ERFARINGER – OG VEIEN VIDERE Hvordan videreføre godt arbeid?
Zukunftswerkstatt Europa ◦ Kort fortalt: ◦ Skoleutviklingsprosjekt ◦ Konkrete tiltak for å fremme internasjonalisering ◦ Skape en felles europeisk skolekultur knyttet til internasjonalt samarbeid ◦ Varighet: ◦ 5 samlinger: Farsund, Wien, Opava, Bielefeld, Ettelbruck
Wien og relasjonsbygging
«Future workshop» - bevisstgjøringsprosess ◦ Ulike faser i «Future workshop»: ◦ Forberedelse ◦ Kritikk ◦ Fantasi ◦ Realisering ◦ Etterarbeid
Forberedelsesfase ◦ Studiested Lista: ◦ Tverrfaglig studietur til London ◦ E-Twinning med Holland ◦ Studiested Flekkefjord: ◦ York (språkfag) ◦ Cern (realfag) ◦ Studiested Kvinesdal: ◦ Filmfestival i Berlin (MK) ◦ Praha (HO) ◦ Comenius ◦ Flerkulturell skole ◦ Uvitenhet om internasjonalisering ved andre studiesteder og skoler i fylket
ZEUS - avdekker flaskehalser Kritikkfasen ga følgende resultat: 1.Manglende informasjon 2.Manglende kommunikasjon 3.Lav status 4.Manglende kontinuitet 5.Uklare fordeler for studenter 6.Tidsklemma 7.Manglende motivasjon
Hva har vi gjort? ◦ Introdusert Future Workshop metoden. ◦ Elevinvolvering ◦ Arbeidet med frase ordbok. ◦ Bidratt til ZEUS Facebook side. ◦ Deltakerbevis for studenter. ◦ Provisorisk kartlegging av elever, lærere og andre VGS. ◦ Oversatt Lister – Framover brosjyre. ◦ Tilrettelagt for utplassering fra Luxembourg. ◦ Utarbeidet forslag til forbedringer.
Provisorisk kartlegging ved Lister vgs Elever ◦ Studieturer mest kjent ◦ Mest lyst på studietur, studentutveksling og frivillig arbeid. ◦ Studietur er trekkplaster. ◦ Vil ha mer internasjonalisering. ◦ Gir læringslyst og utvider horisonter Lærere ◦ Kjenner godt til internasjonale prosjekter via kollegaer ◦ Comenius og enkelte studieturer. ◦ En mindre part som har deltatt ◦ Bra for elever og fagmiljø ◦ Men flesteparten har lyst ◦ Lite status – men VELDIG viktig.
Hvor trykker skoen? Løsningsforslag ◦ Synliggjøring: ◦ Internasjonaliseringsfane på hjemmeside ◦ Internasjonaliseringshjørne på hvert studiested ◦ Info skjermer, ITS, plakater osv… ◦ Tydeliggjøre folk med kompetanse ◦ Løfte temaet på fellesmøter ◦ Systematisering: ◦ Integrering i planleggingsarbeid/studieplaner ◦ Løftes på felles planleggingsmøter ◦ Koordinering: ◦ Klare retningslinjer uavhengig av skiftende ledelse ◦ Noen ansvarlig for å holde seg oppdatert på muligheter ◦ Koordinator ved hvert studiested – som samarbeider på tvers. Ikke synlig Avhengig av ildsjeler Sporadisk Ukoordinert
Er dette felles flaskehalser? 1.Manglende informasjon 2.Manglende kommunikasjon 3.Lav status 4.Manglende kontinuitet 5.Uklare fordeler for studenter 6.Tidsklemma 7.Manglende motivasjon