Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Pedagogisk analyse.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Del 2: Personlig økonomi.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Prosjekt til fordypning
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Veien videre etter ungdomsskolen
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Lærekandidatordningen
Ønsker og muligheter i senkarrieren
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Samarbeid mellom skole og hjem
Seniorpolitikk i Troms Kraft ”Jeg vet om en gammel eik, den skal være ni hundre år. Men verken størrelsen eller alderen hindrer den i å drive fram nye.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
Lokal arbeidstidsavtale
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Drop-In metoden i skolen
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Innføringstilbud i Aust-Agder
Norsk skole.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Informasjon om videregående skole 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole

Digital eksamen – som skapt for kommunikasjon Skolenes tildelte budsjett for materiell og utstyr har ikke vært endret på mange år. Ressurssituasjonen er derfor svekket som følge av prisstigning, generelle kutt og endrede behov. For den enkelte skole betyr dette redusert bemanningen. Det vil si færre undervisningstimer og større elevgrupper. Det står i kontrast til den forventede økning av individuell tilpasning. Drop out frekvensene viser at vi har langt igjen. IT utviklingen – fra komponent til system

Drop out Bortvalg, falle ut, fryse ut, letteste vei ut… Tall fra 7 østlandsfylker viste at 65% av elevene besto i løpet av 5 år (ca 50% studiekompetanse og 15% yrkeskompetanse). Av de resterende 35% var det ca 20% som strøk og 15% som sluttet Vår utfordring: Hvordan skape et skole- og læringsmiljø som gir bedre resultater? Viktige virkemidler er skolestruktur, inntak og økonomi.

Drop out Bortvalg, falle ut, fryse ut, letteste vei ut… Vår utfordring: Hvordan skape et skole- og læringsmiljø som gir bedre resultater? Viktige virkemidler er skolestruktur, inntak og økonomi.

Vi har ikke kapasitet til at alle kan komme inn på sitt første valg. Hvem skal vi dirrigere - og etter hvilke prinsipper (geografi, karakterer eller …) ?? Karakterbasert eller geografisk inntak?

Opplæringens mål er å ruste barn, unge og voksne til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Opplæringen skal kvalifisere for produktiv innsats i dagens arbeidsliv, og gi grunnlag for senere i livet å kunne gå inn i andre yrker som enda ikke er skapt. Utgangspunktet for oppfostringen er elevenes ulike personlige forutsetninger, sosiale bakgrunn og lokal tilhørighet. Opplæringen skal tilpasses den enkelte. Større likhet i resultatet skapes gjennom ulikhet i den innsats som rettes mot den enkelte elev. (innledning til generell del av læreplanen) Karakterbasert eller geografisk inntak Mål for opplæringen

Vi tror på sammensatte skoler, inkluderende skoler, faglig oppdaterte skoler og samarbeidende skoler. Dere velger strategien! Karakterbasert eller geografisk inntak Mål for opplæringen

100 medarbeidere ved Kvadraturen skolesenter er over 55 år. På forespørsel sier 2/3 at de vil gå av med AFP ca 45% vil vurdere situasjonen hvis det kommer nye seniorpolitiske tiltak som økt ferie og bedre tilpasset arbeidstid eller belastning Seniortiltak

SMI skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole