Utfordring, belastning og sårbarhet Modeller for forståelsen av forholdet mellom arbeid og psykisk helse Erik Falkum DPS Vinderen, Diakonhjemmet sykehus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Psykiske utfordringer ved MS
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Mestring og forebygging av depresjon
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
Ulike bydeler – ulike utfordringer • Utskrivinger fra TEDD (35 pas) : • Frogner (14) Vestre Aker (10) Ullern (1) Andre (8) • Økende liggetid pga.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
KLASSELEDELSE.
Hverdagsrehabilitering
Helse og sykdomsbegrepet
LAR samhandling kommune og spesialisthelsetjeneste
Åpne RR sin nettside Presentere RR – alle team – Gruppebasert, mestring livskvalitet Team 5 – Første grp kom til Røros i Tett samarbeid med RSSO.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Et økende problem i skolen?
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Dette er Raskere tilbake
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
11Jeg i arbeidslivet.
Arbeidsattføring ved alvorlig psykisk lidelse
Hjerterehabilitering
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Stress, utbrenning, mobbing
Psykiatri i Sykehjem Alderspsykiatri i Helse Vest Mars 2004
Samhandling og kommunikasjon
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Fysisk aktivitet og psykisk helse
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Motivasjon i arbeidsforhold
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Jobbmestrende oppfølging
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Arbeidet som kilde til positiv personlig identitet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Utfordring, belastning og sårbarhet Modeller for forståelsen av forholdet mellom arbeid og psykisk helse Erik Falkum DPS Vinderen, Diakonhjemmet sykehus Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Arbeidet er inntektskilde sosial arena grunnlag for opplevelse av å være til nytte kilde til opplevelse av personlig verdi grunnlag for utvikling av mestringsevne og selvstendighet identitetsgrunnlag

Selvdefinerende roller Rollen som partner Rollen som mor eller far Yrkesrollen

Yrkesrollens betydning som identitetskilde kan tenkes å øke pga Utdanningseksplosjonen Kvinnefrigjøringen Endringer i samlivsmønstre Individualistisk tidsånd

Risikofaktor Rehabiliteringsfaktor Arbeidet som Risikofaktor Rehabiliteringsfaktor

Sammenhengen mellom opplevde krav og stress

Grad av regelmessighet Ulike mål for jobbkrav Tidspress Rollekonflikt Kompleksitet Grad av regelmessighet Opplevelse av lidelse

Kontroll (autonomi)- indikatorer Innflytelse på eget arbeidstempo Innflytelse på rekkefølgen av arbeidsoppgaver Innflytelse på organseringen av eget arbeid Innflytelse på avgjørelser som gjelder egen arbeidsplan Mulighet til å utsette planlagt arbeid Mulighet til å ta fri eller avspasere en halv eller en hel dag på kort varsel

Krav/kontroll-modellen LAVE HØYE Lite stress Aktiv Passiv Mye stress HØYE Kontroll LAVE

Støtte i jobben Informasjon om viktige endringer Diskutere problemer Oppmuntring Korrekt vurdering av kompetanse Profesjonell utvikling stimuleres Anerkjennelse for godt utført arbeid Aksept for svakhet

Krav, kontroll og støtte

Helse Kronisk somatisk sykdom Kronisk psykisk sykdom Individuelle forhold Helse Kronisk somatisk sykdom Kronisk psykisk sykdom

Personlighet Individuelle forhold Interpersonlig sensitivitet Disiplin/ordenssans Utad/innadvendt Selvbilde/selvfølelse Mestringsmåter

Individuelle forhold Familieforhold Sykdom hos ektefelle/samboer Sykdom hos foreldre Sykdom hos barn Spesielle omsorgsforpliktelser for øvrig Bosted Spesielle økonomiske forhold

Sosiale og økonomiske rammefaktorer Demografiske forhold Forhold på arbeidsmarkedet Helsekrav i arbeidslivet Arbeidsmiljø Sykdomsoppfatning Holdninger til fravær Trygderegler Forekomst av rehabiliteringstiltak

Endelig helhetlig modell

Signe, 45 (1) gift, to barn lærer ved videregående skole engasjert, oppofrende, går inn i enkeltelevers problemer økende tretthet siste måneder snakket med leder som sa at hun ikke måtte gjøre så mye for elevene sykmeldt 100% av bedriftslegen

Signe, 45 (2) Rektor ringte henne av og til:. Hvor lenge blir du borte? Hvor lenge må vi ha vikar? Signe ønsket et møte med skolen, møtet satt opp av bedriftshelsetjenesten Sykmelding redusert til 50% I en periode angst for å gå inn i nye klasser. Skjermet for dette den første tiden Etter senere møte i attføringsutvalget ble hun friskmeldt med avtale om å undervise 60% av tiden og gjøre administrativt arbeid 40% av tiden Bedriftshelsetjenesten ordnet med lønnstilskudd for 40%

Signe (45) 3 Vignetten illustrerer betydningen av løpende kontakt med arbeidsplassen åpenhet fleksibilitet hos arbeidsgiver

