefesten.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Velkommen til FRM1110-Grunnleggende Farmasi
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Student som produsent Jo mer de produserer - jo mer lærer de! – Økt 2
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
IKT1+2 eksamen 2005 kort om IKT2-delen av pensum (+ litt fra IKT1-pensumet :-) Tirsdag 3. mai 2005.
Facebook: supplement eller avsporing i breddeundervisning ved UiO? Øivind Bratberg – universitetslektor Siljan Juhls Tveitnes – bachelorstudent Christiane.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER FYSIKK, ASTRONOMI OG METEOROLOGI HØSTEN 2016.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen! Bachelorprogrammet Informatikk: språk og kommunikasjon.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
Konsumenter og merkevarer
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Digital eksamen på SV H15 Hva gikk bra og hvorfor?
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Seminarundervisning EXFAC03
AVSLUTNINGSSEMESTER BACHELOR
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Velkommen til studiestart 4. år!
Bienvenido.
Vårens emner på TIK og ESST
Vårens emner på TIK og ESST
Digital eksamen - relevante tilbud
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch

- STV1100 H-07; 302 studenter. 10 forelesninger. 7x2 t seminar - STV1100 H-08; 383 studenter. 15 forelesninger, oppgaveløsning i plenum, kollokvier

Mange typer seminarer og seminarformål Miniforelesning Felles problemløsing (gjennomgang av oppgaver; mye interaksjon lærer- student) Fremføring (”vitenskapelig rollespill”: fremleggelse av skriftlig arbeid →opposisjonsinnlegg →lærer kommenterer) Innholdsmessig: -Eksamensforberedelse -Skrivetrening -Muntlig øvelse (fremføre, kommentere, diskutere) -Tilbakemelding -Sosialt (bli kjent, kullfølelse, kollokvier)

Undersøkelse V-08 Fire emner med (litt) ulike seminarordninger: -STV1300 (tellende seminaroppgave; selvvalgt problemstilling) -STV2220 (tellende seminaroppgave; oppgitt tema) -STV2310 (panel-form) -STV3090 (kun hjemmeoppgave; obligatorisk oppmøte 2/3) Registrert oppmøte i hver seminargruppe gjennom hele semesteret

OPPMØTE KARAKTERER OPPTAKSPOENG FRONTER-AKTIVITET Kvalifikasjoner Motivasjon Prestasjon