TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo
Framgang i Norge, men fortsatt langt fram Tilbakegang i Sverige og Finland Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn
Matematikk
Norge 5. trinn: 549 poeng – alder 10,7
Framgang, men langt fram
ALGEBRA
Tall
Svikter skolen de flinke elevene?
Samfunnet trenger mange med gode kunnskaper i realfag
Naturfag
Norge 5. trinn: 541 poeng – Alder 10,7
Fysikk
Fysikk/kjemi
Svikter skolen de flinke elevene?
Læringsmiljø og prestasjoner i Norge i 2011
Veldig høy vekt Høy vekt Middels vekt ProsentPrestasjonProsentPrestasjonProsentPrestasjon Matematikk Naturfag 2* )Lærernes forståelse av målene i læreplanen 2) I hvilken grad lærerne lykkes med å iverksette læreplanen 3) Lærernes forventninger til elevenes prestasjoner 4) Foreldrenes støtte til elevenes skolearbeid 5) Elevenes ønske om å gjøre det bra på skolen
Nesten aldri Omtrent månedlig Omtrent ukentlig ProsentPrestasjonProsent Prestasjon ProsentPrestasjon Matematikk Naturfag ) Jeg ble gjort narr av eller ertet 2) Andre elever lot meg ikke få være med på leker eller aktiviteter 3) Noen spredte løgner om meg 4) Noe ble stjålet fra meg 5) Jeg ble slått eller skadet av andre elever 6) Andre elever fikk meg til å gjøre ting jeg ikke hadde lyst til
Utvikling av læringsmiljøet i Norge 2007 til 2011
Lærere på begge trinn og i begge fag rapporterer om økt trivsel i jobben fra 2007 til 2011
Oppfølging og bruk av lekser i Norge i 2007 og 2011 (bare på 8. trinn)
Positivt at leksene bruker mer som utgangspunkt for videre læring – og mindre til formell karaktersetting
Framgang i TIMSS 2011: – i matematikk og i naturfag – på 4. trinn og på 8. trinn MEN fortsatt langt fram til norske elever har gode kunnskaper i realfag Svake punkter som må forbedres: ◦ ALGEBRA (Tall) ◦ Fysikk (Kjemi) ◦ Tar skolen vare på de flinke elevene? Alle elever har rett på utfordringer og støtte i læringsprosessen
Godt læringsmiljø henger sammen med gode prestasjoner: Høyt læringstrykk – vekt på faglig læring God trivsel hos elever og lærere Bedre bruk av lekser på 8. trinn i 2011enn i 2007 Mer oppfølging og diskusjon Mindre karaktersetting
TIMSS – 4. trinn og 8. trinn Matematikk og naturfag TIMSS Advanced – 13. trinn Matematikk og fysikk Fortsetter den positive trenden i grunnskolen? Har vi da greid å snu trenden også i videregående skole?