Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitet og benchmarking i attføringssektoren Indikator+
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Bevisst kommunikasjon innad og utad
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
AVI-meldingen og attføringsbedriftenes plass
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Media håndtering og kommunikasjon
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Kommunens informasjonsstrategi
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Flyktningkonferansen 2008
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
Hva er kommunikasjon?.
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Resonnerende tekst.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
5000 medlemmer 80 lokallag Best kjente miljøorganisasjonen i Norge Alle aktive er under 26 år.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Politisk påvirkning.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
(1/3) Samfunnsansvar > Sjekkliste for grønne speiderturer á la ”Sikkerhet på tur”. > Automatisk trekk av CO2-kvoter på reisefordeling! > Bygge/utvikle.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
Tips og triks Slide slettes!
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset

Hvorfor mediekontakt? Politisk begrunnelse: Politisk påvirkning for en interesseorganisasjon henger uløselig sammen med medieprofilering Medienes dagsordenfunksjon, debattarena Likevel: Ikke alltid de som er mest i media som har mest politisk innflytelse Politisk arbeid foregår synlig og usynlig

Hvorfor mediekontakt? Omdømmebegrunnelse: Positiv synlighet viktig for bransjen nasjonalt Viktig for bedriftene lokalt Å få synliggjort at attføring nytter gjennom de gode historiene, viser at ”apparatet” fungerer. Inspirasjon for andre som sliter på arbeidsmarkedet

Hva vet folk om attføringsbedrifter? Spissformulert: vernede” bedrifter man ikke kommer seg vekk fra hvis man først har havnet der - oppsamlingsplass ”gammeldagse” bedrifter som driver med produksjon av litt ”sære ting”, men som sikkert gjør mye bra godt bevart hemmelighet, journalister vet neppe noe særlig mer enn folk flest Men dette er i ferd med å snu! - fordi bedriftene har blitt flinkere til å synligjøre sin, bredde, kreativitet og resultater ATTFØRING ER GODT STOFF!

Uke 45, mandag:Telemark lys, NRK PULS

Uke 45, onsdag: Fretex, NRK FBI

Uke 45 onsdag: Aftenposten, Mølla Kompetansesenter

Uke 45, onsdag. Bergens Tidende. Bransjeforeningen

Uke 45, torsdag: Bergens Tidende, Bransjeforeningen

Kommunikasjonsplan Mål: Attføringsbedriftene skal være en naturlig samtalepartner for media i saker som har med arbeids- og velferdspolitikken å gjøre. Forutsetning: Media må vite hva attføringsbedriftene er og hva de gjør

Hovedbudskap En del av løsningen for myndighetene gir folk muligheten til å få og beholde arbeid ”trykker på de rette knappene” i forhold til hele mennesket. Arbeidstrening hånd i hånd med språkopplæring, økonomisk rådgivning, hjelp til bolig m.m Folk må få bruke tid God samfunnsøkonomi

Veiledernes rolle Bedriftene tenker ofte hvordan kan vi bruke media? Tenk like mye på hvordan kan media bruke attføringsbedriften? Attføringsbedriften sitter på verdifull kompetanse – ikke minst representert ved veilederne Lag en kompetanseprofil og gjør den kjent!

Hvorfor er attføringsbedriften en god kilde? Veilederne har førstehåndskjennskap til vesentlig trekk i samfunnet –rus og ungdom –innvandrere og mulighetene til arbeid –mulighetene for yrkeshemmede til jobb –Ungdom som dropper ut av skolen m.m Bedriftene kan peke på samfunnsutfordringer, samtidig som man presenterer gode løsninger på de samme utfordringene

Lag en kommunikasjonsplan Bør inneholde mål, overordnet budskap, rollefordeling - ansvar Konkret tips: Bedriftsavis

Resultat: To oppslag i Agderposten

Noen AB-saker AB-tiltaket gir mulighet til flere gode saker i media. Gir mulighet til å ”skryte” av det lokale næringsliv Hvordan er formidlingsmulighetene AB-tiltaket har mange suksesshistorier Oppfølgingen eksternt gir mulighet til å knuse myten om attføringsbedriften som en vernet, ensidige produksjonsbedrift

Moderne attføring – bredde i arenaer

Moderne attføring - tiltakspakker

Møte med media Journalister er først og fremst interessert i en god sak. Vær konkret, vennlig imøtekommende, men ikke smiskende Veilederne har et særlig ansvar i forhold til media, i å vurdere rekkevidden av at enkeltpersoner står fram.