Petter (43) 1 skilt, 1 barn formann i produksjonsbedrift, oppfattet som pålitelig, samvittighetsfull og dyktig, men litt var for kritikk overtok jobben etter person som ble flyttet fordi han ikke fungerte, men som ble igjen i samme avdeling motsetninger og klikkdannelse som følge av dette Petter økende plaget, engstelig, deprimert, stresset sykmeldt av egen lege, sendt til behandling ved psykiatrisk poliklinikk bedriftsintern attføring forsøkt uten suksess via bedriftslegekontoret ingen kontakt mellom bedriftslegekontor og behandler

Petter (43) 2 ingen kontakt mellom trygdekontor og arbeidsgiver bedriften preget av autoritær lederstil og mange skjulte konflikter bedriftslegekontoret forsøkte dialog mellom ledelse og pasient, men endte opp med å klandre Petter etter hvert Petter ble etter kort tid anklagende, uforsonlig og bitter han ble etter hvert dypt deprimert og måtte innlegges med selvmordstanker etter sykehusoppholdet gir han opp jobben, går tiden ut på rehabiliteringspenger og deltar i kommunalt aktivitetstilbud Forsøk på yrkesrettet attføring mislykket Ønsker uføretrygd

Petter (43) 3 Vignetten aktualiserer bla følgende spørsmål: Arbeidsmiljøkonflikt blir til individproblem? Anklages ”offeret”? Kan vi påvirke bedriftskulturer som denne? Kunne mer etablerte samhandlingsrutiner mellom trygdekontor, behandler og arbeidsgiver gitt historien en annen retning? Hva med åpenhet i denne sammenhengen?

Jan, 45 (1) Utdannet elektriker I ordinær jobb til han var 34 år gammel Fra dette tidspunktet tiltakende skyhet og sosial tilbaketrekning Senere ’rare tanker’ om Gud og verdensrommet og om et overvåkningssystem som sendte han meldinger gjennom fjernsynet Hørte stemmer som andre ikke hørte

Jan, 45 (2) Symptomene forenlige med schizofreni Behandling i sykehus og ved poliklinikk i flere år Markert bedring med reduserte symptomer, men fortsatt sky og utrygg i situasjoner hvor flere og særlig fremmede er tilstede Gir god kontakt i trygge situasjoner, pålitelig, arbeidsom, dvs relativt godt bevart psykososial funksjonsevne

Ønsket yrkesrehabilitering Gjennomførte omfattende treningsopplegg Jan, 45 (3) Ønsket yrkesrehabilitering Gjennomførte omfattende treningsopplegg Utplassert i større teknologibedrift, hvor han drev med montasjearbeid Meget gode skussmål fra arbeidsleder: pålitelig, presis, arbeidet for to Men: holdt seg for seg selv, arbeidet i lunsjpausen, sa ikke stort

Dessuten: ikke alltid så ren i tøyet som forventet Jan 45 (4) Dessuten: ikke alltid så ren i tøyet som forventet Når det av og til var press på å ta overtid, fikk han problemer Ved to anledninger oppfordret til å søke den stillingen han var utplassert i, men gjorde det angivelig dårlig i intervjusituasjonen Fikk ikke noen av jobbene Nå er yrkesrehabilitering oppgitt, sitter hjemme

Schizofreni - forløp Den største reduksjonen av kognitiv, emosjonell og sosial kompetanse skjer i løpet av de første sykdomsårene Selv om behandling gir symptomreduksjon, vil pasienten ofte forbli alvorlig funksjonshemmet pga alle årene med tapte muligheter og tapt erfaring

To veier i rehabiliteringsarbeidet: Schizofreni To veier i rehabiliteringsarbeidet: Øke pasientens kompetanse Øke omgivelsenes toleranse for pasientens funksjonshemning

Sosiale og økonomiske rammefaktorer Arbeidsbelastning Krav Autonomi Støtte Helse Velvære Arbeids- glede Sykdom Psyko-sosiale problemer Kognisjon Affekt Adaptasjon Individuelle forhold Personlige verdier, holdninger og erfaringer

To sentrale problemstillinger: Hvordan bedre samhandlingen mellom bruker, arbeidsgiver, arbeidsmarkedsetat, trygdekontor, behandler og sosialkontor? Hvordan skape den åpenheten og forståelsen som synes nødvendig for vellykket yrkesrehabilitering av personer med psykiske lidelser?

Funksjonsvurdering Funksjonsevne bedre grunnlag for tildeling av trygdeytelser enn diagnose Legen ofte dårlig kjent med pasientens funksjonelle kapasitet og med hvilke krav som stilles i arbeidet Samarbeid mellom ulike fagmiljøer for å utarbeide opplegg for helhetlig vurdering av funksjon i forhold til arbeid

Yrkesrehabilitering - utfordringer for psykiatrien For ensidig opptatt av symptom og for lite opptatt av funksjon For individorientert Mangelfull kunnskap om arbeidets betydning for helse og livskvalitet Mangelfull kunnskap om ulike attføringstilbud Mangelfull kunnskap om beslutningsgrunnlaget i samarbeidsetatene

Hva hindrer en mer produktiv samhandling mellom bruker, arbeidsgiver, trygdekontor, behandlere, sosialkontor og a-etat? Mangelfull kunnskap om andre aktørers oppgaver og virkemidler? Mangel på kontinuitet i den enkelte etaten? Felles kunnskapsgrunnlag mangler? Hvis det siste er riktig, hva skal det felles kunnskapsgrunnlaget bestå i? Ulikt syn på arbeid? Revirtenkning?