NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Kommunal planstrategi.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Planleggingens utfordringer
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Kommunal planlegging.
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Utredningsgruppe samferdsel
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet

Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Tidslinje

Nasjonal transportplan Sektorvise stamnettutredninger Regionvise møter mellom styringsgruppen for Nasjonal transportplan og fylkeskommunene og fire største byer juni 2011

Utfordringsdokumentet - vekst, vekst, vekst Globalisering - fortsatt vekst i internasjonal handel og transport Økonomisk vekst – forbruket øker Sterk befolkningsvekst

Nasjonal transportplan Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging -i medhold av § 6-1 i plan- og byningsloven Kap 1 Nasjonale forventningers rolle i plansystemet Kap 2 Viktige utviklingstrekk Kap 3 Klima og energi Kap 4 By og tettstedsutvikling Kap 5 Samferdsel og infrastruktur Kap 6 Verdiskaping og næringsutvikling (?) Kap 7 Natur, kulturmiljø og landskap Kap 8 Helse, livskvalitet og oppvekstmiljø (?) (udatert, men lagt på regjeringen.no den 24/6-2011)

Nasjonal transportplan Noen viktige temaer i forholdet RTP/NTP Erfaringer fra utredningsfasen – spiller vi hverandre gode? –Får fylkeskommunene de innspill de trenger fra staten/NTP? –Hvilke temaer bør fylkeskommunene samarbeide om? –Har fylkeskommunenes innspill vært nyttige – eventuelle forbedringer? Hvilke tema bør omtales både i NTP og RTP? Hva er den optimale regionale transportplanen? –Grunnlag for innspill til NTP –Strategisk gode valg og effektiv gjennomføring Omfang og innretning på omtale av kollektivtransport og fylkesveger i NTP

Nasjonal transportplan Spiller vi hverandre gode? Tre forvaltingsnivåer Store private aktører Internasjonale beslutninger godstransport Får FK de innspill de trenger? Ja (?), men noen ganger for mye informasjon? Felles behov: - Mer effektive og forutsigbare planprosesser - Mer forutsigbar finansiering -Samhandling – alltid mye å lære av hverandre Ja, vi spiller nå på lag

Nasjonal transportplan Hvilke tema både i NTP og RTP? Spørsmålet er avhengig av hensikten med RTP –Strategisk med påfølgende handlingsprogram (gjennomføringsplan)/årlige budsjetter? –Detaljert gjennomføringsplan? Uansett hensikt: Mange felles temaer – målene og virkemidlene! Egentlig alle temaer felles, men må være rom for forskjellig vektlegging. Eksempler: -Forfall / rehabilitering -Trafikksikkerhet -Knutepunkter / effektiv kollektivtransport og godstransport -Bedre og mer konkurransedyktig kollektivtransport -Ferjetilbud -Rassikring -Satsing på sykkel og gange …….

Nasjonal transportplan Hvorfor? Hva? Hvor? Hvordan?

Nasjonal transportplan Hva er den optimale regionale transportplanen? Trekker opp de store linjene, og med god måloppnåelse for prioriterte områder Bidrar til forutsigbar og effektiv gjennomføring av planen –Planen er basert på godt faglig og sektorovergripende grunnlag –Gode prosesser der sentrale aktører er involvert –Tilpasset økonomiske rammebetingelser –Plangrunnlaget (etter PBL) er på plass Bygger opp under statlige og kommunale planer det vil si det vi etterstreber i NTP, der vi som etater er satt til å lage et solid faglig grunnlag for politiske beslutninger …det hjelper også med god ressurstilgang til planlegging og gjennomføring

Ikke-statlig kollektivtransport Utvikling i tilbudet av kollektivtransport (produksjon og priser) Passasjertall og andel av transportarbeid Kollektivtransportens rammebetingelser Utvikling i organisering/ nye kjøpsregimer i fylkeskommunene Samordningsbehov, eksisterende og ønskede nye arenaer Forskjeller i utvikling og status

Byregionene - «Størst mulig» andel kollektivtransport, sykling og gange Dagens ansvarsdeling ligger fast Eksempler på rammeverk for samordnede tiltakspakker Restriktive virkemidler mot biltrafikk – mot arbeidsreiser og parkering Styrket statlig innsats og krav Knutepunkter og framkommelighet for gods Miljø, luft, støy

Storbyområdene Omtale av de 4 største byområdene Status for bypakker For de 9 største byområdene – framtidens byer, omtales gode eksempler knyttet til: – Måloppnåelse og virkemiddelbruk – Organisering og samarbeid – Satsing på kollektive løsninger, g/s, restriktive tiltak og arealbruk Work-shop med framtidens byer 23. september

Prosess Regionale kontaktutvalg – Regionale utfordringer – Tilstand på fylkesvegnettet – Bypakker, utfordringer og virkemidler Kontaktforum – Byområdene – Regional utvikling – Fylkesvegnettet, aggregert – Ikke-statlig kollektivtransport – Knutepunkter – Nasjonale strategier Styringsgruppe, programstyret, referansegruppe, samordningsgruppe

Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Tidslinje

Nasjonal transportplan Noen mulige forbedringspunkter: Noe mer uniformering av RTP-ene (lettere å få gjort kjent)! Skille mellom innspill til NTP og RTP? Felles utredninger stat/fylke kan være effektivt (men ikke alltid). Fortsette den gode dialogen mellom fylkeskommunene og staten (NTP) Enda tøffere prioritering av noen knutepunkter (på bekostning av andre)