ERFARINGER – OG VEIEN VIDERE Hvordan videreføre godt arbeid?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Risløkka kompetansesenter
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Pilotprosjektet så langt
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Classification: Internal Status: Draft TV Konferanse SAFE Sokkel & Lederne Sokkel Gruppearbeid.
Lek og læring.
Rådgiverseminar Lena Dammen, Ingunn Egedius og Silje Ingrid Ruud
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Kompetansekartlegging
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Samarbeid for Sikkerhet Status Anbefalinger og Retningslinjer under forberedelse Utdyping av Anbefaling 003 ”HMS i Kontrakter” (interne diskusjoner.
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Olsvikåsen videregående skole. - ny skole i Bergen. - søknadsfrist 1
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
VELKOMMEN!VELKOMMEN!
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Studiespesialiserende fag ved Nannestad videregående skole Nannestad videregående skole satser tungt på studiespesialiserende fag. Vi har en stab av dyktige.
Geiranger. Go Campus Hjelpe unge med psykiske helseplager i overgangen mellom videregående og høyskole/ universitet.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
VEIEN TIL LEDELSE LEDERMOBILISERING. Fase 0 Forankre og forberede Ønsket resultat Alle bidragsytere og interessenter er forberedt, engasjert og kjenner.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Internasjonalisering
Hva gjør at man kan kalle et prosjekt et raskt prosjekt?
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Oppsummering og veien videre
Velkommen til Apalløkka
- der du vokser som menneske
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Åfjord videregående skole:
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Nettverk for internasjonalisering 17. april
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
AFS Norge ICL Internasjonalisering på hjemmebane
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Prosjekt internasjonalisering
Foreldremøte SFO høsten 2019
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

ERFARINGER – OG VEIEN VIDERE Hvordan videreføre godt arbeid?

Zukunftswerkstatt Europa ◦ Kort fortalt: ◦ Skoleutviklingsprosjekt ◦ Konkrete tiltak for å fremme internasjonalisering ◦ Skape en felles europeisk skolekultur knyttet til internasjonalt samarbeid ◦ Varighet: ◦ 5 samlinger: Farsund, Wien, Opava, Bielefeld, Ettelbruck

Wien og relasjonsbygging

«Future workshop» - bevisstgjøringsprosess ◦ Ulike faser i «Future workshop»: ◦ Forberedelse ◦ Kritikk ◦ Fantasi ◦ Realisering ◦ Etterarbeid

Forberedelsesfase ◦ Studiested Lista: ◦ Tverrfaglig studietur til London ◦ E-Twinning med Holland ◦ Studiested Flekkefjord: ◦ York (språkfag) ◦ Cern (realfag) ◦ Studiested Kvinesdal: ◦ Filmfestival i Berlin (MK) ◦ Praha (HO) ◦ Comenius ◦ Flerkulturell skole ◦ Uvitenhet om internasjonalisering ved andre studiesteder og skoler i fylket

ZEUS - avdekker flaskehalser Kritikkfasen ga følgende resultat: 1.Manglende informasjon 2.Manglende kommunikasjon 3.Lav status 4.Manglende kontinuitet 5.Uklare fordeler for studenter 6.Tidsklemma 7.Manglende motivasjon

Hva har vi gjort? ◦ Introdusert Future Workshop metoden. ◦ Elevinvolvering ◦ Arbeidet med frase ordbok. ◦ Bidratt til ZEUS Facebook side. ◦ Deltakerbevis for studenter. ◦ Provisorisk kartlegging av elever, lærere og andre VGS. ◦ Oversatt Lister – Framover brosjyre. ◦ Tilrettelagt for utplassering fra Luxembourg. ◦ Utarbeidet forslag til forbedringer.

Provisorisk kartlegging ved Lister vgs Elever ◦ Studieturer mest kjent ◦ Mest lyst på studietur, studentutveksling og frivillig arbeid. ◦ Studietur er trekkplaster. ◦ Vil ha mer internasjonalisering. ◦ Gir læringslyst og utvider horisonter Lærere ◦ Kjenner godt til internasjonale prosjekter via kollegaer ◦ Comenius og enkelte studieturer. ◦ En mindre part som har deltatt ◦ Bra for elever og fagmiljø ◦ Men flesteparten har lyst ◦ Lite status – men VELDIG viktig.

Hvor trykker skoen? Løsningsforslag ◦ Synliggjøring: ◦ Internasjonaliseringsfane på hjemmeside ◦ Internasjonaliseringshjørne på hvert studiested ◦ Info skjermer, ITS, plakater osv… ◦ Tydeliggjøre folk med kompetanse ◦ Løfte temaet på fellesmøter ◦ Systematisering: ◦ Integrering i planleggingsarbeid/studieplaner ◦ Løftes på felles planleggingsmøter ◦ Koordinering: ◦ Klare retningslinjer uavhengig av skiftende ledelse ◦ Noen ansvarlig for å holde seg oppdatert på muligheter ◦ Koordinator ved hvert studiested – som samarbeider på tvers. Ikke synlig Avhengig av ildsjeler Sporadisk Ukoordinert

Er dette felles flaskehalser? 1.Manglende informasjon 2.Manglende kommunikasjon 3.Lav status 4.Manglende kontinuitet 5.Uklare fordeler for studenter 6.Tidsklemma 7.Manglende motivasjon